|
| | |||||||
|
Welcome to the scubish.com - Scuba Diving Forum forums. You are currently viewing our boards as a guest which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content and access many other special features. Registration is fast, simple and absolutely free so please, join our community today! If you have any problems with the registration process or your account login, please contact contact us. |
| | LinkBack | Thread Tools | Display Modes |
|
| |||
| |||
| Even een vraagje : Eerder deze week deed ik in de Oosterschelde een (solo)duik waarbij ik het volgende tegenkwam : (Uitgerust met 15 liter fles, 200 Bar, een dieptemeter& timer, een lamp, wel tabellen, geen computer, geen oppervlakteboei of haspel) Een gelijkmatige afdaling tot 39 meter tot na 20 minuten de fles iets meer dan halfleeg was (95 Bar) en de terugtocht werd aangevat. De zichtbaarheid was ongeveer 1 a 2 meter. +- 5 minuten later kwam het vermoeden dat de ingeslagen richting NIET juist was waarschijnlijk wegens kompasproblemen en het glooiend relief van de zeebodem in dat gebied. De druk in de fles was op dat moment nog een goeie 65 Bar en de diepte nog steeds 30 meter. Na nog enige minuten herorienteren en zoeken, toch tot een diepte van 24 meter kunnen stijgen maar toen was de flesdruk reeds gezakt tot 50 Bar wegens de verhoogde krachtinspanning en een lichte opwinding die het ademtempo de hoogte injoeg. (duiktijd : reeds 28 minuten) Op dat punt was ik nog steeds niet zeker van de juiste richting en kwam ik dus in een serieuze probleemsituatie terecht ivm decrompressie en de mogelijkheid om de vereiste trappen te kunnen maken. Nu vraag ik me af : wat had een andere duiker in dit geval gedaan? Natuurlijk was die nooit in zo'n situatie terecht gekomen maar graag had ik toch een ernstige reply gehad ivm de beste manier om te handelen in zo'n geval. Ik ben niet geïnteresseerd in opmerkingen over 'onverantwoord gedrag', 'slechte opleiding', 'als je zo blijft voortdoen, ga je eraan ....'. Enkel over de aard van de zaak wil ik het hier hebben : namelijk wat is de beste manier van handelen in een dergelijke kritische situatie. Ik zal later mijn gevolgde werkwijze hier posten. |
|
| |||
| |||
| Parcifal wrote: > Even een vraagje : > Eerder deze week deed ik in de Oosterschelde een (solo)duik waarbij > ik het volgende tegenkwam : > (Uitgerust met 15 liter fles, 200 Bar, een dieptemeter& timer, een > lamp, wel tabellen, geen computer, geen oppervlakteboei of haspel) > > Een gelijkmatige afdaling tot 39 meter tot na 20 minuten de fles > iets meer dan halfleeg was (95 Bar) en > de terugtocht werd aangevat. De zichtbaarheid was ongeveer 1 a 2 > meter. +- 5 minuten later kwam het vermoeden dat de ingeslagen > richting NIET juist was > waarschijnlijk wegens kompasproblemen en het glooiend relief van de > zeebodem in dat gebied. > De druk in de fles was op dat moment nog een goeie 65 Bar en de > diepte nog steeds 30 meter. > Na nog enige minuten herorienteren en zoeken, toch tot een diepte van > 24 meter kunnen stijgen maar toen > was de flesdruk reeds gezakt tot 50 Bar wegens de verhoogde > krachtinspanning en > een lichte opwinding die het ademtempo de hoogte injoeg. (duiktijd : > reeds 28 minuten) > > Op dat punt was ik nog steeds niet zeker van de juiste richting en > kwam ik dus in een serieuze probleemsituatie terecht > ivm decrompressie en de mogelijkheid om de vereiste trappen te kunnen > maken. Nu vraag ik me af : wat had een andere duiker in dit geval > gedaan? Natuurlijk was die nooit in zo'n situatie terecht gekomen > maar graag had ik toch een ernstige reply > gehad ivm de beste manier om te handelen in zo'n geval. > > Ik ben niet geïnteresseerd in opmerkingen over 'onverantwoord gedrag', > 'slechte opleiding', > 'als je zo blijft voortdoen, ga je eraan ....'. > Enkel over de aard van de zaak wil ik het hier hebben : namelijk wat > is de beste manier van handelen in een > dergelijke kritische situatie. > > Ik zal later mijn gevolgde werkwijze hier posten. Nou dit is pas nog eens een interessante posting! Ik kijk uit naar de antwoorden. Ik zie voor je probleem eigenlijk weinige oplossingen, de enige volgens mij is gewoon beginnen stijgen en de nodige stops maken in het ''blauw'' en hopen als je bovenkomt dat je terug aan de kant geraakt. op de bodem blijven zoeken en orienteren gaat je probleem van lucht en decostops alleen maar groter maken. Kleine opmerking of je nu alleen was of met 2 maakt hier eigenlijk weinig uit volgens mij, of je buddy moest weten welke richting uit te gaan. En ik zou als ik jou was toch maar voor een computer zorgen daar heb je meer aan dan aan die buddy, je hebt nu van je plan moeten afwijken, en als je dan onder water nog eens moet gaan bezig zijn met je tabellen terwijl je nog niet eens weet, naar waar te gaan. Groeten Bruno www.vui.be |
|
| |||
| |||
| Parcifal wrote: > Even een vraagje : > > Nu vraag ik me af : wat had een andere duiker in dit geval gedaan? Opstijgen lijkt me 1e prio vanwege a) luchttekort en b) decotijd. Volgens tabellen en geldende regels opstijgen, waarbij mn het laatste stuk erg moet worden uitgekeken (Je zat in de oosterschelde, dus evt scheepvaart). Als je op bv 10 m diep je orientatie had hervonden, dan op die diepte terug naar de kant. Anders doorstijgen tot oppervlakte, orienteren en op geringe diepte terug naar de kant. |
|
| |||
| |||
| Nooit twijfelen, nooit verder zoeken naar de goede richting. Als je het kwijt bent en niet meer zeker bent , vind je het toch nooit als je kompas verkeerd staat. Blijven zoeken verergerd de problemen, meer angst , meer deco , minder lucht .... Dadelijk stijgen.. (een boot hoor je wel afkomen) En good luck ; Proficiat !! |
|
| |||
| |||
| Parcifal formuleerde op vrijdag : > Even een vraagje : > Eerder deze week deed ik in de Oosterschelde een (solo)duik waarbij ik het > volgende tegenkwam : > (Uitgerust met 15 liter fles, 200 Bar, een dieptemeter& timer, een lamp, wel > tabellen, geen computer, geen oppervlakteboei of haspel) [knip] > Ik zal later mijn gevolgde werkwijze hier posten. "Mooi" en spannend verhaal, ben benieuwd naar de afloop :') -- Vriendelijke groet, Rydec aka Athlon Dit is een automatische handtekening van MesNews. Site : http://mesnews.no-ip.com |
|
| |||
| |||
| > Als je het kwijt bent en niet meer zeker bent , vind je het toch nooit als > je kompas verkeerd staat. Niet alleen je kompasroos zetten maar vooralleer je ondergaat ook nog eens kijken hoeveel graden "uit" is kan dus ook helpen! Thierry |
|
| |||
| |||
| Eerst en vooral, voor je aan je duik begint ervoor zorgen dat u kompas juist ingesteld staat. Indien noodzakelijk u trappen maken in het blauw zoals Bruno Vanherck beschreef. Maar ik kan me niet voorstellen dat je meer aan een computer hebt dan aan een buddy, met kompas, dieptemeter, timer , manometer en tabellen kun je zelf voor computer spelen, ik doe dit reeds 13 jaar en heb nog nooit problemen gehad op dit gebied. Wat Javaro zegt van "een boot hoor je wel aankomen" vind ik bullshit, als je in de vaargeul op de oosterschelde zit hoor je op 40m diepte ook boten passeren maar wat je verdomd niet weet is uit welke richting ze komen en hoe diep ze met hun boeg in het water liggen. Dus bij een noodstijging of bij het maken van u trappen in de vaargeul kun je in gehakt eindigen. (en als brandweerduiker spreek ik uit ervaring, het is geen mooi zicht). Want in dit geval was zijn oriëntatie volledig zoek en kan ik mij niet inbeelden dat hij wist of hij al dan niet in de vaargeul zat. Dus altijd kompas correct instellen. Atilla. "Parcifal" <noreply@thisadress.com> schreef in bericht news:cf06ii$414$1@gaudi2.UGent.be... > Even een vraagje : > Eerder deze week deed ik in de Oosterschelde een (solo)duik waarbij ik het > volgende tegenkwam : > (Uitgerust met 15 liter fles, 200 Bar, een dieptemeter& timer, een lamp, wel > tabellen, geen computer, geen oppervlakteboei of haspel) > > Een gelijkmatige afdaling tot 39 meter tot na 20 minuten de fles iets meer > dan halfleeg was (95 Bar) en > de terugtocht werd aangevat. De zichtbaarheid was ongeveer 1 a 2 meter. > +- 5 minuten later kwam het vermoeden dat de ingeslagen richting NIET juist > was > waarschijnlijk wegens kompasproblemen en het glooiend relief van de zeebodem > in dat gebied. > De druk in de fles was op dat moment nog een goeie 65 Bar en de diepte nog > steeds 30 meter. > Na nog enige minuten herorienteren en zoeken, toch tot een diepte van 24 > meter kunnen stijgen maar toen > was de flesdruk reeds gezakt tot 50 Bar wegens de verhoogde krachtinspanning > en > een lichte opwinding die het ademtempo de hoogte injoeg. (duiktijd : reeds > 28 minuten) > > Op dat punt was ik nog steeds niet zeker van de juiste richting en kwam ik > dus in een serieuze probleemsituatie terecht > ivm decrompressie en de mogelijkheid om de vereiste trappen te kunnen maken. > Nu vraag ik me af : wat had een andere duiker in dit geval gedaan? > Natuurlijk was die nooit in zo'n situatie terecht gekomen maar graag had ik > toch een ernstige reply > gehad ivm de beste manier om te handelen in zo'n geval. > > Ik ben niet geïnteresseerd in opmerkingen over 'onverantwoord gedrag', > 'slechte opleiding', > 'als je zo blijft voortdoen, ga je eraan ....'. > Enkel over de aard van de zaak wil ik het hier hebben : namelijk wat is de > beste manier van handelen in een > dergelijke kritische situatie. > > Ik zal later mijn gevolgde werkwijze hier posten. > > > > |
|
| |||
| |||
| Parcifal merkt op: > Even een vraagje : > Eerder deze week deed ik in de Oosterschelde een (solo)duik waarbij > ik het volgende tegenkwam : ..... > Nu vraag ik me af : wat had een andere duiker in dit geval > gedaan? Opstijgen natuurlijk! En daarna een cursus kompaslezen doen en een goede buddy zoeken. |
|
| |||
| |||
| Inderdaad, als je niet kunt kompaslezen heb je feitelijk niks te zoeken onder water en dat geldt voor eender welk water. Atilla "Jesca" <zweijtzer19@zonnet.nl> schreef in bericht news:cf0hsj$bb4$1@reader08.wxs.nl... > Parcifal merkt op: > > > Even een vraagje : > > Eerder deze week deed ik in de Oosterschelde een (solo)duik waarbij > > ik het volgende tegenkwam : > .... > > Nu vraag ik me af : wat had een andere duiker in dit geval > > gedaan? > > Opstijgen natuurlijk! En daarna een cursus kompaslezen doen en een > goede buddy zoeken. |
|
| |||
| |||
| Hoi Parcifal, Ik zou opstijgen naar de oppervlakte en mijn kompas(koers) checken. Na de check afdalen op 6 meter diepte mijn duik vervolgen naar de wal. Als ik de bodem in zicht krijg en nog voldoende lucht heb zou ik nog een paar minuten mijn duik op 6 meter afmaken. Groetjes, Joop Op Fri, 6 Aug 2004 17:45:39 +0200 schreef "Parcifal" <noreply@thisadress.com>: >Even een vraagje : >Eerder deze week deed ik in de Oosterschelde een (solo)duik waarbij ik het >volgende tegenkwam : >(Uitgerust met 15 liter fles, 200 Bar, een dieptemeter& timer, een lamp, wel >tabellen, geen computer, geen oppervlakteboei of haspel) > >Een gelijkmatige afdaling tot 39 meter tot na 20 minuten de fles iets meer >dan halfleeg was (95 Bar) en >de terugtocht werd aangevat. De zichtbaarheid was ongeveer 1 a 2 meter. >+- 5 minuten later kwam het vermoeden dat de ingeslagen richting NIET juist >was >waarschijnlijk wegens kompasproblemen en het glooiend relief van de zeebodem >in dat gebied. >De druk in de fles was op dat moment nog een goeie 65 Bar en de diepte nog >steeds 30 meter. >Na nog enige minuten herorienteren en zoeken, toch tot een diepte van 24 >meter kunnen stijgen maar toen >was de flesdruk reeds gezakt tot 50 Bar wegens de verhoogde krachtinspanning >en >een lichte opwinding die het ademtempo de hoogte injoeg. (duiktijd : reeds >28 minuten) > >Op dat punt was ik nog steeds niet zeker van de juiste richting en kwam ik >dus in een serieuze probleemsituatie terecht >ivm decrompressie en de mogelijkheid om de vereiste trappen te kunnen maken. >Nu vraag ik me af : wat had een andere duiker in dit geval gedaan? >Natuurlijk was die nooit in zo'n situatie terecht gekomen maar graag had ik >toch een ernstige reply >gehad ivm de beste manier om te handelen in zo'n geval. > >Ik ben niet geïnteresseerd in opmerkingen over 'onverantwoord gedrag', >'slechte opleiding', >'als je zo blijft voortdoen, ga je eraan ....'. >Enkel over de aard van de zaak wil ik het hier hebben : namelijk wat is de >beste manier van handelen in een >dergelijke kritische situatie. > >Ik zal later mijn gevolgde werkwijze hier posten. > > > |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
| |
| | ||||
| Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
| Kantje boord???? | Ingrid | (Dutch) | 95 | 04-12-2007 03:44 PM |
| Vraag n.a.v kantje boordje | John | (Dutch) | 1 | 04-12-2007 03:42 PM |