|
| | |||||||
|
Welcome to the scubish.com - Scuba Diving Forum forums. You are currently viewing our boards as a guest which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content and access many other special features. Registration is fast, simple and absolutely free so please, join our community today! If you have any problems with the registration process or your account login, please contact contact us. |
| | LinkBack | Thread Tools | Display Modes |
|
| |||
| |||
| Ziehier het antwoord van een vriend van mij, die Dräger Dolphin duikt : Het klopt wat die Michel zegt: Het ingeademde mengsel (nitrox) is afhankelijk van een aantal zaken.... ingeademde mengsel = (0,32 [%] * 7,5 [l./m. flow van nozzle 50%]) - 1,2 [l./m. metabol. O² verbruik] ---------------------------------------------------------------------------- ------------------------- 7,5 [l./m.] - 1,2 [l./m.] Dus met een EAN 32 in je fles én een 50% nozzle bevat het ingeademde mengsel SLECHTS 19% O² !!! Dit is een hypoxische situatie en niet aan te bevelen. ><)))))°> EGKW |
|
| |||
| |||
| Toch wel goed in mijn hoofd zitten. Ik snapte al niet waarom ik er per definitie naast zou zitten. Het is allemaal eigenlijk vrij logisch. Ik ga eens graven voor meer informatie. Ik las ergens op een site dat een CO2 overschot, gecombineerd met hogere partiele drukken voor CO2 alsmede O2 kan leiden tot schade aan de hartspier. Denk ik bij mezelf dat een OxyGauge feitelijk maar half werk aflevert. Feitelijk zou je ook het CO2 gehalte in de loop moeten meten tijdens je duik. En toch maar geen twee duiken op 1 sorb vulling (tenminste, niet met een dag of meer ertussen), zoals ik vaak zat heb gelezen en eerlijk gezegd ook zo heb toegepast. Toch maar een advanced nitrox gaan volgen!! Groeten, Michel "EGKW" <egkw@phoon.com> wrote in message news:405b0847$0$783$ba620e4c@news.skynet.be... > Ziehier het antwoord van een vriend van mij, die Dräger Dolphin duikt : > > > Het klopt wat die Michel zegt: > > Het ingeademde mengsel (nitrox) is afhankelijk van een aantal zaken.... > > ingeademde mengsel = > > (0,32 [%] * 7,5 [l./m. flow van nozzle 50%]) - 1,2 [l./m. metabol. O² > verbruik] > -------------------------------------------------------------------------- -- > ------------------------- > 7,5 [l./m.] - 1,2 [l./m.] > > > Dus met een EAN 32 in je fles én een 50% nozzle bevat het ingeademde > mengsel SLECHTS 19% O² !!! > Dit is een hypoxische situatie en niet aan te bevelen. > > ><)))))°> EGKW > > > > |
|
| |||
| |||
| Beste EGKW, Uit een eerdere thread over dit onderwerp begrijp ik dat het monteren van een 50% nozzle geen veiligheidissue is, althans Niels Doorduin deelt mij dat mee. Uit onderstaande berekening blijkt echter het tegendeel. Tenminste als de berekening klopt. Kun je mij en de andere lezers van de NG de gehanteerde methode verduidelijken Ik begrijp het niet helemaal. Er staat zoiets als 0,32*7,5 - 1,2 = 19% zuurstof (?!) Groet, Patrick EGKW <egkw@phoon.com> schreef in berichtnieuws 405b0847$0$783$ba620e4c@news.skynet.be... > Ziehier het antwoord van een vriend van mij, die Dräger Dolphin duikt : > > > Het klopt wat die Michel zegt: > > Het ingeademde mengsel (nitrox) is afhankelijk van een aantal zaken.... > > ingeademde mengsel = > > (0,32 [%] * 7,5 [l./m. flow van nozzle 50%]) - 1,2 [l./m. metabol. O² > verbruik] > -------------------------------------------------------------------------- -- > ------------------------- > 7,5 [l./m.] - 1,2 [l./m.] > > > Dus met een EAN 32 in je fles én een 50% nozzle bevat het ingeademde > mengsel SLECHTS 19% O² !!! > Dit is een hypoxische situatie en niet aan te bevelen. > > ><)))))°> EGKW > > > > |
|
| |||
| |||
| Patrick, Hier spelen twee verschillende zaken: namelijk de nozzle en het gebruikte gas. Een korte uitleg van de Ray/Dolphin zal dit inzichtelijk maken. De gasflow van een Ray / Dolphin is kort gezegd als volgt. De unit bevat een fles met nitrox, met daarop een automaat. De eerste trap van de automaat is zo goed als normaal, de tweede trap is afwijkeld. De tweede trap is een doseereenheid, met daarin een aantal nozzles. Je sluit de middendrukslang van de eerste trap aan op een specieke nozzle. (Een nozzle is niets anders dan een flowrestrictor: het laat constant een bepaalde hoeveelheid gas (uitgedrukt in liter per minuut) door. Deze hoeveelheid gas is uitgerekend door Draeger voor gebruik met specifieke gassoorten (EAN 32, 40, 50, 60 en 100). De nozzle die is ontworpen voor gebruik met EAN 50 laat 7.5 liter per minuut door. De nozzle die is ontworpen voor EAN 32 laat 15.5 liter per minuut door.) De doseereenheid is bevestigd aan de longen. De longen zijn in de kern niet meer dan twee zakken met lucht, waarin je in- en uitademt. Ademen uit de longen doe je via de breathing hose (die geribbelde slangen die je op fotos zult zien). Op de longen zit een overdruk ventiel, en per 4 of 5 keer ademen wordt er een deel van de lucht gedumpt. ). Het gas uit de fles loopt dus via de automaat naar een specifieke nozzle, en zo wordt een constante hoeveelheid vers gas toegevoegd aan de longen. Dit gas is nitrox, en bestaat dus uit zuurstof en stikstof. Door in en uit te ademen gebruikt de duiker een deel van de zuurstof (de zuurstof die wordt verbrand of te wel metabolisme). De duiker ademt dus gas uit met minder zuurstof en evenveel stikstof als hij inademde. Daarnaast ademt hij CO2 uit. Het uitgeademde gas gaat via de breathing hose naar de canister, die de CO2 uitfiltert, en komt daarna weer in de longen, gereed voor hergebruik. De duiker ademt hierdoor steeds gas met een percentage dat iets lager ligt dan in de fles zit. Dit is het gevolg van het steeds door de duiker gebruiken van zuurstof, het toevoegen door de nozzles van vers gas en het dumpen van een deel van de lucht per zoveel keer ademhalen. Je kan dus het geademde zuurstof percentage varieren door: (1) meer of minder zuurstof te verbranden als duiker (dit is deels een kwestie van conditie/lichaamsbouw en deels een kwestie van inspanning). Hard tegen de stroming inzwemmen betekent meer zuurstof gebruik, er blijft minder zuurstof over voor hergebruik en het zuurstofpercentage dat resteert wordt dus lager. (2) het gebruik van een bepaalde nozzle: gebruik je nozzle 50 dan voegt de unit minder vers gas toe dan nozzle 32 doet. Minder vers gas -> lager zuurstofpercentage (3) het gas in de fles Tot zover de gasflow van de Ray en Dolphin. Zoals boven aan deze email gezegd, gaat de discussie hier over twee verschillende punten, namelijk: (1) kan je een nozzle monteren op de unit en (2) welk gas gebruik je met welke nozzle? Het punt wat ik maakte in een eerdere email is dat het monteren van de nozzle geen probleem is. Dat is het ook niet. Draeger levert nozzles standaard aan en het niet veel ingewikkelder is om de nozzles te vervangen dan om de lampen in een auto te vervangen (sterker nog: ik kan wel de nozzles op mijn Dolphin vervangen maar niet de koplampen in de Golf van mijn vrouw, want dat kan alleen de dealer met speciale sleutels). Je kan dus een 50% nozzle zo monteren.Het gebruik van een 50% nozzle is verder niet anders dan het gebruik van de andere nozzles. Het risico is niet groter maar ook niet kleiner. Het andere punt wat hier speelt, is dat niet ieder willekeurig gas gebruikt kan worden in combinatie met iedere willekeurige nozzle. Zoals aangegeven door in de eerdere email waar jij naar verwijst, is er een formule om te berekenen welk zuurstof percentage resteert, indien je een bepaalde nozzle gebruikt, bij een bepaald zuurstof gebruik van de duiker. Als je veronderstelt dat een duiker 1.2 liter zuurstof gebruikt per minuut (dus de hoeveelheid zuurstof die in de cellen worden verbrandt), je een Nozzle 50 gebruikt (die per minuut 7.5 liter gas in de longen van de Ray laat lopen) en je gaat er vanuit dat het gas EAN 32 is, dan is de uitkomst dat het zuurstofpercentage 19% wordt. Dat klopt. (Patrick, je bent vermoedelijk in de war gebracht bij het aflezen van de formule door de weergave in de email. In jouw email zeg je "Er staat zoiets als 0,32*7,5 - 1,2 = 19% zuurstof (?!)". Wat je daarbij mist is dat je (0,32 [%] * 7,5 [l./m. flow van nozzle 50%]) - 1,2 [l./m. metabol. O² > > verbruik] moet delen door 7,5 [l./m.] - 1,2 [l./m.]. Als je dat doet, zie je dat 19% klopt. In het rekenvoorbeeld dat hier is gegeven, is de uitkomst dus 19%. Degene die deze berekening maakte, veronderstelde dat de duiker 1.2 liter zuurstof per minuut gebruikt. Volgens Draeger is dit het zuurstofgebruik van een behoorlijk ontspannen duiker, net boven het niveau van een drift duik. Draeger veronderstelt ook dat een duiker die zware inspanning levert - hard tegen de stroming in zwemmen, 1,6 liter per minuut gebruikt. Als je dan EAN 32 met een 50% nozzle gebruikt, is de uitkomst van de formule dat je nog maar 13% zuurstof inademt en dat leidt tot bewusteloosheid en mogelijk de dood. (Overigens zit er een behoorlijke hoeveelheid conservatisme in deze getallen, maar het principe is denk ik duidelijk). Dit maakt de 50% nozzle niet gevaarlijk, maar je moet het niet gebruiken met EAB 32. Je houdt eenvoudigweg te weinig zuurstof over als het even tegen zit. Met EAN 50 is de nozzle prima te gebruiken (tot maximaal 20 meter). Het is precies om die reden dat ik in een eerdere email aan Michel heb gezegd dat hij best de nozzle kan vervangen, maar dat hij het niet kan gebruiken met EAN 32. Oef, een heel verhaal. Beantwoordt het je vragen? Groet, Niels "Patrick van Stijn" <vanstijn@iae.nl> schreef in bericht news:G_H6c.350$%4.5863@typhoon.bart.nl... > Beste EGKW, > > Uit een eerdere thread over dit onderwerp begrijp ik dat het monteren van > een 50% nozzle > geen veiligheidissue is, althans Niels Doorduin deelt mij dat mee. > > Uit onderstaande berekening blijkt echter het tegendeel. > Tenminste als de berekening klopt. > > Kun je mij en de andere lezers van de NG de gehanteerde methode > verduidelijken > Ik begrijp het niet helemaal. > Er staat zoiets als 0,32*7,5 - 1,2 = 19% zuurstof (?!) > > Groet, > > Patrick > > > EGKW <egkw@phoon.com> schreef in berichtnieuws > 405b0847$0$783$ba620e4c@news.skynet.be... > > Ziehier het antwoord van een vriend van mij, die Dräger Dolphin duikt : > > > > > > Het klopt wat die Michel zegt: > > > > Het ingeademde mengsel (nitrox) is afhankelijk van een aantal zaken.... > > > > ingeademde mengsel = > > > > (0,32 [%] * 7,5 [l./m. flow van nozzle 50%]) - 1,2 [l./m. metabol. O² > > verbruik] > > -------------------------------------------------------------------------- > -- > > ------------------------- > > 7,5 [l./m.] - 1,2 [l./m.] > > > > > > Dus met een EAN 32 in je fles én een 50% nozzle bevat het ingeademde > > mengsel SLECHTS 19% O² !!! > > Dit is een hypoxische situatie en niet aan te bevelen. > > > > ><)))))°> EGKW > > > > > > > > > > |
|
| |||
| |||
| Beste Niels, Goed antwoord, mijn dank hiervoor. Het maakt weer eens duidelijk dat het duiken met een rebreather minder eenvoudig is als het lijkt. Maar misschien juist leuker als je goed voorbereid bent ! Om de uitleg helemaal compleet te maken zou je nog een antwoord kunnen geven op de vragen: 1. Waarom EAN32 vervangen door EAN50. Met EAN50 is je maximale duikdiepte zeer beperkt 2. Hoe lang mag je duiken met een vulling van de canister. 3. Moet je de vulling elke duik vervangen 4. Welke stof zit er in een cannister en hoeveel gram (geeft een idee hoeveel gram CO2 kan ik maximaal binden) Groet, Patrick ps het rekensommetje was inderdaad minder duidelijk leesbaar. Is die 1,2 l/min zuurstof niet een gewoon een zeer praktisch getal en juist niet conservatief : In rust 12 inademingen per minuut = ca. 20 - 25 liter gas/minuut Bij inspanning stijgt ademvolume met een faktor 2-3 dus 40 - 75 liter/minuut. Zuurstof afname ca. 4%, dat is dan ca. 1,6 - 3 liter zuurstof/minuut. Doorduijn, Niels <ndo@tiscali.nl> schreef in berichtnieuws 405b5da0$0$41762$5fc3050@dreader2.news.tiscali.nl. .. > Patrick, > > Hier spelen twee verschillende zaken: namelijk de nozzle en het gebruikte > gas. Een korte uitleg van de Ray/Dolphin zal dit inzichtelijk maken. > > De gasflow van een Ray / Dolphin is kort gezegd als volgt. De unit bevat een > fles met nitrox, met daarop een automaat. De eerste trap van de automaat is > zo goed als normaal, de tweede trap is afwijkeld. De tweede trap is een > doseereenheid, met daarin een aantal nozzles. Je sluit de middendrukslang > van de eerste trap aan op een specieke nozzle. (Een nozzle is niets anders > dan een flowrestrictor: het laat constant een bepaalde hoeveelheid gas > (uitgedrukt in liter per minuut) door. Deze hoeveelheid gas is uitgerekend > door Draeger voor gebruik met specifieke gassoorten (EAN 32, 40, 50, 60 en > 100). De nozzle die is ontworpen voor gebruik met EAN 50 laat 7.5 liter per > minuut door. De nozzle die is ontworpen voor EAN 32 laat 15.5 liter per > minuut door.) > > De doseereenheid is bevestigd aan de longen. De longen zijn in de kern niet > meer dan twee zakken met lucht, waarin je in- en uitademt. Ademen uit de > longen doe je via de breathing hose (die geribbelde slangen die je op fotos > zult zien). Op de longen zit een overdruk ventiel, en per 4 of 5 keer ademen > wordt er een deel van de lucht gedumpt. ). > > Het gas uit de fles loopt dus via de automaat naar een specifieke nozzle, en > zo wordt een constante hoeveelheid vers gas toegevoegd aan de longen. Dit > gas is nitrox, en bestaat dus uit zuurstof en stikstof. Door in en uit te > ademen gebruikt de duiker een deel van de zuurstof (de zuurstof die wordt > verbrand of te wel metabolisme). De duiker ademt dus gas uit met minder > zuurstof en evenveel stikstof als hij inademde. Daarnaast ademt hij CO2 uit. > Het uitgeademde gas gaat via de breathing hose naar de canister, die de CO2 > uitfiltert, en komt daarna weer in de longen, gereed voor hergebruik. > > De duiker ademt hierdoor steeds gas met een percentage dat iets lager ligt > dan in de fles zit. Dit is het gevolg van het steeds door de duiker > gebruiken van zuurstof, het toevoegen door de nozzles van vers gas en het > dumpen van een deel van de lucht per zoveel keer ademhalen. Je kan dus het > geademde zuurstof percentage varieren door: > > (1) meer of minder zuurstof te verbranden als duiker (dit is deels een > kwestie van conditie/lichaamsbouw en deels een kwestie van inspanning). Hard > tegen de stroming inzwemmen betekent meer zuurstof gebruik, er blijft minder > zuurstof over voor hergebruik en het zuurstofpercentage dat resteert wordt > dus lager. > (2) het gebruik van een bepaalde nozzle: gebruik je nozzle 50 dan voegt de > unit minder vers gas toe dan nozzle 32 doet. Minder vers gas -> lager > zuurstofpercentage > (3) het gas in de fles > > Tot zover de gasflow van de Ray en Dolphin. Zoals boven aan deze email > gezegd, gaat de discussie hier over twee verschillende punten, namelijk: (1) > kan je een nozzle monteren op de unit en (2) welk gas gebruik je met welke > nozzle? > > Het punt wat ik maakte in een eerdere email is dat het monteren van de > nozzle geen probleem is. Dat is het ook niet. Draeger levert nozzles > standaard aan en het niet veel ingewikkelder is om de nozzles te vervangen > dan om de lampen in een auto te vervangen (sterker nog: ik kan wel de > nozzles op mijn Dolphin vervangen maar niet de koplampen in de Golf van mijn > vrouw, want dat kan alleen de dealer met speciale sleutels). > > Je kan dus een 50% nozzle zo monteren.Het gebruik van een 50% nozzle is > verder niet anders dan het gebruik van de andere nozzles. Het risico is niet > groter maar ook niet kleiner. > > Het andere punt wat hier speelt, is dat niet ieder willekeurig gas gebruikt > kan worden in combinatie met iedere willekeurige nozzle. Zoals aangegeven > door in de eerdere email waar jij naar verwijst, is er een formule om te > berekenen welk zuurstof percentage resteert, indien je een bepaalde nozzle > gebruikt, bij een bepaald zuurstof gebruik van de duiker. Als je > veronderstelt dat een duiker 1.2 liter zuurstof gebruikt per minuut (dus de > hoeveelheid zuurstof die in de cellen worden verbrandt), je een Nozzle 50 > gebruikt (die per minuut 7.5 liter gas in de longen van de Ray laat lopen) > en je gaat er vanuit dat het gas EAN 32 is, dan is de uitkomst dat het > zuurstofpercentage 19% wordt. Dat klopt. > > (Patrick, je bent vermoedelijk in de war gebracht bij het aflezen van de > formule door de weergave in de email. In jouw email zeg je "Er staat zoiets > als 0,32*7,5 - 1,2 = 19% zuurstof (?!)". Wat je daarbij mist is dat je > (0,32 [%] * 7,5 [l./m. flow van nozzle 50%]) - 1,2 [l./m. metabol. O² > > > verbruik] moet delen door 7,5 [l./m.] - 1,2 [l./m.]. Als je dat doet, zie je > dat 19% klopt. > > In het rekenvoorbeeld dat hier is gegeven, is de uitkomst dus 19%. Degene > die deze berekening maakte, veronderstelde dat de duiker 1.2 liter zuurstof > per minuut gebruikt. Volgens Draeger is dit het zuurstofgebruik van een > behoorlijk ontspannen duiker, net boven het niveau van een drift duik. > Draeger veronderstelt ook dat een duiker die zware inspanning levert - hard > tegen de stroming in zwemmen, 1,6 liter per minuut gebruikt. Als je dan EAN > 32 met een 50% nozzle gebruikt, is de uitkomst van de formule dat je nog > maar 13% zuurstof inademt en dat leidt tot bewusteloosheid en mogelijk de > dood. (Overigens zit er een behoorlijke hoeveelheid conservatisme in deze > getallen, maar het principe is denk ik duidelijk). > > Dit maakt de 50% nozzle niet gevaarlijk, maar je moet het niet gebruiken met > EAB 32. Je houdt eenvoudigweg te weinig zuurstof over als het even tegen > zit. Met EAN 50 is de nozzle prima te gebruiken (tot maximaal 20 meter). > > Het is precies om die reden dat ik in een eerdere email aan Michel heb > gezegd dat hij best de nozzle kan vervangen, maar dat hij het niet kan > gebruiken met EAN 32. > > Oef, een heel verhaal. Beantwoordt het je vragen? > > Groet, > > Niels > > "Patrick van Stijn" <vanstijn@iae.nl> schreef in bericht > news:G_H6c.350$%4.5863@typhoon.bart.nl... > > Beste EGKW, > > > > Uit een eerdere thread over dit onderwerp begrijp ik dat het monteren van > > een 50% nozzle > > geen veiligheidissue is, althans Niels Doorduin deelt mij dat mee. > > > > Uit onderstaande berekening blijkt echter het tegendeel. > > Tenminste als de berekening klopt. > > > > Kun je mij en de andere lezers van de NG de gehanteerde methode > > verduidelijken > > Ik begrijp het niet helemaal. > > Er staat zoiets als 0,32*7,5 - 1,2 = 19% zuurstof (?!) > > > > Groet, > > > > Patrick > > > > > > EGKW <egkw@phoon.com> schreef in berichtnieuws > > 405b0847$0$783$ba620e4c@news.skynet.be... > > > Ziehier het antwoord van een vriend van mij, die Dräger Dolphin duikt : > > > > > > > > > Het klopt wat die Michel zegt: > > > > > > Het ingeademde mengsel (nitrox) is afhankelijk van een aantal zaken.... > > > > > > ingeademde mengsel = > > > > > > (0,32 [%] * 7,5 [l./m. flow van nozzle 50%]) - 1,2 [l./m. metabol. O² > > > verbruik] > > > > -------------------------------------------------------------------------- > > -- > > > ------------------------- > > > 7,5 [l./m.] - 1,2 [l./m.] > > > > > > > > > Dus met een EAN 32 in je fles én een 50% nozzle bevat het ingeademde > > > mengsel SLECHTS 19% O² !!! > > > Dit is een hypoxische situatie en niet aan te bevelen. > > > > > > ><)))))°> EGKW > > > > > > > > > > > > > > > > > > |
|
| |||
| |||
| Uuhhmm, dat leer je toch op de rebreather cursus, of heb ik dat fout? In de tijd dat ik de cursus deed ('95) was het voor een deel "gokwerk". Kijk of de korreltjes nog los liggen, zijn ze geklonterd dan de hele inhoud vervangen. misschien is daar nu wel een betere maatstaf voor ik weet het niet. Ik vond het wel een heel geklungel met zo'n rebreather.... En de flow is veeeels te hoog zelfs bij 50% werd ik nog opgeblazen. Ik liet dan maar wat lucht ontsnappen via de bril, je moet wat. Ook die mondschuif......pfffttt. goede duik grt, Lex Patrick van Stijn wrote: > Beste Niels, > > Goed antwoord, mijn dank hiervoor. > Het maakt weer eens duidelijk dat het duiken met een rebreather > minder eenvoudig is als het lijkt. > Maar misschien juist leuker als je goed voorbereid bent ! > > Om de uitleg helemaal compleet te maken zou je nog een antwoord > kunnen geven op de vragen: > 1. Waarom EAN32 vervangen door EAN50. > Met EAN50 is je maximale duikdiepte zeer beperkt > 2. Hoe lang mag je duiken met een vulling van de canister. > 3. Moet je de vulling elke duik vervangen > 4. Welke stof zit er in een cannister en hoeveel gram > (geeft een idee hoeveel gram CO2 kan ik maximaal binden) > > Groet, > > Patrick > > ps het rekensommetje was inderdaad minder duidelijk leesbaar. > Is die 1,2 l/min zuurstof niet een gewoon een zeer praktisch getal > en juist niet conservatief : > In rust 12 inademingen per minuut = ca. 20 - 25 liter gas/minuut > Bij inspanning stijgt ademvolume met een faktor 2-3 dus 40 - 75 > liter/minuut. > Zuurstof afname ca. 4%, dat is dan ca. 1,6 - 3 liter zuurstof/minuut. > > > > Doorduijn, Niels <ndo@tiscali.nl> schreef in berichtnieuws > 405b5da0$0$41762$5fc3050@dreader2.news.tiscali.nl. .. > >>Patrick, >> >>Hier spelen twee verschillende zaken: namelijk de nozzle en het gebruikte >>gas. Een korte uitleg van de Ray/Dolphin zal dit inzichtelijk maken. >> >>De gasflow van een Ray / Dolphin is kort gezegd als volgt. De unit bevat > > een > >>fles met nitrox, met daarop een automaat. De eerste trap van de automaat > > is > >>zo goed als normaal, de tweede trap is afwijkeld. De tweede trap is een >>doseereenheid, met daarin een aantal nozzles. Je sluit de middendrukslang >>van de eerste trap aan op een specieke nozzle. (Een nozzle is niets anders >>dan een flowrestrictor: het laat constant een bepaalde hoeveelheid gas >>(uitgedrukt in liter per minuut) door. Deze hoeveelheid gas is uitgerekend >>door Draeger voor gebruik met specifieke gassoorten (EAN 32, 40, 50, 60 en >>100). De nozzle die is ontworpen voor gebruik met EAN 50 laat 7.5 liter > > per > >>minuut door. De nozzle die is ontworpen voor EAN 32 laat 15.5 liter per >>minuut door.) >> >>De doseereenheid is bevestigd aan de longen. De longen zijn in de kern > > niet > >>meer dan twee zakken met lucht, waarin je in- en uitademt. Ademen uit de >>longen doe je via de breathing hose (die geribbelde slangen die je op > > fotos > >>zult zien). Op de longen zit een overdruk ventiel, en per 4 of 5 keer > > ademen > >>wordt er een deel van de lucht gedumpt. ). >> >>Het gas uit de fles loopt dus via de automaat naar een specifieke nozzle, > > en > >>zo wordt een constante hoeveelheid vers gas toegevoegd aan de longen. Dit >>gas is nitrox, en bestaat dus uit zuurstof en stikstof. Door in en uit te >>ademen gebruikt de duiker een deel van de zuurstof (de zuurstof die wordt >>verbrand of te wel metabolisme). De duiker ademt dus gas uit met minder >>zuurstof en evenveel stikstof als hij inademde. Daarnaast ademt hij CO2 > > uit. > >>Het uitgeademde gas gaat via de breathing hose naar de canister, die de > > CO2 > >>uitfiltert, en komt daarna weer in de longen, gereed voor hergebruik. >> >>De duiker ademt hierdoor steeds gas met een percentage dat iets lager ligt >>dan in de fles zit. Dit is het gevolg van het steeds door de duiker >>gebruiken van zuurstof, het toevoegen door de nozzles van vers gas en het >>dumpen van een deel van de lucht per zoveel keer ademhalen. Je kan dus het >>geademde zuurstof percentage varieren door: >> >>(1) meer of minder zuurstof te verbranden als duiker (dit is deels een >>kwestie van conditie/lichaamsbouw en deels een kwestie van inspanning). > > Hard > >>tegen de stroming inzwemmen betekent meer zuurstof gebruik, er blijft > > minder > >>zuurstof over voor hergebruik en het zuurstofpercentage dat resteert wordt >>dus lager. >>(2) het gebruik van een bepaalde nozzle: gebruik je nozzle 50 dan voegt de >>unit minder vers gas toe dan nozzle 32 doet. Minder vers gas -> lager >>zuurstofpercentage >>(3) het gas in de fles >> >>Tot zover de gasflow van de Ray en Dolphin. Zoals boven aan deze email >>gezegd, gaat de discussie hier over twee verschillende punten, namelijk: > > (1) > >>kan je een nozzle monteren op de unit en (2) welk gas gebruik je met welke >>nozzle? >> >>Het punt wat ik maakte in een eerdere email is dat het monteren van de >>nozzle geen probleem is. Dat is het ook niet. Draeger levert nozzles >>standaard aan en het niet veel ingewikkelder is om de nozzles te vervangen >>dan om de lampen in een auto te vervangen (sterker nog: ik kan wel de >>nozzles op mijn Dolphin vervangen maar niet de koplampen in de Golf van > > mijn > >>vrouw, want dat kan alleen de dealer met speciale sleutels). >> >>Je kan dus een 50% nozzle zo monteren.Het gebruik van een 50% nozzle is >>verder niet anders dan het gebruik van de andere nozzles. Het risico is > > niet > >>groter maar ook niet kleiner. >> >>Het andere punt wat hier speelt, is dat niet ieder willekeurig gas > > gebruikt > >>kan worden in combinatie met iedere willekeurige nozzle. Zoals aangegeven >>door in de eerdere email waar jij naar verwijst, is er een formule om te >>berekenen welk zuurstof percentage resteert, indien je een bepaalde nozzle >>gebruikt, bij een bepaald zuurstof gebruik van de duiker. Als je >>veronderstelt dat een duiker 1.2 liter zuurstof gebruikt per minuut (dus > > de > >>hoeveelheid zuurstof die in de cellen worden verbrandt), je een Nozzle 50 >>gebruikt (die per minuut 7.5 liter gas in de longen van de Ray laat lopen) >>en je gaat er vanuit dat het gas EAN 32 is, dan is de uitkomst dat het >>zuurstofpercentage 19% wordt. Dat klopt. >> >>(Patrick, je bent vermoedelijk in de war gebracht bij het aflezen van de >>formule door de weergave in de email. In jouw email zeg je "Er staat > > zoiets > >>als 0,32*7,5 - 1,2 = 19% zuurstof (?!)". Wat je daarbij mist is dat je >>(0,32 [%] * 7,5 [l./m. flow van nozzle 50%]) - 1,2 [l./m. metabol. O² > > >>verbruik] moet delen door 7,5 [l./m.] - 1,2 [l./m.]. Als je dat doet, zie > > je > >>dat 19% klopt. >> >>In het rekenvoorbeeld dat hier is gegeven, is de uitkomst dus 19%. Degene >>die deze berekening maakte, veronderstelde dat de duiker 1.2 liter > > zuurstof > >>per minuut gebruikt. Volgens Draeger is dit het zuurstofgebruik van een >>behoorlijk ontspannen duiker, net boven het niveau van een drift duik. >>Draeger veronderstelt ook dat een duiker die zware inspanning levert - > > hard > >>tegen de stroming in zwemmen, 1,6 liter per minuut gebruikt. Als je dan > > EAN > >>32 met een 50% nozzle gebruikt, is de uitkomst van de formule dat je nog >>maar 13% zuurstof inademt en dat leidt tot bewusteloosheid en mogelijk de >>dood. (Overigens zit er een behoorlijke hoeveelheid conservatisme in deze >>getallen, maar het principe is denk ik duidelijk). >> >>Dit maakt de 50% nozzle niet gevaarlijk, maar je moet het niet gebruiken > > met > >>EAB 32. Je houdt eenvoudigweg te weinig zuurstof over als het even tegen >>zit. Met EAN 50 is de nozzle prima te gebruiken (tot maximaal 20 meter). >> >>Het is precies om die reden dat ik in een eerdere email aan Michel heb >>gezegd dat hij best de nozzle kan vervangen, maar dat hij het niet kan >>gebruiken met EAN 32. >> >>Oef, een heel verhaal. Beantwoordt het je vragen? >> >>Groet, >> >>Niels >> >>"Patrick van Stijn" <vanstijn@iae.nl> schreef in bericht >>news:G_H6c.350$%4.5863@typhoon.bart.nl... >> >>>Beste EGKW, >>> >>>Uit een eerdere thread over dit onderwerp begrijp ik dat het monteren > > van > >>>een 50% nozzle >>>geen veiligheidissue is, althans Niels Doorduin deelt mij dat mee. >>> >>>Uit onderstaande berekening blijkt echter het tegendeel. >>>Tenminste als de berekening klopt. >>> >>>Kun je mij en de andere lezers van de NG de gehanteerde methode >>>verduidelijken >>>Ik begrijp het niet helemaal. >>>Er staat zoiets als 0,32*7,5 - 1,2 = 19% zuurstof (?!) >>> >>>Groet, >>> >>>Patrick >>> >>> >>>EGKW <egkw@phoon.com> schreef in berichtnieuws >>>405b0847$0$783$ba620e4c@news.skynet.be... >>> >>>>Ziehier het antwoord van een vriend van mij, die Dräger Dolphin duikt > > : > >>>> >>>>Het klopt wat die Michel zegt: >>>> >>>>Het ingeademde mengsel (nitrox) is afhankelijk van een aantal > > zaken.... > >>>>ingeademde mengsel = >>>> >>>>(0,32 [%] * 7,5 [l./m. flow van nozzle 50%]) - 1,2 [l./m. metabol. O² >>>>verbruik] >>> >>-------------------------------------------------------------------------- >> >>>-- >>> >>>>------------------------- >>>> 7,5 [l./m.] - 1,2 [l./m.] >>>> >>>> >>>>Dus met een EAN 32 in je fles én een 50% nozzle bevat het ingeademde >>>>mengsel SLECHTS 19% O² !!! >>>>Dit is een hypoxische situatie en niet aan te bevelen. >>>> >>>> >>>>><)))))°> EGKW >>>> >>>> >>>> >>>> >>> >> > > |
|
| |||
| |||
| Ha Patrick, 1. De gas keuze wordt bepaald door hoe lang je wilt duiken en hoe diep (+ eventueel hoeveel deco je acceptabel vindt). De maximale diepte wordt net als bij nitrox duiken bepaald door de MOD van het gebruikte gas, de duur van de duik wordt bepaald door de gebruikte nozzle. De 50% nozzle laat minder gas door dan de EAN 32. Als je dus een lange duik op ondiepte wilt doen, zou je er voor kunnen kiezen om de 50% nozzle te gebruiken met EAN 50. 2. Ik weet niet wat de duur is van de canister van de Ray, maar ik vermoed 1.5 tot 2 uur. Van de Inspiration is het 3 uur. Voor de Dolphin is het dacht ik ook 3 uur, maar dat zou ik moeten nazoeken (ik heb mijn Dolphin al enige tijd niet gebruikt). 3. Moet je de canister na iedere duik vervangen? De meeste rebreather duikers doen het niet en kiezen er voor om de vervanging afhankelijk te maken van de gebruikte tijd, de tijd sinds de laatste duik en de geplande duik van de komende duik. Sommige mensen vervangen het wel altijd.Zelf behoor ik bij de eerste groep en ik houd in een logboek (o.a.) de gegevens van de canister bij. Wel vervang ik in de regel vaker dan de fabrikant aanbeveelt, maar dat is veelal het gevolg van het soort duiken dat ik doen (in de winter zijn mijn duiken 1 uur en dan wordt de canister na 2 duiken vervangen). 4. In een canister gaat Sofnolime (verkocht onder verschillende namen). De exacte samenstelling kan je op internet vinden. Uitrekenen hoeveel CO2 je maximaal kan binden heeft geen enkele zin (er is een technische uitleg hiervoor, maar de bottomline is dat je de sofnolime niet kunt gebruiken tot het laatste beetje CO2 absorbent is uitgewerkt, je moet het al veel eerder vervangen). Houdt je aan de door de fabrikant voorgeschreven tijden. Die tijden zijn wel conservatief, maar er zijn enkele doden gevallen waar CO2 vergiftiging een belangrijke rol heeft gespeeld. Sofnolime is goedkoop (bij wijze van spreken: 20 kg is ongeveer 100 euro), je nek niet. Groeten, Niels "Patrick van Stijn" <vanstijn@iae.nl> schreef in bericht news:2Cj7c.474$%4.6683@typhoon.bart.nl... > Beste Niels, > > Goed antwoord, mijn dank hiervoor. > Het maakt weer eens duidelijk dat het duiken met een rebreather > minder eenvoudig is als het lijkt. > Maar misschien juist leuker als je goed voorbereid bent ! > > Om de uitleg helemaal compleet te maken zou je nog een antwoord > kunnen geven op de vragen: > 1. Waarom EAN32 vervangen door EAN50. > Met EAN50 is je maximale duikdiepte zeer beperkt > 2. Hoe lang mag je duiken met een vulling van de canister. > 3. Moet je de vulling elke duik vervangen > 4. Welke stof zit er in een cannister en hoeveel gram > (geeft een idee hoeveel gram CO2 kan ik maximaal binden) > > Groet, > > Patrick > > ps het rekensommetje was inderdaad minder duidelijk leesbaar. > Is die 1,2 l/min zuurstof niet een gewoon een zeer praktisch getal > en juist niet conservatief : > In rust 12 inademingen per minuut = ca. 20 - 25 liter gas/minuut > Bij inspanning stijgt ademvolume met een faktor 2-3 dus 40 - 75 > liter/minuut. > Zuurstof afname ca. 4%, dat is dan ca. 1,6 - 3 liter zuurstof/minuut. > > > > Doorduijn, Niels <ndo@tiscali.nl> schreef in berichtnieuws > 405b5da0$0$41762$5fc3050@dreader2.news.tiscali.nl. .. > > Patrick, > > > > Hier spelen twee verschillende zaken: namelijk de nozzle en het gebruikte > > gas. Een korte uitleg van de Ray/Dolphin zal dit inzichtelijk maken. > > > > De gasflow van een Ray / Dolphin is kort gezegd als volgt. De unit bevat > een > > fles met nitrox, met daarop een automaat. De eerste trap van de automaat > is > > zo goed als normaal, de tweede trap is afwijkeld. De tweede trap is een > > doseereenheid, met daarin een aantal nozzles. Je sluit de middendrukslang > > van de eerste trap aan op een specieke nozzle. (Een nozzle is niets anders > > dan een flowrestrictor: het laat constant een bepaalde hoeveelheid gas > > (uitgedrukt in liter per minuut) door. Deze hoeveelheid gas is uitgerekend > > door Draeger voor gebruik met specifieke gassoorten (EAN 32, 40, 50, 60 en > > 100). De nozzle die is ontworpen voor gebruik met EAN 50 laat 7.5 liter > per > > minuut door. De nozzle die is ontworpen voor EAN 32 laat 15.5 liter per > > minuut door.) > > > > De doseereenheid is bevestigd aan de longen. De longen zijn in de kern > niet > > meer dan twee zakken met lucht, waarin je in- en uitademt. Ademen uit de > > longen doe je via de breathing hose (die geribbelde slangen die je op > fotos > > zult zien). Op de longen zit een overdruk ventiel, en per 4 of 5 keer > ademen > > wordt er een deel van de lucht gedumpt. ). > > > > Het gas uit de fles loopt dus via de automaat naar een specifieke nozzle, > en > > zo wordt een constante hoeveelheid vers gas toegevoegd aan de longen. Dit > > gas is nitrox, en bestaat dus uit zuurstof en stikstof. Door in en uit te > > ademen gebruikt de duiker een deel van de zuurstof (de zuurstof die wordt > > verbrand of te wel metabolisme). De duiker ademt dus gas uit met minder > > zuurstof en evenveel stikstof als hij inademde. Daarnaast ademt hij CO2 > uit. > > Het uitgeademde gas gaat via de breathing hose naar de canister, die de > CO2 > > uitfiltert, en komt daarna weer in de longen, gereed voor hergebruik. > > > > De duiker ademt hierdoor steeds gas met een percentage dat iets lager ligt > > dan in de fles zit. Dit is het gevolg van het steeds door de duiker > > gebruiken van zuurstof, het toevoegen door de nozzles van vers gas en het > > dumpen van een deel van de lucht per zoveel keer ademhalen. Je kan dus het > > geademde zuurstof percentage varieren door: > > > > (1) meer of minder zuurstof te verbranden als duiker (dit is deels een > > kwestie van conditie/lichaamsbouw en deels een kwestie van inspanning). > Hard > > tegen de stroming inzwemmen betekent meer zuurstof gebruik, er blijft > minder > > zuurstof over voor hergebruik en het zuurstofpercentage dat resteert wordt > > dus lager. > > (2) het gebruik van een bepaalde nozzle: gebruik je nozzle 50 dan voegt de > > unit minder vers gas toe dan nozzle 32 doet. Minder vers gas -> lager > > zuurstofpercentage > > (3) het gas in de fles > > > > Tot zover de gasflow van de Ray en Dolphin. Zoals boven aan deze email > > gezegd, gaat de discussie hier over twee verschillende punten, namelijk: > (1) > > kan je een nozzle monteren op de unit en (2) welk gas gebruik je met welke > > nozzle? > > > > Het punt wat ik maakte in een eerdere email is dat het monteren van de > > nozzle geen probleem is. Dat is het ook niet. Draeger levert nozzles > > standaard aan en het niet veel ingewikkelder is om de nozzles te vervangen > > dan om de lampen in een auto te vervangen (sterker nog: ik kan wel de > > nozzles op mijn Dolphin vervangen maar niet de koplampen in de Golf van > mijn > > vrouw, want dat kan alleen de dealer met speciale sleutels). > > > > Je kan dus een 50% nozzle zo monteren.Het gebruik van een 50% nozzle is > > verder niet anders dan het gebruik van de andere nozzles. Het risico is > niet > > groter maar ook niet kleiner. > > > > Het andere punt wat hier speelt, is dat niet ieder willekeurig gas > gebruikt > > kan worden in combinatie met iedere willekeurige nozzle. Zoals aangegeven > > door in de eerdere email waar jij naar verwijst, is er een formule om te > > berekenen welk zuurstof percentage resteert, indien je een bepaalde nozzle > > gebruikt, bij een bepaald zuurstof gebruik van de duiker. Als je > > veronderstelt dat een duiker 1.2 liter zuurstof gebruikt per minuut (dus > de > > hoeveelheid zuurstof die in de cellen worden verbrandt), je een Nozzle 50 > > gebruikt (die per minuut 7.5 liter gas in de longen van de Ray laat lopen) > > en je gaat er vanuit dat het gas EAN 32 is, dan is de uitkomst dat het > > zuurstofpercentage 19% wordt. Dat klopt. > > > > (Patrick, je bent vermoedelijk in de war gebracht bij het aflezen van de > > formule door de weergave in de email. In jouw email zeg je "Er staat > zoiets > > als 0,32*7,5 - 1,2 = 19% zuurstof (?!)". Wat je daarbij mist is dat je > > (0,32 [%] * 7,5 [l./m. flow van nozzle 50%]) - 1,2 [l./m. metabol. O² > > > > verbruik] moet delen door 7,5 [l./m.] - 1,2 [l./m.]. Als je dat doet, zie > je > > dat 19% klopt. > > > > In het rekenvoorbeeld dat hier is gegeven, is de uitkomst dus 19%. Degene > > die deze berekening maakte, veronderstelde dat de duiker 1.2 liter > zuurstof > > per minuut gebruikt. Volgens Draeger is dit het zuurstofgebruik van een > > behoorlijk ontspannen duiker, net boven het niveau van een drift duik. > > Draeger veronderstelt ook dat een duiker die zware inspanning levert - > hard > > tegen de stroming in zwemmen, 1,6 liter per minuut gebruikt. Als je dan > EAN > > 32 met een 50% nozzle gebruikt, is de uitkomst van de formule dat je nog > > maar 13% zuurstof inademt en dat leidt tot bewusteloosheid en mogelijk de > > dood. (Overigens zit er een behoorlijke hoeveelheid conservatisme in deze > > getallen, maar het principe is denk ik duidelijk). > > > > Dit maakt de 50% nozzle niet gevaarlijk, maar je moet het niet gebruiken > met > > EAB 32. Je houdt eenvoudigweg te weinig zuurstof over als het even tegen > > zit. Met EAN 50 is de nozzle prima te gebruiken (tot maximaal 20 meter). > > > > Het is precies om die reden dat ik in een eerdere email aan Michel heb > > gezegd dat hij best de nozzle kan vervangen, maar dat hij het niet kan > > gebruiken met EAN 32. > > > > Oef, een heel verhaal. Beantwoordt het je vragen? > > > > Groet, > > > > Niels > > > > "Patrick van Stijn" <vanstijn@iae.nl> schreef in bericht > > news:G_H6c.350$%4.5863@typhoon.bart.nl... > > > Beste EGKW, > > > > > > Uit een eerdere thread over dit onderwerp begrijp ik dat het monteren > van > > > een 50% nozzle > > > geen veiligheidissue is, althans Niels Doorduin deelt mij dat mee. > > > > > > Uit onderstaande berekening blijkt echter het tegendeel. > > > Tenminste als de berekening klopt. > > > > > > Kun je mij en de andere lezers van de NG de gehanteerde methode > > > verduidelijken > > > Ik begrijp het niet helemaal. > > > Er staat zoiets als 0,32*7,5 - 1,2 = 19% zuurstof (?!) > > > > > > Groet, > > > > > > Patrick > > > > > > > > > EGKW <egkw@phoon.com> schreef in berichtnieuws > > > 405b0847$0$783$ba620e4c@news.skynet.be... > > > > Ziehier het antwoord van een vriend van mij, die Dräger Dolphin duikt > : > > > > > > > > > > > > Het klopt wat die Michel zegt: > > > > > > > > Het ingeademde mengsel (nitrox) is afhankelijk van een aantal > zaken.... > > > > > > > > ingeademde mengsel = > > > > > > > > (0,32 [%] * 7,5 [l./m. flow van nozzle 50%]) - 1,2 [l./m. metabol. O² > > > > verbruik] > > > > > > > -------------------------------------------------------------------------- > > > -- > > > > ------------------------- > > > > 7,5 [l./m.] - 1,2 [l./m.] > > > > > > > > > > > > Dus met een EAN 32 in je fles én een 50% nozzle bevat het ingeademde > > > > mengsel SLECHTS 19% O² !!! > > > > Dit is een hypoxische situatie en niet aan te bevelen. > > > > > > > > ><)))))°> EGKW > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > |
|
| |||
| |||
| Hoi Lex, He flow op 50% is 7 liter per minuut. Dit is ook wat je zal moeten ventileren (minus het CO2 residu dat in je Cannister achterblijft, maar minimaal is) Ik vind ook dat 50% toch redelijk blaast, maar op je SCR zit wel een ventiel dat je zo kan instellen dat dit automatisch al vrijwel goedgaat. Ook heb ik zelf gemerkt dat als je een keer of tien hebt gedoken met zo'n ding, je ademhaling dusdanig onder controle komt dat de flow min of meer constant blijft. In het begin, als je nog flink jojo-ed en ook dan weer diep en dan weer minder diep inademt. (de wen-periode, zeg maar) het opblazen van de counterlongen en de bijbehorende ventilatie van het overtollige volume, is het minder rooskleurig. Door de drukverschillen in de omgeving alsmede het onregelmatige ademen, zullen het bypassklepje en het afblaasventiel flink moeten werken om jou van voldoende tegendruk te voorzien en zal de ventilatie dus ook evenredig toenemen. Als je vervolgens dit in den beginne voor lief neemt en gewoon oefent, dan zal de karakteristiek die jij beschrijft zeker verbeteren. Zelf lig ik nu ook minstens 4x per week met dat ding in het water, waarvan zeker 2x in het zwembad, om te oefenen op buoyancy en ademhalingstechniek alleen en 2x om dit in "open water" toe te passen en te kijken of ik vooruitga, desnoods bij te stellen en ik merk al een zeker verschil met twee weken terug, toen ik, een jaar na het doen van de specialty, eindelijk zelf een Ray kocht en begon met dit verhaal. Is altijd zo, overigens. Bijvoorbeeld dook ik pas echt lekker met een droogpak en zonder enkellood, toen ik na een duik of 30 het droogpak volledig onder controle had. Voor de Ray en ik neem aan voor welke andere SCR dan ook, zal ook gelden: oefening baart kunst..... Verder vind ik de rebreather niet zo'n geklungel eigenlijk, maar wel een stukje lekkerder duiken, al is het maar de vochtige, verwarmde lucht die je ademt. Groeten, Michel "lenj" <test@hotmail.com> wrote in message news:405dd274$0$14249$4a441750@news.euronet.nl... > Uuhhmm, dat leer je toch op de rebreather cursus, of heb ik dat fout? > In de tijd dat ik de cursus deed ('95) was het voor een deel "gokwerk". > Kijk of de korreltjes nog los liggen, zijn ze geklonterd dan de hele > inhoud vervangen. misschien is daar nu wel een betere maatstaf voor ik > weet het niet. > Ik vond het wel een heel geklungel met zo'n rebreather.... > En de flow is veeeels te hoog zelfs bij 50% werd ik nog opgeblazen. > Ik liet dan maar wat lucht ontsnappen via de bril, je moet wat. > Ook die mondschuif......pfffttt. > > goede duik grt, > Lex > > > Patrick van Stijn wrote: > > Beste Niels, > > > > Goed antwoord, mijn dank hiervoor. > > Het maakt weer eens duidelijk dat het duiken met een rebreather > > minder eenvoudig is als het lijkt. > > Maar misschien juist leuker als je goed voorbereid bent ! > > > > Om de uitleg helemaal compleet te maken zou je nog een antwoord > > kunnen geven op de vragen: > > 1. Waarom EAN32 vervangen door EAN50. > > Met EAN50 is je maximale duikdiepte zeer beperkt > > 2. Hoe lang mag je duiken met een vulling van de canister. > > 3. Moet je de vulling elke duik vervangen > > 4. Welke stof zit er in een cannister en hoeveel gram > > (geeft een idee hoeveel gram CO2 kan ik maximaal binden) > > > > Groet, > > > > Patrick > > > > ps het rekensommetje was inderdaad minder duidelijk leesbaar. > > Is die 1,2 l/min zuurstof niet een gewoon een zeer praktisch getal > > en juist niet conservatief : > > In rust 12 inademingen per minuut = ca. 20 - 25 liter gas/minuut > > Bij inspanning stijgt ademvolume met een faktor 2-3 dus 40 - 75 > > liter/minuut. > > Zuurstof afname ca. 4%, dat is dan ca. 1,6 - 3 liter zuurstof/minuut. > > > > > > > > Doorduijn, Niels <ndo@tiscali.nl> schreef in berichtnieuws > > 405b5da0$0$41762$5fc3050@dreader2.news.tiscali.nl. .. > > > >>Patrick, > >> > >>Hier spelen twee verschillende zaken: namelijk de nozzle en het gebruikte > >>gas. Een korte uitleg van de Ray/Dolphin zal dit inzichtelijk maken. > >> > >>De gasflow van een Ray / Dolphin is kort gezegd als volgt. De unit bevat > > > > een > > > >>fles met nitrox, met daarop een automaat. De eerste trap van de automaat > > > > is > > > >>zo goed als normaal, de tweede trap is afwijkeld. De tweede trap is een > >>doseereenheid, met daarin een aantal nozzles. Je sluit de middendrukslang > >>van de eerste trap aan op een specieke nozzle. (Een nozzle is niets anders > >>dan een flowrestrictor: het laat constant een bepaalde hoeveelheid gas > >>(uitgedrukt in liter per minuut) door. Deze hoeveelheid gas is uitgerekend > >>door Draeger voor gebruik met specifieke gassoorten (EAN 32, 40, 50, 60 en > >>100). De nozzle die is ontworpen voor gebruik met EAN 50 laat 7.5 liter > > > > per > > > >>minuut door. De nozzle die is ontworpen voor EAN 32 laat 15.5 liter per > >>minuut door.) > >> > >>De doseereenheid is bevestigd aan de longen. De longen zijn in de kern > > > > niet > > > >>meer dan twee zakken met lucht, waarin je in- en uitademt. Ademen uit de > >>longen doe je via de breathing hose (die geribbelde slangen die je op > > > > fotos > > > >>zult zien). Op de longen zit een overdruk ventiel, en per 4 of 5 keer > > > > ademen > > > >>wordt er een deel van de lucht gedumpt. ). > >> > >>Het gas uit de fles loopt dus via de automaat naar een specifieke nozzle, > > > > en > > > >>zo wordt een constante hoeveelheid vers gas toegevoegd aan de longen. Dit > >>gas is nitrox, en bestaat dus uit zuurstof en stikstof. Door in en uit te > >>ademen gebruikt de duiker een deel van de zuurstof (de zuurstof die wordt > >>verbrand of te wel metabolisme). De duiker ademt dus gas uit met minder > >>zuurstof en evenveel stikstof als hij inademde. Daarnaast ademt hij CO2 > > > > uit. > > > >>Het uitgeademde gas gaat via de breathing hose naar de canister, die de > > > > CO2 > > > >>uitfiltert, en komt daarna weer in de longen, gereed voor hergebruik. > >> > >>De duiker ademt hierdoor steeds gas met een percentage dat iets lager ligt > >>dan in de fles zit. Dit is het gevolg van het steeds door de duiker > >>gebruiken van zuurstof, het toevoegen door de nozzles van vers gas en het > >>dumpen van een deel van de lucht per zoveel keer ademhalen. Je kan dus het > >>geademde zuurstof percentage varieren door: > >> > >>(1) meer of minder zuurstof te verbranden als duiker (dit is deels een > >>kwestie van conditie/lichaamsbouw en deels een kwestie van inspanning). > > > > Hard > > > >>tegen de stroming inzwemmen betekent meer zuurstof gebruik, er blijft > > > > minder > > > >>zuurstof over voor hergebruik en het zuurstofpercentage dat resteert wordt > >>dus lager. > >>(2) het gebruik van een bepaalde nozzle: gebruik je nozzle 50 dan voegt de > >>unit minder vers gas toe dan nozzle 32 doet. Minder vers gas -> lager > >>zuurstofpercentage > >>(3) het gas in de fles > >> > >>Tot zover de gasflow van de Ray en Dolphin. Zoals boven aan deze email > >>gezegd, gaat de discussie hier over twee verschillende punten, namelijk: > > > > (1) > > > >>kan je een nozzle monteren op de unit en (2) welk gas gebruik je met welke > >>nozzle? > >> > >>Het punt wat ik maakte in een eerdere email is dat het monteren van de > >>nozzle geen probleem is. Dat is het ook niet. Draeger levert nozzles > >>standaard aan en het niet veel ingewikkelder is om de nozzles te vervangen > >>dan om de lampen in een auto te vervangen (sterker nog: ik kan wel de > >>nozzles op mijn Dolphin vervangen maar niet de koplampen in de Golf van > > > > mijn > > > >>vrouw, want dat kan alleen de dealer met speciale sleutels). > >> > >>Je kan dus een 50% nozzle zo monteren.Het gebruik van een 50% nozzle is > >>verder niet anders dan het gebruik van de andere nozzles. Het risico is > > > > niet > > > >>groter maar ook niet kleiner. > >> > >>Het andere punt wat hier speelt, is dat niet ieder willekeurig gas > > > > gebruikt > > > >>kan worden in combinatie met iedere willekeurige nozzle. Zoals aangegeven > >>door in de eerdere email waar jij naar verwijst, is er een formule om te > >>berekenen welk zuurstof percentage resteert, indien je een bepaalde nozzle > >>gebruikt, bij een bepaald zuurstof gebruik van de duiker. Als je > >>veronderstelt dat een duiker 1.2 liter zuurstof gebruikt per minuut (dus > > > > de > > > >>hoeveelheid zuurstof die in de cellen worden verbrandt), je een Nozzle 50 > >>gebruikt (die per minuut 7.5 liter gas in de longen van de Ray laat lopen) > >>en je gaat er vanuit dat het gas EAN 32 is, dan is de uitkomst dat het > >>zuurstofpercentage 19% wordt. Dat klopt. > >> > >>(Patrick, je bent vermoedelijk in de war gebracht bij het aflezen van de > >>formule door de weergave in de email. In jouw email zeg je "Er staat > > > > zoiets > > > >>als 0,32*7,5 - 1,2 = 19% zuurstof (?!)". Wat je daarbij mist is dat je > >>(0,32 [%] * 7,5 [l./m. flow van nozzle 50%]) - 1,2 [l./m. metabol. O² > > > >>verbruik] moet delen door 7,5 [l./m.] - 1,2 [l./m.]. Als je dat doet, zie > > > > je > > > >>dat 19% klopt. > >> > >>In het rekenvoorbeeld dat hier is gegeven, is de uitkomst dus 19%. Degene > >>die deze berekening maakte, veronderstelde dat de duiker 1.2 liter > > > > zuurstof > > > >>per minuut gebruikt. Volgens Draeger is dit het zuurstofgebruik van een > >>behoorlijk ontspannen duiker, net boven het niveau van een drift duik. > >>Draeger veronderstelt ook dat een duiker die zware inspanning levert - > > > > hard > > > >>tegen de stroming in zwemmen, 1,6 liter per minuut gebruikt. Als je dan > > > > EAN > > > >>32 met een 50% nozzle gebruikt, is de uitkomst van de formule dat je nog > >>maar 13% zuurstof inademt en dat leidt tot bewusteloosheid en mogelijk de > >>dood. (Overigens zit er een behoorlijke hoeveelheid conservatisme in deze > >>getallen, maar het principe is denk ik duidelijk). > >> > >>Dit maakt de 50% nozzle niet gevaarlijk, maar je moet het niet gebruiken > > > > met > > > >>EAB 32. Je houdt eenvoudigweg te weinig zuurstof over als het even tegen > >>zit. Met EAN 50 is de nozzle prima te gebruiken (tot maximaal 20 meter). > >> > >>Het is precies om die reden dat ik in een eerdere email aan Michel heb > >>gezegd dat hij best de nozzle kan vervangen, maar dat hij het niet kan > >>gebruiken met EAN 32. > >> > >>Oef, een heel verhaal. Beantwoordt het je vragen? > >> > >>Groet, > >> > >>Niels > >> > >>"Patrick van Stijn" <vanstijn@iae.nl> schreef in bericht > >>news:G_H6c.350$%4.5863@typhoon.bart.nl... > >> > >>>Beste EGKW, > >>> > >>>Uit een eerdere thread over dit onderwerp begrijp ik dat het monteren > > > > van > > > >>>een 50% nozzle > >>>geen veiligheidissue is, althans Niels Doorduin deelt mij dat mee. > >>> > >>>Uit onderstaande berekening blijkt echter het tegendeel. > >>>Tenminste als de berekening klopt. > >>> > >>>Kun je mij en de andere lezers van de NG de gehanteerde methode > >>>verduidelijken > >>>Ik begrijp het niet helemaal. > >>>Er staat zoiets als 0,32*7,5 - 1,2 = 19% zuurstof (?!) > >>> > >>>Groet, > >>> > >>>Patrick > >>> > >>> > >>>EGKW <egkw@phoon.com> schreef in berichtnieuws > >>>405b0847$0$783$ba620e4c@news.skynet.be... > >>> > >>>>Ziehier het antwoord van een vriend van mij, die Dräger Dolphin duikt > > > > : > > > >>>> > >>>>Het klopt wat die Michel zegt: > >>>> > >>>>Het ingeademde mengsel (nitrox) is afhankelijk van een aantal > > > > zaken.... > > > >>>>ingeademde mengsel = > >>>> > >>>>(0,32 [%] * 7,5 [l./m. flow van nozzle 50%]) - 1,2 [l./m. metabol. O² > >>>>verbruik] > >>> > >>-------------------------------------------------------------------------- > >> > >>>-- > >>> > >>>>------------------------- > >>>> 7,5 [l./m.] - 1,2 [l./m.] > >>>> > >>>> > >>>>Dus met een EAN 32 in je fles én een 50% nozzle bevat het ingeademde > >>>>mengsel SLECHTS 19% O² !!! > >>>>Dit is een hypoxische situatie en niet aan te bevelen. > >>>> > >>>> > >>>>><)))))°> EGKW > >>>> > >>>> > >>>> > >>>> > >>> > >> > > > > > |
|
| |||
| |||
| Hoi Michel, Van het jojo'n had ik juist geen last want daar moet je juist je best voor doen om dat voor elkaar te krijgen. De eerste keer dat ik met zo'n ding in buitenwater dook en een wrakje tegenkwam en als automatisme "op de longen" iets hoger wilde gaan ging dat natuurlijk mis ("bots" er tegenaan, haha). Het grote voordeel vond ik juist het stabiel trimmen, maar aan dat opgeblazen gevoel heb ik niet kunnen wennen. (de cursus die ik deed was trouwens in '99). Ook zo'n ribbelslang, bij het "normale" duiken is er juist afgestapt van zo'n ribbelslang omdat het niet hygiënisch is, en bij zo'n nieuw apparaat als een rebreather passen ze ze juist weer toe ! Ik snap ook wel dat het lastiger is je hoofd te draaien bij een gladde slang, maar er zijn toch wel materialen die zich daarvoor lenen lijkt me. Te bewerkelijk, te veel geklungel voordat je in het water ligt, het zal zich nog wel ontwikkelen, ik wacht nog wel een paar jaartjes. Een persluchtset zit toch een heel stuk sneller in elkaar (ook met de checks erbij gerekend) Ik ben in ider geval blij voor je dat je het leuk vind, maar voor mij hoeft het niet... Suc6 verders.... Lex michel wrote: > Hoi Lex, > > He flow op 50% is 7 liter per minuut. Dit is ook wat je zal moeten > ventileren (minus het CO2 residu dat in je Cannister achterblijft, maar > minimaal is) > Ik vind ook dat 50% toch redelijk blaast, maar op je SCR zit wel een ventiel > dat je zo kan instellen dat dit automatisch al vrijwel goedgaat. > > Ook heb ik zelf gemerkt dat als je een keer of tien hebt gedoken met zo'n > ding, je ademhaling dusdanig onder controle komt dat de flow min of meer > constant blijft. > In het begin, als je nog flink jojo-ed en ook dan weer diep en dan weer > minder diep inademt. (de wen-periode, zeg maar) het opblazen van de > counterlongen en de bijbehorende ventilatie van het overtollige volume, is > het minder rooskleurig. > Door de drukverschillen in de omgeving alsmede het onregelmatige ademen, > zullen het bypassklepje en het afblaasventiel flink moeten werken om jou van > voldoende tegendruk te voorzien en zal de ventilatie dus ook evenredig > toenemen. Als je vervolgens dit in den beginne voor lief neemt en gewoon > oefent, dan zal de karakteristiek die jij beschrijft zeker verbeteren. > Zelf lig ik nu ook minstens 4x per week met dat ding in het water, waarvan > zeker 2x in het zwembad, om te oefenen op buoyancy en ademhalingstechniek > alleen en 2x om dit in "open water" toe te passen en te kijken of ik > vooruitga, desnoods bij te stellen en ik merk al een zeker verschil met twee > weken terug, toen ik, een jaar na het doen van de specialty, eindelijk zelf > een Ray kocht en begon met dit verhaal. > > Is altijd zo, overigens. Bijvoorbeeld dook ik pas echt lekker met een > droogpak en zonder enkellood, toen ik na een duik of 30 het droogpak > volledig onder controle had. Voor de Ray en ik neem aan voor welke andere > SCR dan ook, zal ook gelden: oefening baart kunst..... > > Verder vind ik de rebreather niet zo'n geklungel eigenlijk, maar wel een > stukje lekkerder duiken, al is het maar de vochtige, verwarmde lucht die je > ademt. > > Groeten, > > Michel > > > > > > > "lenj" <test@hotmail.com> wrote in message > news:405dd274$0$14249$4a441750@news.euronet.nl... > >>Uuhhmm, dat leer je toch op de rebreather cursus, of heb ik dat fout? >>In de tijd dat ik de cursus deed ('95) was het voor een deel "gokwerk". >>Kijk of de korreltjes nog los liggen, zijn ze geklonterd dan de hele >>inhoud vervangen. misschien is daar nu wel een betere maatstaf voor ik >>weet het niet. >>Ik vond het wel een heel geklungel met zo'n rebreather.... >>En de flow is veeeels te hoog zelfs bij 50% werd ik nog opgeblazen. >>Ik liet dan maar wat lucht ontsnappen via de bril, je moet wat. >>Ook die mondschuif......pfffttt. >> >>goede duik grt, >>Lex >> >> >>Patrick van Stijn wrote: >> >>>Beste Niels, >>> >>>Goed antwoord, mijn dank hiervoor. >>>Het maakt weer eens duidelijk dat het duiken met een rebreather >>>minder eenvoudig is als het lijkt. >>>Maar misschien juist leuker als je goed voorbereid bent ! >>> >>>Om de uitleg helemaal compleet te maken zou je nog een antwoord >>>kunnen geven op de vragen: >>>1. Waarom EAN32 vervangen door EAN50. >>> Met EAN50 is je maximale duikdiepte zeer beperkt >>>2. Hoe lang mag je duiken met een vulling van de canister. >>>3. Moet je de vulling elke duik vervangen >>>4. Welke stof zit er in een cannister en hoeveel gram >>> (geeft een idee hoeveel gram CO2 kan ik maximaal binden) >>> >>>Groet, >>> >>>Patrick >>> >>>ps het rekensommetje was inderdaad minder duidelijk leesbaar. >>> Is die 1,2 l/min zuurstof niet een gewoon een zeer praktisch getal >>> en juist niet conservatief : >>> In rust 12 inademingen per minuut = ca. 20 - 25 liter gas/minuut >>> Bij inspanning stijgt ademvolume met een faktor 2-3 dus 40 - 75 >>>liter/minuut. >>> Zuurstof afname ca. 4%, dat is dan ca. 1,6 - 3 liter > > zuurstof/minuut. > >>> >>> >>>Doorduijn, Niels <ndo@tiscali.nl> schreef in berichtnieuws >>>405b5da0$0$41762$5fc3050@dreader2.news.tiscali. nl... >>> >>> >>>>Patrick, >>>> >>>>Hier spelen twee verschillende zaken: namelijk de nozzle en het > > gebruikte > >>>>gas. Een korte uitleg van de Ray/Dolphin zal dit inzichtelijk maken. >>>> >>>>De gasflow van een Ray / Dolphin is kort gezegd als volgt. De unit bevat >>> >>>een >>> >>> >>>>fles met nitrox, met daarop een automaat. De eerste trap van de automaat >>> >>>is >>> >>> >>>>zo goed als normaal, de tweede trap is afwijkeld. De tweede trap is een >>>>doseereenheid, met daarin een aantal nozzles. Je sluit de > > middendrukslang > >>>>van de eerste trap aan op een specieke nozzle. (Een nozzle is niets > > anders > >>>>dan een flowrestrictor: het laat constant een bepaalde hoeveelheid gas >>>>(uitgedrukt in liter per minuut) door. Deze hoeveelheid gas is > > uitgerekend > >>>>door Draeger voor gebruik met specifieke gassoorten (EAN 32, 40, 50, 60 > > en > >>>>100). De nozzle die is ontworpen voor gebruik met EAN 50 laat 7.5 liter >>> >>>per >>> >>> >>>>minuut door. De nozzle die is ontworpen voor EAN 32 laat 15.5 liter per >>>>minuut door.) >>>> >>>>De doseereenheid is bevestigd aan de longen. De longen zijn in de kern >>> >>>niet >>> >>> >>>>meer dan twee zakken met lucht, waarin je in- en uitademt. Ademen uit de >>>>longen doe je via de breathing hose (die geribbelde slangen die je op >>> >>>fotos >>> >>> >>>>zult zien). Op de longen zit een overdruk ventiel, en per 4 of 5 keer >>> >>>ademen >>> >>> >>>>wordt er een deel van de lucht gedumpt. ). >>>> >>>>Het gas uit de fles loopt dus via de automaat naar een specifieke > > nozzle, > >>>en >>> >>> >>>>zo wordt een constante hoeveelheid vers gas toegevoegd aan de longen. > > Dit > >>>>gas is nitrox, en bestaat dus uit zuurstof en stikstof. Door in en uit > > te > >>>>ademen gebruikt de duiker een deel van de zuurstof (de zuurstof die > > wordt > >>>>verbrand of te wel metabolisme). De duiker ademt dus gas uit met minder >>>>zuurstof en evenveel stikstof als hij inademde. Daarnaast ademt hij CO2 >>> >>>uit. >>> >>> >>>>Het uitgeademde gas gaat via de breathing hose naar de canister, die de >>> >>>CO2 >>> >>> >>>>uitfiltert, en komt daarna weer in de longen, gereed voor hergebruik. >>>> >>>>De duiker ademt hierdoor steeds gas met een percentage dat iets lager > > ligt > >>>>dan in de fles zit. Dit is het gevolg van het steeds door de duiker >>>>gebruiken van zuurstof, het toevoegen door de nozzles van vers gas en > > het > >>>>dumpen van een deel van de lucht per zoveel keer ademhalen. Je kan dus > > het > >>>>geademde zuurstof percentage varieren door: >>>> >>>>(1) meer of minder zuurstof te verbranden als duiker (dit is deels een >>>>kwestie van conditie/lichaamsbouw en deels een kwestie van inspanning). >>> >>>Hard >>> >>> >>>>tegen de stroming inzwemmen betekent meer zuurstof gebruik, er blijft >>> >>>minder >>> >>> >>>>zuurstof over voor hergebruik en het zuurstofpercentage dat resteert > > wordt > >>>>dus lager. >>>>(2) het gebruik van een bepaalde nozzle: gebruik je nozzle 50 dan voegt > > de > >>>>unit minder vers gas toe dan nozzle 32 doet. Minder vers gas -> lager >>>>zuurstofpercentage >>>>(3) het gas in de fles >>>> >>>>Tot zover de gasflow van de Ray en Dolphin. Zoals boven aan deze email >>>>gezegd, gaat de discussie hier over twee verschillende punten, namelijk: >>> >>>(1) >>> >>> >>>>kan je een nozzle monteren op de unit en (2) welk gas gebruik je met > > welke > >>>>nozzle? >>>> >>>>Het punt wat ik maakte in een eerdere email is dat het monteren van de >>>>nozzle geen probleem is. Dat is het ook niet. Draeger levert nozzles >>>>standaard aan en het niet veel ingewikkelder is om de nozzles te > > vervangen > >>>>dan om de lampen in een auto te vervangen (sterker nog: ik kan wel de >>>>nozzles op mijn Dolphin vervangen maar niet de koplampen in de Golf van >>> >>>mijn >>> >>> >>>>vrouw, want dat kan alleen de dealer met speciale sleutels). >>>> >>>>Je kan dus een 50% nozzle zo monteren.Het gebruik van een 50% nozzle is >>>>verder niet anders dan het gebruik van de andere nozzles. Het risico is >>> >>>niet >>> >>> >>>>groter maar ook niet kleiner. >>>> >>>>Het andere punt wat hier speelt, is dat niet ieder willekeurig gas >>> >>>gebruikt >>> >>> >>>>kan worden in combinatie met iedere willekeurige nozzle. Zoals > > aangegeven > >>>>door in de eerdere email waar jij naar verwijst, is er een formule om te >>>>berekenen welk zuurstof percentage resteert, indien je een bepaalde > > nozzle > >>>>gebruikt, bij een bepaald zuurstof gebruik van de duiker. Als je >>>>veronderstelt dat een duiker 1.2 liter zuurstof gebruikt per minuut (dus >>> >>>de >>> >>> >>>>hoeveelheid zuurstof die in de cellen worden verbrandt), je een Nozzle > > 50 > >>>>gebruikt (die per minuut 7.5 liter gas in de longen van de Ray laat > > lopen) > >>>>en je gaat er vanuit dat het gas EAN 32 is, dan is de uitkomst dat het >>>>zuurstofpercentage 19% wordt. Dat klopt. >>>> >>>>(Patrick, je bent vermoedelijk in de war gebracht bij het aflezen van de >>>>formule door de weergave in de email. In jouw email zeg je "Er staat >>> >>>zoiets >>> >>> >>>>als 0,32*7,5 - 1,2 = 19% zuurstof (?!)". Wat je daarbij mist is dat je >>>>(0,32 [%] * 7,5 [l./m. flow van nozzle 50%]) - 1,2 [l./m. metabol. O² > >> >>>>verbruik] moet delen door 7,5 [l./m.] - 1,2 [l./m.]. Als je dat doet, > > zie > >>>je >>> >>> >>>>dat 19% klopt. >>>> >>>>In het rekenvoorbeeld dat hier is gegeven, is de uitkomst dus 19%. > > Degene > >>>>die deze berekening maakte, veronderstelde dat de duiker 1.2 liter >>> >>>zuurstof >>> >>> >>>>per minuut gebruikt. Volgens Draeger is dit het zuurstofgebruik van een >>>>behoorlijk ontspannen duiker, net boven het niveau van een drift duik. >>>>Draeger veronderstelt ook dat een duiker die zware inspanning levert - >>> >>>hard >>> >>> >>>>tegen de stroming in zwemmen, 1,6 liter per minuut gebruikt. Als je dan >>> >>>EAN >>> >>> >>>>32 met een 50% nozzle gebruikt, is de uitkomst van de formule dat je nog >>>>maar 13% zuurstof inademt en dat leidt tot bewusteloosheid en mogelijk > > de > >>>>dood. (Overigens zit er een behoorlijke hoeveelheid conservatisme in > > deze > >>>>getallen, maar het principe is denk ik duidelijk). >>>> >>>>Dit maakt de 50% nozzle niet gevaarlijk, maar je moet het niet gebruiken >>> >>>met >>> >>> >>>>EAB 32. Je houdt eenvoudigweg te weinig zuurstof over als het even tegen >>>>zit. Met EAN 50 is de nozzle prima te gebruiken (tot maximaal 20 meter). >>>> >>>>Het is precies om die reden dat ik in een eerdere email aan Michel heb >>>>gezegd dat hij best de nozzle kan vervangen, maar dat hij het niet kan >>>>gebruiken met EAN 32. >>>> >>>>Oef, een heel verhaal. Beantwoordt het je vragen? >>>> >>>>Groet, >>>> >>>>Niels >>>> >>>>"Patrick van Stijn" <vanstijn@iae.nl> schreef in bericht >>>>news:G_H6c.350$%4.5863@typhoon.bart.nl... >>>> >>>> >>>>>Beste EGKW, >>>>> >>>>>Uit een eerdere thread over dit onderwerp begrijp ik dat het monteren >>> >>>van >>> >>> >>>>>een 50% nozzle >>>>>geen veiligheidissue is, althans Niels Doorduin deelt mij dat mee. >>>>> >>>>>Uit onderstaande berekening blijkt echter het tegendeel. >>>>>Tenminste als de berekening klopt. >>>>> >>>>>Kun je mij en de andere lezers van de NG de gehanteerde methode >>>>>verduidelijken >>>>>Ik begrijp het niet helemaal. >>>>>Er staat zoiets als 0,32*7,5 - 1,2 = 19% zuurstof (?!) >>>>> >>>>>Groet, >>>>> >>>>>Patrick >>>>> >>>>> >>>>>EGKW <egkw@phoon.com> schreef in berichtnieuws >>>>>405b0847$0$783$ba620e4c@news.skynet.be... >>>>> >>>>> >>>>>>Ziehier het antwoord van een vriend van mij, die Dräger Dolphin duikt >>> >>>: >>> >>> >>>>>>Het klopt wat die Michel zegt: >>>>>> >>>>>>Het ingeademde mengsel (nitrox) is afhankelijk van een aantal >>> >>>zaken.... >>> >>> >>>>>>ingeademde mengsel = >>>>>> >>>>>>(0,32 [%] * 7,5 [l./m. flow van nozzle 50%]) - 1,2 [l./m. metabol. O² >>>>>>verbruik] >>>>> >>>-------------------------------------------------------------------------- >>> >>>>>-- >>>>> >>>>> >>>>>>------------------------- >>>>>> 7,5 [l./m.] - 1,2 [l./m.] >>>>>> >>>>>> >>>>>>Dus met een EAN 32 in je fles én een 50% nozzle bevat het ingeademde >>>>>>mengsel SLECHTS 19% O² !!! >>>>>>Dit is een hypoxische situatie en niet aan te bevelen. >>>>>> >>>>>> >>>>>> >>>>>>><)))))°> EGKW >>>>>> >>>>>> >>>>>> >>>>>> >>> > > |
|
| |||
| |||
| beetje geknutsel en je zet 2 gladde slangen door elkaar heen en ook de rebreather komt dan gewoon van rechts -- Thomas (aka Sir Dive-a-Lot) "lenj" <test@hotmail.com> schreef in bericht news:405f1838$0$65160$d5255a0c@news.wanadoo.nl... > Hoi Michel, > > Van het jojo'n had ik juist geen last want daar moet je juist je best > voor doen om dat voor elkaar te krijgen. De eerste keer dat ik met zo'n > ding in buitenwater dook en een wrakje tegenkwam en als automatisme "op > de longen" iets hoger wilde gaan ging dat natuurlijk mis ("bots" er > tegenaan, haha). > Het grote voordeel vond ik juist het stabiel trimmen, maar aan dat > opgeblazen gevoel heb ik niet kunnen wennen. (de cursus die ik deed was > trouwens in '99). > Ook zo'n ribbelslang, bij het "normale" duiken is er juist afgestapt van > zo'n ribbelslang omdat het niet hygiënisch is, en bij zo'n nieuw > apparaat als een rebreather passen ze ze juist weer toe ! > Ik snap ook wel dat het lastiger is je hoofd te draaien bij een gladde > slang, maar er zijn toch wel materialen die zich daarvoor lenen lijkt me. > Te bewerkelijk, te veel geklungel voordat je in het water ligt, het zal > zich nog wel ontwikkelen, ik wacht nog wel een paar jaartjes. > Een persluchtset zit toch een heel stuk sneller in elkaar (ook met de > checks erbij gerekend) > > Ik ben in ider geval blij voor je dat je het leuk vind, maar voor mij > hoeft het niet... > > Suc6 verder |