|
| | |||||||
|
Welcome to the scubish.com - Scuba Diving Forum forums. You are currently viewing our boards as a guest which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content and access many other special features. Registration is fast, simple and absolutely free so please, join our community today! If you have any problems with the registration process or your account login, please contact contact us. |
| | LinkBack | Thread Tools | Display Modes |
|
| |||
| |||
| Hoeveel duiken neem je mee op vakantie? Deze vraag omdat mijn logboek vol is en ik heb eigenlijk geen zin om met twee logboeken op stap te gaan. Peter |
|
| |||
| |||
| hoe bedoel je dat lex? "lenj" <test@hotmail.com> schreef in bericht news:401a862c$0$68293$4a441750@news.euronet.nl... > de laatste vier duiken > Lex > > en als dat niet genoeg is, is het logboek door de school van het > internet te downloaden > > mosseltje wrote: > > Hoeveel duiken neem je mee op vakantie? > > > > Deze vraag omdat mijn logboek vol is en ik heb eigenlijk geen zin om met > > twee logboeken op stap te gaan. > > > > Peter > > > > > |
|
| |||
| |||
| Peter, Als je geen losbladig systeem hebt voor je logboek dan zou ik mijn nieuwste logboek meenemen en bijvoorbeeld kopieën van de laatste bladzijden van je eerste logboek. Zelf heb ik het oude losbladige lilliputter formaat logboek van de NOB, maar heb daar eigenlijk alleen mijn laatste 100 duiken in. De rest blijft thuis. Cees "mosseltje" <mossel@visser.ye> schreef in bericht news:401a7935$0$3327$fb624cd1@morenews.zeelandnet. nl... > Hoeveel duiken neem je mee op vakantie? > > Deze vraag omdat mijn logboek vol is en ik heb eigenlijk geen zin om met > twee logboeken op stap te gaan. > > Peter > > |
|
| |||
| |||
| Nou ik print de laatste 4 duiken uit, en de logboekfile en het programma dat ik bij de duikcomp heb gekregen heb ik op een site staan. Als de duikschool waar ik wil gaan duiken de vier printjes niet genoeg vind kunnen ze beide files downloaden, het programma installeren, de file openen en mijn duikies bekijken. Ik heb dus geen logboek in papieren vorm, alleen digitaal. ik had vroeger wel een papieren versie, in allerlei vormen (zelf gemaakt) maar vind het eenvoudiger om het logboek digitaal te gebruiken. Het profiel komt immers uit de duikcomputer en op de compu kan ik de variabele gegevens (locatie, en geziene dingen) invoeren. Lex orang wrote: > hoe bedoel je dat lex? > > "lenj" <test@hotmail.com> schreef in bericht > news:401a862c$0$68293$4a441750@news.euronet.nl... > >>de laatste vier duiken >>Lex >> >>en als dat niet genoeg is, is het logboek door de school van het >>internet te downloaden >> >>mosseltje wrote: >> >>>Hoeveel duiken neem je mee op vakantie? >>> >>>Deze vraag omdat mijn logboek vol is en ik heb eigenlijk geen zin om met >>>twee logboeken op stap te gaan. >>> >>>Peter >>> >>> >> > > |
|
| |||
| |||
| "Guido" <gslgHAALDITWEG@babbelfoon.nl> wrote in message news:401aacb7$0$3263$58c7af7e@news.kabelfoon.nl... > Peter, > > Met zo'n 2000 duiken zou ik een flink logboek mee moeten nemen. > En al zou ik dat doen, dan nog laat elke goede duikbasis me een soort > checkout duik maken als er voor het eerst kom. > Dat wil zoveel zeggen dat je de eerste duik even met een > divemaster/instructeur te water gaat en deze vraagt om een paar eenvoudige > kunstjes te doen; masker klare, trimmen, automaat uit de mond nemen. Kortom > allemaal dingen die een beetje duiker beheesrt en moeiteloos kan uitvoeren. > Daarna geeft de divemaster je een OK en kun je verder duiken zoals je dat > hebt afgesproken, onder begeleiding of samen met je buddy. > Dus al die oude duiken mee nemen heeft niet echt veel zin. > > Guido > Best Guido, Ik kan me vaag voorstellen dat dat nodig is bij een OW. Maar als jij met je instructeursbrevet komt? Dat meen je toch niet. Ik vindt het ip kul dat een school aangesloten bij een organisatie (meestal PADI) dus twijfelt aan de duikvaardigheid van duikers met een brevet dat afgegeven is binnen dezelfde organisatie. Dat geeft dus te denken mbt de waarde van de afgegeven brevetten. Waar dat op duidt is dat het systeem van brevetten en de gehanteerde eindtermen zo lek is als een mandje. Moet jij ook een stukkie proefrijden als je een auto gaat huren? Daar hangen ook mensenlevens vanaf. En niet alleen van jezelf. En andersom, wie van de duikers is zo kien als wedervraag even te vragen naar de status van de compressor, dus het onderhoudslog en de laatst testen van luchtzuiverheid. Als je dat doet wordt je aangekeken of je gestoord bent of de basis afgestuurd. En idem voor gehuurde apparatuur. Willem (voorheen scubadoe Niet bang voor een stukkie discussie en die hoopt dat het hier weer veilig is. |
|
| |||
| |||
| Willem, Op een duikbasis krijg je regelmatig te maken met mensen die tien jaar of langer niet gedoken hebben en er dan zo weer even in springen. Of wat dacht je van al die duikers die één keer per jaar een 14-daagse duikvakantie doen en dan verder niet duiken. Ik ben met je eens dat ik met die paar kunstjes niet bewijs dat ik kan duiken. Aan de andere kant zegt een logboek en brevet ook lang niet alles. Misschien gemakzucht maar die paar dingen die ze van me vragen zijn en stuk minder moeilijk dan de hele discussie om die paar kunstjes niet te hoeven. Dus doe ik ze ook gewoon even. Ik vind het helemaal niet erg als een onzekere divemaster met één jaar ervaring van mij, met ietsje meer ervaring, verlangt dat ik bewijs dat ik kan duiken. Als hij/zij zich daar nou beter bij voelt? Guido |
|
| |||
| |||
| Beste Solist, Nu je toch een hint in die richting geeft: ik ben ook héél geweldig goed. Echt wel! Maar dat kan die duikschool niet ruiken en als er wat gebeurt, zijn zij het die de rotzooi op mogen ruimen. En de hele papierwinkel af mogen werken. Dus als ze me niet op mijn mooie blauwe ogen geloven, dan vind ik dat jammer, maar piep ik niet. Ik doe gewoon wat ze van me vragen -brilletje leegblazen, even modelgetrimd hangen, dat soort dingen- en dat vind ik niet eens vernederend. Integendeel. Blij dat ik bij een kritische club ben aangeland. Bovendien, wat weet ik nu helemaal van hun water, daar in het verre buitenland? Maar ik heb zeker het laatste jaar in mijn logboek zitten, dat wel. HES van Schoonhoven Life is a learning experience |
|
| |||
| |||
| Guido wrote: > springen. Of wat dacht je van al die duikers die één keer per jaar > een 14-daagse duikvakantie doen en dan verder niet duiken. Die kunnen over het algemeen niet zoals Willem stelt een instructeurs of DM brevet overleggen. Daarom zouden die dus per definitie een check dive moeten doen. Cas... |
|
| |||
| |||
| Beste Hes, > Nu je toch een hint in die richting geeft: ik ben ook héél geweldig > goed. > Echt wel! Zo ken ik je niet, discussieren op dit niveau. Een hint in de richting van veronderstelde supieure duikvermogens is ook bij teruglezen nergens te vinden. Wel probeer ik gewoon iets ter discussie te stellen nl. het opleidingsniveau, de waarde van een brevet en hoe je dat borgt want daar zit volgens mij veel scheef. Dat zou jou toch zeker moeten aanspreken. > Maar dat kan die duikschool niet ruiken en als er wat gebeurt, zijn > zij het die de rotzooi op mogen ruimen. > En de hele papierwinkel af mogen werken. Ter vergelijk heb ik daarom het rijbewijs genomen. Met zelfde soort en veel grotere risico's voor de verhuurder en onschuldige omstanders. Waarom werkt het daarbij dan wel? Waarom dan nooit een proefrit bijvoorbeeld? Daar ga je voor het gemak maar even niet op in. Ik doe gewoon wat ze van me vragen > -brilletje leegblazen, even modelgetrimd hangen, dat soort dingen- en > dat vind ik niet eens vernederend. Ik piep ook niet, heb het nog nooit hoeven doen, maar als ik echt zou moeten en wil perse duiken bij een ander, ok dan doe ik de kunstjes. Maar ik verbaas me erover dat dit ondertussen de enige tak van sport is waarbij dit blijkbaar op structurele basis nodig is. Als je een vliegbrevet hebt met gelogde uren hoef je echt geen proefvlucht te maken, parachutespringen idem. Sporten / activiteiten waarbij de risico's minimaal vergelijkbaar en vaak veel groter zijn. Mijn stellingname is dat door commerciele druk de eindtermen van duikbrevetten wereldwijd steeds verder omlaag gaan (het moet in een paar dagen zonder al te veel inspanning en door ieder die dat wil, desnoods met minimale zwemvaardigheid of conditie, gehaald kunnen worden). Ook de NOB heeft zich blijkbaar gedwongen gezien daar in mee te gaaan met het instellen van het sportduikbrevet. Keuring is bij sommige organisaties niets eens noodzakelijk en dan wordt er (in het buitenland vooral) op grote schaal geknoeid met de eindtermen. We kennen allemaal de horrorstories oip dit gebied en hebben allemaal duikers gezien waarbij je je afvraagt wat die in vredesnaam in het water doen (waarmee ik voor ale duidelijkheid niet wil aangeven dat ik zo geweldig ben, maar er als instructuer wel een hobbie van maak duikers en opleidingen te observeren). Dan zijn er vervolgens geen eisen gesteld ten aanzien van het aantal jaarlijks te maken duiken om je duikvaardigheid te behouden. Met dit geheel creeer je een tak van sport waarbij het bezit van een brevet geen enkele garantie biedt op een adequate duikvaardigheid, en dan moet je wel overgaan tot het evalueren van bijna ieder duiker. Daarmee devalueer je de waarde van brevetten en leg je op de duikbasis een beheersrisico waar dat eigenlijk niet zou . > Dus als ze me niet op mijn mooie blauwe ogen geloven, dan vind ik dat > jammer, maar piep ik niet. > Integendeel. Blij dat ik bij een kritische club ben aangeland. Maar ga jij wel op hun meestal mooie bruine ogen af dat op de duikbasis wel alles pico bello is. Dan kan k je legio anecdotes vertellen zoals: flessen met een keur die jaren verlopen is, flessen waar die roestvorming ze erg in was dat mijn hele automatenset erdoor vervuild werd en waarschijlijk ook mijn longen Compressoren met filters uit het jaar 0, inadequaete zuurstof voorziening etc. > Bovendien, wat weet ik nu helemaal van hun water, daar in het verre > buitenland? Vaak niets dat is toch juist de charme. Sommigen onder ons vinden het avontuurlijk genoeg achter de divemaster aan te zwemmen, ik ben zo'n eikel die dan juist de andere kant op wil. En realiseer je wel dat, waar dan ook, er ooit eens iemand was die daar als eerste te water ging > Maar ik heb zeker het laatste jaar in mijn logboek zitten, dat wel. Ik in mijn computer. Want ik heb de pest aan papierwerk. Willem Kerkkamp |
|
| |||
| |||
| flink "Guido" <gslgHAALDITWEG@babbelfoon.nl> schreef in bericht news:401badc4$0$3255$58c7af7e@news.kabelfoon.nl... > Willem, > > In de vergelijking met de autoverhuur moet je wel de juiste conclusie > trekken (je zit er heel dicht bij) en dat is dat de procedure bij het > verhuurbedrijf niet deugt. Maar stel het eens anders, geef jij je eigen auto > mee aan iemand waarvan je niet weet of ie kan autorijden? > > Brevettering zegt helaas weinig. Ik ken maar al te veel instructeurs die > zich een tikje teveel met de theorie bezig houden. Konditie en > duikvaardigheid laten het daarbij al een flink aantal jaren afweten. Kortom > een brevet is geen complete graadmeter. Een logboek helpt, maar kan ook > achter een bureau zijn ingevuld. > Het enige wat werkelijk een duidelijk inzicht in je duikvaardigheid geeft > is, het beeld dat je geeft bij optuigen en te water gaan en die paar > kunstjes onder water. > Juist om dat ik me daar dus nooit zorgen over hoef te maken heb ik er dan > ook helemaal geen moeite mee om dat divemastertje met één jaar duikervaring > te laten zien hoe je voorbeeldig uittrimt. Ga maar eens exact 30 cm boven de > bodem in kleermakerszit zitten zonder een centimeter omhoog of omlaag te > gaan. Dat is toch dolle pret als jij dat voor jezelf kunt laten zien dat je > dat moeiteloos beheerst? > > Guido > > |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
| |
| | ||||
| Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
| Logboek verloren aan Zeelandbrug | Jef Driesen | (Dutch) | 7 | 04-12-2007 04:20 PM |
| Logboek blaadjes | KW | (Dutch) | 12 | 04-12-2007 03:57 PM |
| logboek terecht | michel | (Dutch) | 5 | 04-12-2007 02:23 PM |
| Logboek | Bianca | (Dutch) | 40 | 10-20-2006 10:15 AM |
| Logboek blaadjes | SDaL | (Dutch) | 216 | 09-21-2006 01:13 PM |