|
| | |||||||
|
Welcome to the scubish.com - Scuba Diving Forum forums. You are currently viewing our boards as a guest which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content and access many other special features. Registration is fast, simple and absolutely free so please, join our community today! If you have any problems with the registration process or your account login, please contact contact us. |
| | LinkBack | Thread Tools | Display Modes |
|
| |||
| |||
| Gisteravond reed ik met mijn buddy naar Wemeldinge om daar een driftduik te gaan maken van de Tetjes naar de parkeerplaats, omdat we de kentering (hoogwater) niet konden halen qua tijd. Je stroomt dan vanzelf na de kentering richting parkeerplaats indien je er bij de Tetjes in gaat. Aldaar aangekomen spraken we een groepje belgen dat ons wist te vertellen van dramatisch slecht zicht bij de Tetjes. Nu heb ik wel eens vaker meegemaakt dat het zicht daar een stuk slechter was dan bij de iets verderop gelegen parkeerplaats. We besloten daarom om een klein stukje door te rijden en bij die parkeerplaats aan de daar aanwezige duikers te vragen hoe het zicht daar was. Hetzelfde verhaal. Twijfel, twijfel, wat te doen? Doorrijden naar Scharendijke om in de Grevelingen te duiken? Maar wie weet net zo slecht zicht. En aangezien we er nu toch waren wilden we ook echt gaan duiken. Je rijdt niet voor niets naar Zeeland. We besloten dus om ons om te kleden en langs de dijk een stuk terug te lopen richting Tetjes. Halverwege de Tetjes en de parkeerplaats gingen we er in. Het zicht was in het begin inderdaad zeer matig, maar langzaam werd het iets beter. Er stond ook veel stroming. Op een bepaald moment kwamen we op een diepte van +- 15 meter op een stuk terecht waar nauwelijks stroming stond en het zicht alleszins redelijk was! Een meter of twee, maar voldoende om veel leuke dingen te zien. We hebben daar dus een groot deel van de tijd doorgebracht en toch een hele leuke duik gemaakt. Zo zie je maar weer dat zicht iets is wat lokaal erg wisselend kan zijn. Ik heb onlangs ook op dezelfde plek een driftduik gemaakt waarbij het zicht eerst dramatisch was (bij de Tetjes) tot matig bij de parkeerplaats. Een uur daarna op de laagwater kentering bij het Goesse Sas gedoken (toch erg dichtbij) en onwaarschijnlijk goed zicht! Het is iets wat zich niet of nauwelijks laat voorspellen. Weer speelt een belangrijke rol, maar ook daar zijn er weer grote uitzonderingen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen op dit gebied, met name over de Oosterschelde en de Grevelingen. Wat zijn de belangrijkste factoren die het bepalen? |
|
| |||
| |||
| Waarom liggen die tetjes daar? of beter, waarvoor dienen ze? Gert "Jerommeke" <jeroenvv@home.nl> schreef in bericht news:cg6sd9$2pu$1@news3.tilbu1.nb.home.nl... > Gisteravond reed ik met mijn buddy naar Wemeldinge om daar een driftduik te > gaan maken van de Tetjes naar de parkeerplaats, omdat we de kentering > (hoogwater) niet konden halen qua tijd. Je stroomt dan vanzelf na de > kentering richting parkeerplaats indien je er bij de Tetjes in gaat. > > Aldaar aangekomen spraken we een groepje belgen dat ons wist te vertellen > van dramatisch slecht zicht bij de Tetjes. Nu heb ik wel eens vaker > meegemaakt dat het zicht daar een stuk slechter was dan bij de iets verderop > gelegen parkeerplaats. We besloten daarom om een klein stukje door te rijden > en bij die parkeerplaats aan de daar aanwezige duikers te vragen hoe het > zicht daar was. Hetzelfde verhaal. > > Twijfel, twijfel, wat te doen? Doorrijden naar Scharendijke om in de > Grevelingen te duiken? Maar wie weet net zo slecht zicht. En aangezien we er > nu toch waren wilden we ook echt gaan duiken. Je rijdt niet voor niets naar > Zeeland. We besloten dus om ons om te kleden en langs de dijk een stuk terug > te lopen richting Tetjes. Halverwege de Tetjes en de parkeerplaats gingen we > er in. Het zicht was in het begin inderdaad zeer matig, maar langzaam werd > het iets beter. Er stond ook veel stroming. Op een bepaald moment kwamen we > op een diepte van +- 15 meter op een stuk terecht waar nauwelijks stroming > stond en het zicht alleszins redelijk was! Een meter of twee, maar voldoende > om veel leuke dingen te zien. We hebben daar dus een groot deel van de tijd > doorgebracht en toch een hele leuke duik gemaakt. > > Zo zie je maar weer dat zicht iets is wat lokaal erg wisselend kan zijn. Ik > heb onlangs ook op dezelfde plek een driftduik gemaakt waarbij het zicht > eerst dramatisch was (bij de Tetjes) tot matig bij de parkeerplaats. Een uur > daarna op de laagwater kentering bij het Goesse Sas gedoken (toch erg > dichtbij) en onwaarschijnlijk goed zicht! Het is iets wat zich niet of > nauwelijks laat voorspellen. > > Weer speelt een belangrijke rol, maar ook daar zijn er weer grote > uitzonderingen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen op dit gebied, met > name over de Oosterschelde en de Grevelingen. Wat zijn de belangrijkste > factoren die het bepalen? > > |
|
| |||
| |||
| "Bakker Gert" <bakkerengert@pandora.be> wrote in message news:4128eeba$0$4099$ba620e4c@news.skynet.be... > Waarom liggen die tetjes daar? of beter, waarvoor dienen ze? > > Gert > > > "Jerommeke" <jeroenvv@home.nl> schreef in bericht > news:cg6sd9 Bij deze plek is een gemaal. Tetjes is de naam van de plek, ook wel de "nieuwe sluis genoemd". Kijk anders maar op de site van Ron Offermans http://www.digischool.nl/bi/onderwat...s/frduikze.htm Ik vind het een van de betere plaatsen in de Oosterschelde om te duiken, en heeft als grote voordeel ook dat het zeer geschikt is om vanaf daar een driftduik te maken. Je hebt namelijk aan weerskanten een lange dijk waar je overal redelijk goed het water weer uit kunt komen. Het komt er op neer dat ik nu meestal als de kentering gunstig valt elders rondom de kentering duik, en wanneer ik die kentering niet haal, ik vanaf deze plek een driftduik ga maken. In de praktijk valt het ook reuze mee wat je afdrijft. |
|
| |||
| |||
| "Jerommeke" <jeroenvv@home.nl> schreef in bericht news:cgc41p$1lp$1@news3.tilbu1.nb.home.nl... > > "Bakker Gert" <bakkerengert@pandora.be> wrote in message > news:4128eeba$0$4099$ba620e4c@news.skynet.be... > > Waarom liggen die tetjes daar? of beter, waarvoor dienen ze? > > > > Gert > > > > > > "Jerommeke" <jeroenvv@home.nl> schreef in bericht > > news:cg6sd9 > > Bij deze plek is een gemaal. En wat komt er uit een gemaal? Bruine troep! >Tetjes is de naam van de plek, ook wel de > "nieuwe sluis genoemd". > Kijk anders maar op de site van Ron Offermans > > http://www.digischool.nl/bi/onderwat...s/frduikze.htm > > Ik vind het een van de betere plaatsen in de Oosterschelde om te duiken, en > heeft als grote voordeel ook dat het zeer geschikt is om vanaf daar een > driftduik te maken. Je hebt namelijk aan weerskanten een lange dijk waar je > overal redelijk goed het water weer uit kunt komen. Het komt er op neer dat > ik nu meestal als de kentering gunstig valt elders rondom de kentering duik, > en wanneer ik die kentering niet haal, ik vanaf deze plek een driftduik ga > maken. In de praktijk valt het ook reuze mee wat je afdrijft. > > > |
|
| |||
| |||
| Als het open staat wel, maar dat is zelden het geval "Bakker Gert" <bakkerengert@pandora.be> wrote in message news:4129cc9e$0$3556$ba620e4c@news.skynet.be... > > "Jerommeke" <jeroenvv@home.nl> schreef in bericht > news:cgc41p$1lp$1@news3.tilbu1.nb.home.nl... > > > > "Bakker Gert" <bakkerengert@pandora.be> wrote in message > > news:4128eeba$0$4099$ba620e4c@news.skynet.be... > > > Waarom liggen die tetjes daar? of beter, waarvoor dienen ze? > > > > > > Gert > > > > > > > > > "Jerommeke" <jeroenvv@home.nl> schreef in bericht > > > news:cg6sd9 > > > > Bij deze plek is een gemaal. > > En wat komt er uit een gemaal? Bruine troep! > > >Tetjes is de naam van de plek, ook wel de > > "nieuwe sluis genoemd". > > Kijk anders maar op de site van Ron Offermans > > > > http://www.digischool.nl/bi/onderwat...s/frduikze.htm > > > > Ik vind het een van de betere plaatsen in de Oosterschelde om te duiken, > en > > heeft als grote voordeel ook dat het zeer geschikt is om vanaf daar een > > driftduik te maken. Je hebt namelijk aan weerskanten een lange dijk waar > je > > overal redelijk goed het water weer uit kunt komen. Het komt er op neer > dat > > ik nu meestal als de kentering gunstig valt elders rondom de kentering > duik, > > en wanneer ik die kentering niet haal, ik vanaf deze plek een driftduik ga > > maken. In de praktijk valt het ook reuze mee wat je afdrijft. > > > > > > > > |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
| |
| | ||||
| Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
| zicht | luckydiver | (Dutch) | 0 | 04-12-2007 02:35 PM |
| Zicht | Drankneus | (Dutch) | 1 | 04-12-2007 02:33 PM |
| Zicht??? | Marja | (Dutch) | 2 | 04-12-2007 02:26 PM |
| zicht | Fred | (Dutch) | 9 | 04-12-2007 02:22 PM |
| zicht........ | 2Deep4U | (Dutch) | 22 | 04-12-2007 02:12 PM |