|
| | |||||||
|
Welcome to the scubish.com - Scuba Diving Forum forums. You are currently viewing our boards as a guest which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content and access many other special features. Registration is fast, simple and absolutely free so please, join our community today! If you have any problems with the registration process or your account login, please contact contact us. |
| | LinkBack | Thread Tools | Display Modes |
|
| |||
| |||
| De man mag uiteraard vissen in de Ooosterschelde. Maar ik kan mij herinneren uit het tijdperk van de duikvergunningen dat het verboden was stenen uit de dijk om te keren en de flora en fauna schade te berokkenen Nu heeft de Tholen 5 of wel de eigenaar daarvan een soort sleep korren ontworpen om zonder de dijk de beschadigen de kreeften op te kunnen vissen. Dit is volgens mij onmogelijk! Ik kruip of duik al vele jaren onderwater langs de Zeeuwse dijken. De kreeft was in de begin jaren 80 nergens of nauwelijks te bekennen. Nu zijn er veel , maar net als met een erfenis, hoe meer er te verdelen valt des te meer ellende het teweeg brengt. De kreeften die ik tegen kom zitten bijna altijd tussen de stenen en bij het minste of geringste onraad kruipen zij tussen de stenen in hun hol. Met andere woorden, de kreeft kun je alleen vissen met korren als je de stenen omwoeld. En dus de dijkglooing beschadigd om over de rest van de flora en fauna maar te zwijgen. Vissen en zeker platvis moet je niet zoeken op de dijk glooiingen. De schade die door sleep korren ontstaat is goed te zien in een documentaire van Howard Hall( De Bekendste onderwater filmer ter wereld) in "De Shadow of the sea of Cortes" Ook voor vele vissers is het niet van belang wat zich verder in de kringloop afspeelt. Hij weet niet dat met de vernieling van de bodem gelijk ook het voedsel voor zijn vissen verloren gaat. Die laatste vissen moeten tenslotte boven komen wat er daarna gebeurd is niet van belang. Jonge schol en tong wat later zijn boterham zou kunnen zijn wordt dan ook maar gelijk vernietigd. Daarnaast staan op de diepe plaatsen zoals Kattendijke en verder richting Wemeldinge veel fuiken en kreeften korven die door de THOLEN 5 kapot getrokken kunnen worden . Dan kun je duikers tenminste de schuld geven dat de netten of de korven weer eens kapot gemaakt zijn. De kwaad willige duikers daargelaten. Ook weet ik van een dijkgraaf dat de dijken zeer kwetsbaar zijn b.v. bij een extreem laagwater en een hoge grondwaterstand verteld de man. Dat hij op die momenten niet graag over de Kattendijkse dijk rijdt, omdat hij bang zou zijn voor een dijkval. Ook wordt een dijk goed onderzocht wanneer een schip zich vast heeft gevaren in een dijk om een dijkval te voorkomen. Maar voor de Tholen 5 geld dat allemaal niet zij mogen de glooiing beschadigen en de flora en fauna vernietigen. Duikers zijn ook niet altijd heilig er gebeuren helaas te veel ongelukken wanneer daarover discussies gaan ontstaan, dan komt de vraag wie zal dat gaan winnen. Een algemeen duikverbod, daar zitten we niet op te wachten en algemeen visverbod zit er ook niet in. Wij allemaal moeten ons realiseren wat de belangrijkste functie van de Oosterschelde is. De gouden rand van de Noordzee de broed en kraamkamer van de Noordzee. Het IJselmeer is allang verloren als kraam en broedgebied laten we de Oostechelde ook niet verliezen. De Oosterschelde is van groot belang voor de vistand op de Noordzee en vis is nog altijd een belangrijke voedingstof voor de bevolking. De meeste duikers weten wel wat zich allemaal afspeelt onderwater in de Oosterschelde. Het is normaal het hele jaar door één grote orgie en geboorte van vele dieren. Zelfs zwangere zeepaardjes zwemmen hier rond om de lipvissen maar niet te vergeten, over exoten gesproken. Al met al een discussie op hoog niveau zou op zijn plaats zijn. Op de Noordzee is het al zover dat sportvissers de duikers naar het leven staan. Zij beschouwen de wrakken hun eigendom als visgrond. Ook daar kunnen we een hele discusie op loslaten. Op de Oosterscheldekering hebben vissers al op elkaar geschoten omdat een ander een plaats heeft ingepikt waar veel zeebaars zit. Want zeebaars zou in het zwart veel opleveren bij de restaurants. En je zou eens een euro te weinig kunnen verdienen . Waar is iedereen in godsnaam mee bezig Zelf zie ik en film graag vissen en onderwaterdieren . Maar zie ze ook graag op mijn bord. Als ik langs een weiland rij en zie daar mooie koeien en lieve kalfjes lopen. Denk ik daar ook niet aan als er een biefstuk of een kalfslapje op mijn bord ligt. Alleen dat het lekker kan zijn. Voor de vissers: Denk na wat en hoe je vist. (Dan kan ik met een gerust hart vis eten) Voor de duiker: Plan je duik en laat je niet verrassen (Dan moet ik niet steeds aanhoren er is wer duiker verongelukt) Voor beiden: Respecteer elkaar en de Oosterschelde (Dan kunnen wij rustig duiken en de ander vissen) Harmen |
|
| |||
| |||
| "Harmen" <hvdheuvel@zeelandnet.nl> wrote in message news:4144c87a$0$1499$fb624cd1@morenews.zeelandnet. nl... > De man mag uiteraard vissen in de Ooosterschelde. > Maar ik kan mij herinneren uit het tijdperk van de duikvergunningen dat het > verboden was stenen uit de dijk om te keren en de flora en fauna schade te > berokkenen > Nu heeft de Tholen 5 of wel de eigenaar daarvan een soort sleep korren > ontworpen om zonder de dijk de beschadigen de kreeften op te kunnen vissen. > Dit is volgens mij onmogelijk! > > Ik kruip of duik al vele jaren onderwater langs de Zeeuwse dijken. > De kreeft was in de begin jaren 80 nergens of nauwelijks te bekennen. > Nu zijn er veel , maar net als met een erfenis, hoe meer er te verdelen valt > des te meer ellende het teweeg brengt. > De kreeften die ik tegen kom zitten bijna altijd tussen de stenen en bij het > minste of geringste onraad kruipen zij tussen de stenen in hun hol. > Met andere woorden, de kreeft kun je alleen vissen met korren als je de > stenen omwoeld. > En dus de dijkglooing beschadigd om over de rest van de flora en fauna maar > te zwijgen. > Vissen en zeker platvis moet je niet zoeken op de dijk glooiingen. > De schade die door sleep korren ontstaat is goed te zien in een documentaire > van Howard Hall( De Bekendste onderwater filmer ter wereld) > in "De Shadow of the sea of Cortes" > Ook voor vele vissers is het niet van belang wat zich verder in de kringloop > afspeelt. > Hij weet niet dat met de vernieling van de bodem gelijk ook het voedsel voor > zijn vissen verloren gaat. > Die laatste vissen moeten tenslotte boven komen wat er daarna gebeurd is > niet van belang. > Jonge schol en tong wat later zijn boterham zou kunnen zijn wordt dan ook > maar gelijk vernietigd. > > Daarnaast staan op de diepe plaatsen zoals Kattendijke en verder richting > Wemeldinge veel fuiken en kreeften korven die door de THOLEN 5 kapot > getrokken kunnen worden . > Dan kun je duikers tenminste de schuld geven dat de netten of de korven weer > eens kapot gemaakt zijn. > De kwaad willige duikers daargelaten. > Ook weet ik van een dijkgraaf dat de dijken zeer kwetsbaar zijn b.v. bij een > extreem laagwater en een hoge grondwaterstand verteld de man. > Dat hij op die momenten niet graag over de Kattendijkse dijk rijdt, omdat > hij bang zou zijn voor een dijkval. > Ook wordt een dijk goed onderzocht wanneer een schip zich vast heeft gevaren > in een dijk om een dijkval te voorkomen. > Maar voor de Tholen 5 geld dat allemaal niet zij mogen de glooiing > beschadigen en de flora en fauna vernietigen. > > Duikers zijn ook niet altijd heilig er gebeuren helaas te veel ongelukken > wanneer daarover discussies gaan ontstaan, dan komt de vraag wie zal dat > gaan winnen. > Een algemeen duikverbod, daar zitten we niet op te wachten en algemeen > visverbod zit er ook niet in. > Wij allemaal moeten ons realiseren wat de belangrijkste functie van de > Oosterschelde is. > De gouden rand van de Noordzee de broed en kraamkamer van de Noordzee. > Het IJselmeer is allang verloren als kraam en broedgebied laten we de > Oostechelde ook niet verliezen. > De Oosterschelde is van groot belang voor de vistand op de Noordzee en vis > is nog altijd een belangrijke voedingstof voor de bevolking. > De meeste duikers weten wel wat zich allemaal afspeelt onderwater in de > Oosterschelde. > Het is normaal het hele jaar door één grote orgie en geboorte van vele > dieren. > Zelfs zwangere zeepaardjes zwemmen hier rond om de lipvissen maar niet te > vergeten, over exoten gesproken. > Al met al een discussie op hoog niveau zou op zijn plaats zijn. > > Op de Noordzee is het al zover dat sportvissers de duikers naar het leven > staan. > Zij beschouwen de wrakken hun eigendom als visgrond. > Ook daar kunnen we een hele discusie op loslaten. > Op de Oosterscheldekering hebben vissers al op elkaar geschoten omdat een > ander een plaats heeft ingepikt waar veel zeebaars zit. > Want zeebaars zou in het zwart veel opleveren bij de restaurants. > En je zou eens een euro te weinig kunnen verdienen . > Waar is iedereen in godsnaam mee bezig > > Zelf zie ik en film graag vissen en onderwaterdieren . > Maar zie ze ook graag op mijn bord. > Als ik langs een weiland rij en zie daar mooie koeien en lieve kalfjes > lopen. > Denk ik daar ook niet aan als er een biefstuk of een kalfslapje op mijn bord > ligt. > Alleen dat het lekker kan zijn. > > > Voor de vissers: Denk na wat en hoe je vist. (Dan kan ik > met een gerust hart vis eten) > Voor de duiker: Plan je duik en laat je niet verrassen (Dan moet ik > niet steeds aanhoren er is wer duiker verongelukt) > Voor beiden: Respecteer elkaar en de Oosterschelde (Dan kunnen wij > rustig duiken en de ander vissen) > > > Harmen > > Goed stuk Harmen. |
|
| |||
| |||
| Beste Harmen, Mooi geschreven, alleen over het Noordzee duiken ben ik het niet met je eens. Ik duik zelf regelmatig op de Noordzee en ondervindt daar GEEN enkele vijandigheid tussen duikers en vissers. Als wij gaan duiken is er geen stroming en vangen de vissers toch al niets, wel nemen ook regelmatig vistuig voor hun mee terug van het wrak, loodjes enz. Na een klein uurtje als de stroming weer terug komt kunnen hun weer vissen en wij weer wachten. Met vriendelijke groet, ton "Harmen" <hvdheuvel@zeelandnet.nl> schreef in bericht news:4144c87a$0$1499$fb624cd1@morenews.zeelandnet. nl... > De man mag uiteraard vissen in de Ooosterschelde. > Maar ik kan mij herinneren uit het tijdperk van de duikvergunningen dat het > verboden was stenen uit de dijk om te keren en de flora en fauna schade te > berokkenen > Nu heeft de Tholen 5 of wel de eigenaar daarvan een soort sleep korren > ontworpen om zonder de dijk de beschadigen de kreeften op te kunnen vissen. > Dit is volgens mij onmogelijk! > > Ik kruip of duik al vele jaren onderwater langs de Zeeuwse dijken. > De kreeft was in de begin jaren 80 nergens of nauwelijks te bekennen. > Nu zijn er veel , maar net als met een erfenis, hoe meer er te verdelen valt > des te meer ellende het teweeg brengt. > De kreeften die ik tegen kom zitten bijna altijd tussen de stenen en bij het > minste of geringste onraad kruipen zij tussen de stenen in hun hol. > Met andere woorden, de kreeft kun je alleen vissen met korren als je de > stenen omwoeld. > En dus de dijkglooing beschadigd om over de rest van de flora en fauna maar > te zwijgen. > Vissen en zeker platvis moet je niet zoeken op de dijk glooiingen. > De schade die door sleep korren ontstaat is goed te zien in een documentaire > van Howard Hall( De Bekendste onderwater filmer ter wereld) > in "De Shadow of the sea of Cortes" > Ook voor vele vissers is het niet van belang wat zich verder in de kringloop > afspeelt. > Hij weet niet dat met de vernieling van de bodem gelijk ook het voedsel voor > zijn vissen verloren gaat. > Die laatste vissen moeten tenslotte boven komen wat er daarna gebeurd is > niet van belang. > Jonge schol en tong wat later zijn boterham zou kunnen zijn wordt dan ook > maar gelijk vernietigd. > > Daarnaast staan op de diepe plaatsen zoals Kattendijke en verder richting > Wemeldinge veel fuiken en kreeften korven die door de THOLEN 5 kapot > getrokken kunnen worden . > Dan kun je duikers tenminste de schuld geven dat de netten of de korven weer > eens kapot gemaakt zijn. > De kwaad willige duikers daargelaten. > Ook weet ik van een dijkgraaf dat de dijken zeer kwetsbaar zijn b.v. bij een > extreem laagwater en een hoge grondwaterstand verteld de man. > Dat hij op die momenten niet graag over de Kattendijkse dijk rijdt, omdat > hij bang zou zijn voor een dijkval. > Ook wordt een dijk goed onderzocht wanneer een schip zich vast heeft gevaren > in een dijk om een dijkval te voorkomen. > Maar voor de Tholen 5 geld dat allemaal niet zij mogen de glooiing > beschadigen en de flora en fauna vernietigen. > > Duikers zijn ook niet altijd heilig er gebeuren helaas te veel ongelukken > wanneer daarover discussies gaan ontstaan, dan komt de vraag wie zal dat > gaan winnen. > Een algemeen duikverbod, daar zitten we niet op te wachten en algemeen > visverbod zit er ook niet in. > Wij allemaal moeten ons realiseren wat de belangrijkste functie van de > Oosterschelde is. > De gouden rand van de Noordzee de broed en kraamkamer van de Noordzee. > Het IJselmeer is allang verloren als kraam en broedgebied laten we de > Oostechelde ook niet verliezen. > De Oosterschelde is van groot belang voor de vistand op de Noordzee en vis > is nog altijd een belangrijke voedingstof voor de bevolking. > De meeste duikers weten wel wat zich allemaal afspeelt onderwater in de > Oosterschelde. > Het is normaal het hele jaar door één grote orgie en geboorte van vele > dieren. > Zelfs zwangere zeepaardjes zwemmen hier rond om de lipvissen maar niet te > vergeten, over exoten gesproken. > Al met al een discussie op hoog niveau zou op zijn plaats zijn. > > Op de Noordzee is het al zover dat sportvissers de duikers naar het leven > staan. > Zij beschouwen de wrakken hun eigendom als visgrond. > Ook daar kunnen we een hele discusie op loslaten. > Op de Oosterscheldekering hebben vissers al op elkaar geschoten omdat een > ander een plaats heeft ingepikt waar veel zeebaars zit. > Want zeebaars zou in het zwart veel opleveren bij de restaurants. > En je zou eens een euro te weinig kunnen verdienen . > Waar is iedereen in godsnaam mee bezig > > Zelf zie ik en film graag vissen en onderwaterdieren . > Maar zie ze ook graag op mijn bord. > Als ik langs een weiland rij en zie daar mooie koeien en lieve kalfjes > lopen. > Denk ik daar ook niet aan als er een biefstuk of een kalfslapje op mijn bord > ligt. > Alleen dat het lekker kan zijn. > > > Voor de vissers: Denk na wat en hoe je vist. (Dan kan ik > met een gerust hart vis eten) > Voor de duiker: Plan je duik en laat je niet verrassen (Dan moet ik > niet steeds aanhoren er is wer duiker verongelukt) > Voor beiden: Respecteer elkaar en de Oosterschelde (Dan kunnen wij > rustig duiken en de ander vissen) > > > Harmen > > |
|
| |||
| |||
| Na een klein uurtje als de stroming weer terug komt kunnen hun weer vissen en wij weer wachten. ........zij........ |
|
| |||
| |||
| Ik kan me daar alleen maar bij aansluiten voor de partijen op de Noordzee ook al tegen elkaar in het harnas worden gejaagd. Wij hebben bij mijn weten nog nooit problemen gehad met vissers. Integendeel in de haven gaan we collegiaal met elkaar om. Hooguit liggen zij of wij eerder op een wrak en dan heeft iemand pech gehad, maar dat heeft nog nooit tot ruszie geleid. Wel laten zij gigantische hoeveelheden troep achter maar dat is een andere discussie. Willem "Ton" <geenpromo@geenpromo.nl> wrote in message news:ci3lmd$n4c$1@reader08.wxs.nl... > Beste Harmen, > > Mooi geschreven, alleen over het Noordzee duiken ben ik het niet met je > eens. Ik duik zelf regelmatig op de Noordzee en ondervindt daar GEEN enkele > vijandigheid tussen duikers en vissers. Als wij gaan duiken is er geen > stroming en vangen de vissers toch al niets, wel nemen ook regelmatig > vistuig voor hun mee terug van het wrak, loodjes enz. Na een klein uurtje > als de stroming weer terug komt kunnen hun weer vissen en wij weer wachten. > > Met vriendelijke groet, > ton > > > "Harmen" <hvdheuvel@zeelandnet.nl> schreef in bericht > news:4144c87a$0$1499$fb624cd1@morenews.zeelandnet. nl... > > De man mag uiteraard vissen in de Ooosterschelde. > > Maar ik kan mij herinneren uit het tijdperk van de duikvergunningen dat > het > > verboden was stenen uit de dijk om te keren en de flora en fauna schade te > > berokkenen > > Nu heeft de Tholen 5 of wel de eigenaar daarvan een soort sleep korren > > ontworpen om zonder de dijk de beschadigen de kreeften op te kunnen > vissen. > > Dit is volgens mij onmogelijk! > > > > Ik kruip of duik al vele jaren onderwater langs de Zeeuwse dijken. > > De kreeft was in de begin jaren 80 nergens of nauwelijks te bekennen. > > Nu zijn er veel , maar net als met een erfenis, hoe meer er te verdelen > valt > > des te meer ellende het teweeg brengt. > > De kreeften die ik tegen kom zitten bijna altijd tussen de stenen en bij > het > > minste of geringste onraad kruipen zij tussen de stenen in hun hol. > > Met andere woorden, de kreeft kun je alleen vissen met korren als je de > > stenen omwoeld. > > En dus de dijkglooing beschadigd om over de rest van de flora en fauna > maar > > te zwijgen. > > Vissen en zeker platvis moet je niet zoeken op de dijk glooiingen. > > De schade die door sleep korren ontstaat is goed te zien in een > documentaire > > van Howard Hall( De Bekendste onderwater filmer ter wereld) > > in "De Shadow of the sea of Cortes" > > Ook voor vele vissers is het niet van belang wat zich verder in de > kringloop > > afspeelt. > > Hij weet niet dat met de vernieling van de bodem gelijk ook het voedsel > voor > > zijn vissen verloren gaat. > > Die laatste vissen moeten tenslotte boven komen wat er daarna gebeurd is > > niet van belang. > > Jonge schol en tong wat later zijn boterham zou kunnen zijn wordt dan ook > > maar gelijk vernietigd. > > > > Daarnaast staan op de diepe plaatsen zoals Kattendijke en verder richting > > Wemeldinge veel fuiken en kreeften korven die door de THOLEN 5 kapot > > getrokken kunnen worden . > > Dan kun je duikers tenminste de schuld geven dat de netten of de korven > weer > > eens kapot gemaakt zijn. > > De kwaad willige duikers daargelaten. > > Ook weet ik van een dijkgraaf dat de dijken zeer kwetsbaar zijn b.v. bij > een > > extreem laagwater en een hoge grondwaterstand verteld de man. > > Dat hij op die momenten niet graag over de Kattendijkse dijk rijdt, omdat > > hij bang zou zijn voor een dijkval. > > Ook wordt een dijk goed onderzocht wanneer een schip zich vast heeft > gevaren > > in een dijk om een dijkval te voorkomen. > > Maar voor de Tholen 5 geld dat allemaal niet zij mogen de glooiing > > beschadigen en de flora en fauna vernietigen. > > > > Duikers zijn ook niet altijd heilig er gebeuren helaas te veel ongelukken > > wanneer daarover discussies gaan ontstaan, dan komt de vraag wie zal dat > > gaan winnen. > > Een algemeen duikverbod, daar zitten we niet op te wachten en algemeen > > visverbod zit er ook niet in. > > Wij allemaal moeten ons realiseren wat de belangrijkste functie van de > > Oosterschelde is. > > De gouden rand van de Noordzee de broed en kraamkamer van de Noordzee. > > Het IJselmeer is allang verloren als kraam en broedgebied laten we de > > Oostechelde ook niet verliezen. > > De Oosterschelde is van groot belang voor de vistand op de Noordzee en vis > > is nog altijd een belangrijke voedingstof voor de bevolking. > > De meeste duikers weten wel wat zich allemaal afspeelt onderwater in de > > Oosterschelde. > > Het is normaal het hele jaar door één grote orgie en geboorte van vele > > dieren. > > Zelfs zwangere zeepaardjes zwemmen hier rond om de lipvissen maar niet te > > vergeten, over exoten gesproken. > > Al met al een discussie op hoog niveau zou op zijn plaats zijn. > > > > Op de Noordzee is het al zover dat sportvissers de duikers naar het leven > > staan. > > Zij beschouwen de wrakken hun eigendom als visgrond. > > Ook daar kunnen we een hele discusie op loslaten. > > Op de Oosterscheldekering hebben vissers al op elkaar geschoten omdat een > > ander een plaats heeft ingepikt waar veel zeebaars zit. > > Want zeebaars zou in het zwart veel opleveren bij de restaurants. > > En je zou eens een euro te weinig kunnen verdienen . > > Waar is iedereen in godsnaam mee bezig > > > > Zelf zie ik en film graag vissen en onderwaterdieren . > > Maar zie ze ook graag op mijn bord. > > Als ik langs een weiland rij en zie daar mooie koeien en lieve kalfjes > > lopen. > > Denk ik daar ook niet aan als er een biefstuk of een kalfslapje op mijn > bord > > ligt. > > Alleen dat het lekker kan zijn. > > > > > > Voor de vissers: Denk na wat en hoe je vist. (Dan kan > ik > > met een gerust hart vis eten) > > Voor de duiker: Plan je duik en laat je niet verrassen (Dan moet > ik > > niet steeds aanhoren er is wer duiker verongelukt) > > Voor beiden: Respecteer elkaar en de Oosterschelde (Dan kunnen wij > > rustig duiken en de ander vissen) > > > > > > Harmen > > > > > > |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
| |
| | ||||
| Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
| Perslucht op Tholen ? | Patrick van Stijn | (Dutch) | 15 | 04-12-2007 05:20 PM |
| vullen op het eiland Tholen | Jerommeke | (Dutch) | 12 | 04-12-2007 05:14 PM |
| Tholen 5 terug in actie! | Xavier | (Dutch) | 37 | 04-12-2007 04:44 PM |
| plongée Zélande -THOLEN | M.L | (French) | 0 | 04-12-2007 12:53 PM |
| vulmogelijkheid eiland Tholen | Xavier | (Dutch) | 10 | 06-19-2006 04:21 AM |