|
| | |||||||
|
Welcome to the scubish.com - Scuba Diving Forum forums. You are currently viewing our boards as a guest which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content and access many other special features. Registration is fast, simple and absolutely free so please, join our community today! If you have any problems with the registration process or your account login, please contact contact us. |
| | LinkBack | Thread Tools | Display Modes |
|
| |||
| |||
| Nou ik had het nog nooit meegemaakt maar de diepte meter gaf enkele grote afwijkingen tijdens het opstijgen. Op 5 meter aangekomen gaf mijn diepte meter nog 10 meter aan, dus volgens mij niet verwijtbaar aan de duiker ( ik) maar aan de duikbasis die onderhoud pleegt aan het materiaal.Dit was voor de duik niet te controleren en tijdens de duik ook niet opgemerkt dat er wat vreemds was aan dat ding. Wat betreft de decostop, ja je bent dan toch afhankelijk van je instructeur en z,n computer, of niet dan. Dat ik achteraf ook fouten heb gemaakt staat voor mij ook wel vast maar je bent toch afhankelijk van je duikcentrum. -- Bij replay verwijder dan de punt. "niemand" <nobody@invalid.com> schreef in bericht news:vXQ3f.23214$YX.589851@phobos.telenet-ops.be... > Je haalt een boel fouten aan van je instructeur/duikbasis, maar... > "... met een vrije opstijging vanaf ongeveer 30 meter ( diepte meter > Kapot ) met een decostop op 5 meter van 5 minuten ( volgens de computer > van mijn instructeur)." > Dat zijn 2 zware fouten van jezelf: > 1. Als je dieptemeter kapot is, dan daal je niet verder, dan ga je hoger > hangen, dan ga je bij je buddy (?) kijken hoe diep je zit > 2. Een computer is een zeer persoonlijk decompressiemiddel. Jij hebt een > ander profiel, een ander duikverleden... dan de eigenaar/houder van de > computer > 3. Bij vrije opstijgingen hoor je binnen de veiligheidscurve te duiken. > Geen problemen met decompressie kantduiken, bij vrije opstijging vind ik > dat een ander verhaal! > > Conclusie: eerst in de spiegel kijken voor je slechte dingen zegt over een > ander! > |
|
| |||
| |||
| Helemaal juist. Een dieptemeter kun je vooraf niet testen. Je gaat er van uit dat dat ding werkt. Wat wij altijd doen is voor we op vakantie gaan kijken of de duikschool bij een organisatie is aangesloten. Ook dat is niet altijd een garantie. Ik heb ooit een intro-duik gedaan in Egypte en toen liet de divemaster mij ook met mijn vriendin alleen zitten op 12 meter diepte omdat hij een paar duikers kwijt was..... zo zie je maar, dat had ook heel anders kunnen aflopen en kun je weinig aan doen...... ScubaDivers " duikveilig" <Helemaal geen Spam> schreef in bericht news:6o-dnUFKqOe6fNLeRVnytA@zeelandnet.nl... > Nou ik had het nog nooit meegemaakt maar de diepte meter gaf enkele grote > afwijkingen tijdens het opstijgen. Op 5 meter aangekomen gaf mijn diepte > meter nog 10 meter aan, dus volgens mij niet verwijtbaar aan de duiker ( > ik) maar aan de duikbasis die onderhoud pleegt aan het materiaal.Dit was > voor de duik niet te controleren en tijdens de duik ook niet opgemerkt dat > er wat vreemds was aan dat ding. Wat betreft de decostop, ja je bent dan > toch afhankelijk van je instructeur en z,n computer, of niet dan. > Dat ik achteraf ook fouten heb gemaakt staat voor mij ook wel vast maar je > bent toch afhankelijk van je duikcentrum. > > -- > Bij replay verwijder dan de punt. > "niemand" <nobody@invalid.com> schreef in bericht > news:vXQ3f.23214$YX.589851@phobos.telenet-ops.be... >> Je haalt een boel fouten aan van je instructeur/duikbasis, maar... >> "... met een vrije opstijging vanaf ongeveer 30 meter ( diepte meter >> Kapot ) met een decostop op 5 meter van 5 minuten ( volgens de computer >> van mijn instructeur)." >> Dat zijn 2 zware fouten van jezelf: >> 1. Als je dieptemeter kapot is, dan daal je niet verder, dan ga je hoger >> hangen, dan ga je bij je buddy (?) kijken hoe diep je zit >> 2. Een computer is een zeer persoonlijk decompressiemiddel. Jij hebt een >> ander profiel, een ander duikverleden... dan de eigenaar/houder van de >> computer >> 3. Bij vrije opstijgingen hoor je binnen de veiligheidscurve te duiken. >> Geen problemen met decompressie kantduiken, bij vrije opstijging vind ik >> dat een ander verhaal! >> >> Conclusie: eerst in de spiegel kijken voor je slechte dingen zegt over >> een ander! >> > > |
|
| |||
| |||
| " duikveilig" <Helemaal geen Spam> schreef in bericht news:6o-dnUFKqOe6fNLeRVnytA@zeelandnet.nl... > Nou ik had het nog nooit meegemaakt maar de diepte meter gaf enkele grote > afwijkingen tijdens het opstijgen. Op 5 meter aangekomen gaf mijn diepte > meter nog 10 meter aan, dus volgens mij niet verwijtbaar aan de duiker ( > ik) maar aan de duikbasis die onderhoud pleegt aan het materiaal.Dit was > voor de duik niet te controleren en tijdens de duik ook niet opgemerkt dat > er wat vreemds was aan dat ding. Wat betreft de decostop, ja je bent dan > toch afhankelijk van je instructeur en z,n computer, of niet dan. > Dat ik achteraf ook fouten heb gemaakt staat voor mij ook wel vast maar je > bent toch afhankelijk van je duikcentrum. Geen eigen dieptemeter? Kan wat mij betreft, maar corrigeer me wanneer ik fout ben als ik dan zeg dat je waarschijnlijk geen "grote" of "ruime" ervaring hebt? Wat doe je dan op 30 meter? En wat doe je daar dan zo lang? Of ja... een duikhorloge of timer had je dus ook niet waarschijnlijk. Hoe zou je dan decompresseren indien de dieptemeter het nog wel deed? Tabellen wel bij? Of toch maar op de computer van de instructeur? Ik veronderstel dat je een PADI/SSI/NAUI... in elk geval een RSTC duiker bent (al dan niet met brevet Advanced). In dat geval hoor je STEEDS NODECOMPRESSIEDUIKEN TE MAKEN binnen de veiligheidscurve. Indien je zelf dus geen computer hebt volgens de tabellen. Heeft men je nooit op de cursus geleerd dat de computer een zeer persoonlijk decompressimodel is? Ik blijf bij mijn stelling... in de spiegel kijken voor je een ander beschimpt. Iedereen maakt fouten, maar leer uit je fouten (eigen dieptemeter/timer/tabellen/duikcomputer meenemen/huren, binnen de opgelegde grenzen van je federatie duiken). Belangrijker: indien je het financiëel kan, koop dan een beetje eigen materiaal zodat je die dingen niet hoeft te huren, weet je meteen waarmee je werkt en wat de kwaliteit is. Dat een duikcentrum al dan niet is aangesloten bij een grote organisatie garandeert niets. Er is geen enkele "slecte" duikorganisatie, maar in alle lessystemen zitten er slechte instructeurs. |
|
| |||
| |||
| Nou u verhaaltje gelezen en ik kan stellen dat u er helemaal naast zit. Ik behoor niet tot de genoemde organisatie,s en heb voldoende sterren e.d om een decoduik te maken. Mijn duiklogboek staat vol met ervaringen, stromingduiken , bootduiken en ook vele decoduiken. Tijdens mijn vakantie, en daar leest u het verhaaltje niet goed, had ik niet mijn eigen spullen bij, en daar gaat het fout. Ik was overgeleverd aan de duikschool die enkel maar geld wilde opstrijken zonder enig oog voor de veiligheid. Dit werd direct afgestraft met volgens mij een deco-ongeval. Daar gaat het om en de vele fouten die de duikschool heeft gemaakt. Gaat u tijdens een buitenlandse reis met een checklist de duikschool na als deze volledig uitgerust is met alle diploma,s en de benodigde certificaten ???? P.s Het was overgens een duikschool aangesloten bij Cmas. -- Bij replay verwijder dan de punt. "niemand" <nobody@invalid.com> schreef in bericht news:Nw44f.23735$Fq2.861308@phobos.telenet-ops.be... > > " duikveilig" <Helemaal geen Spam> schreef in bericht > news:6o-dnUFKqOe6fNLeRVnytA@zeelandnet.nl... >> Nou ik had het nog nooit meegemaakt maar de diepte meter gaf enkele grote >> afwijkingen tijdens het opstijgen. Op 5 meter aangekomen gaf mijn diepte >> meter nog 10 meter aan, dus volgens mij niet verwijtbaar aan de duiker >> ( ik) maar aan de duikbasis die onderhoud pleegt aan het materiaal.Dit >> was voor de duik niet te controleren en tijdens de duik ook niet >> opgemerkt dat er wat vreemds was aan dat ding. Wat betreft de decostop, >> ja je bent dan toch afhankelijk van je instructeur en z,n computer, of >> niet dan. >> Dat ik achteraf ook fouten heb gemaakt staat voor mij ook wel vast maar >> je bent toch afhankelijk van je duikcentrum. > Geen eigen dieptemeter? Kan wat mij betreft, maar corrigeer me wanneer ik > fout ben als ik dan zeg dat je waarschijnlijk geen "grote" of "ruime" > ervaring hebt? Wat doe je dan op 30 meter? En wat doe je daar dan zo > lang? Of ja... een duikhorloge of timer had je dus ook niet > waarschijnlijk. Hoe zou je dan decompresseren indien de dieptemeter het > nog wel deed? Tabellen wel bij? Of toch maar op de computer van de > instructeur? Ik veronderstel dat je een PADI/SSI/NAUI... in elk geval een > RSTC duiker bent (al dan niet met brevet Advanced). In dat geval hoor je > STEEDS NODECOMPRESSIEDUIKEN TE MAKEN binnen de veiligheidscurve. Indien > je zelf dus geen computer hebt volgens de tabellen. Heeft men je nooit op > de cursus geleerd dat de computer een zeer persoonlijk decompressimodel > is? > > Ik blijf bij mijn stelling... in de spiegel kijken voor je een ander > beschimpt. Iedereen maakt fouten, maar leer uit je fouten (eigen > dieptemeter/timer/tabellen/duikcomputer meenemen/huren, binnen de > opgelegde grenzen van je federatie duiken). > > Belangrijker: indien je het financiëel kan, koop dan een beetje eigen > materiaal zodat je die dingen niet hoeft te huren, weet je meteen waarmee > je werkt en wat de kwaliteit is. > > Dat een duikcentrum al dan niet is aangesloten bij een grote organisatie > garandeert niets. Er is geen enkele "slecte" duikorganisatie, maar in > alle lessystemen zitten er slechte instructeurs. > |
|
| |||
| |||
| "Scuba Divers" <scubadivers@home.nl> schreef in bericht news:dip9pn$afv$1@news3.zwoll1.ov.home.nl... > Helemaal juist. > Een dieptemeter kun je vooraf niet testen. Je gaat er van uit dat dat ding > werkt. > Wat wij altijd doen is voor we op vakantie gaan kijken of de duikschool > bij een organisatie is aangesloten. Ook dat is niet altijd een garantie. > Ik heb ooit een intro-duik gedaan in Egypte en toen liet de divemaster mij > ook met mijn vriendin alleen zitten op 12 meter diepte omdat hij een paar > duikers kwijt was..... zo zie je maar, dat had ook heel anders kunnen > aflopen en kun je weinig aan doen...... > > ScubaDivers Bedoel je zo'n introduik? http://home.casema.nl/duiken/PA102562.JPG Voor de goede orde: de enige die een beetje kan duiken drijft boven en bedient de inflators van de gasten onder. De inflator blijkt ook een prima buddylijn en sleepkabel. Mijns insziens is dit de introductie van een nieuwe specialty waardig.Veelal poolse of russische duikscholen. Deze kwam ik tegen op 24 meter met redelijke stroming in de nabije omgeving!!!! Staat wel weer tegenover dat de prijzen van introduiken rond de $ 30 liggen ipv de gebruikelijke € 60. Tja, wat het verschil is weet je pas als je hebt leren duiken. Ron. |
|
| |||
| |||
| shit, ik had dit ooit eens gehoord, maar ik geloofde het niet.............................................. ......... -- 2** (You can't buy fate) "Ron van der Klip" <nospam@all.please> schreef in bericht news:NrqdneAqCtOJW8zeRVnyhQ@casema.nl... > > "Scuba Divers" <scubadivers@home.nl> schreef in bericht > news:dip9pn$afv$1@news3.zwoll1.ov.home.nl... >> Helemaal juist. >> Een dieptemeter kun je vooraf niet testen. Je gaat er van uit dat dat >> ding werkt. >> Wat wij altijd doen is voor we op vakantie gaan kijken of de duikschool >> bij een organisatie is aangesloten. Ook dat is niet altijd een garantie. >> Ik heb ooit een intro-duik gedaan in Egypte en toen liet de divemaster >> mij ook met mijn vriendin alleen zitten op 12 meter diepte omdat hij een >> paar duikers kwijt was..... zo zie je maar, dat had ook heel anders >> kunnen aflopen en kun je weinig aan doen...... >> >> ScubaDivers > > Bedoel je zo'n introduik? > http://home.casema.nl/duiken/PA102562.JPG > Voor de goede orde: de enige die een beetje kan duiken drijft boven en > bedient de inflators van de gasten onder. De inflator blijkt ook een prima > buddylijn en sleepkabel. Mijns insziens is dit de introductie van een > nieuwe specialty waardig.Veelal poolse of russische duikscholen. Deze kwam > ik tegen op 24 meter met redelijke stroming in de nabije omgeving!!!! > Staat wel weer tegenover dat de prijzen van introduiken rond de $ 30 > liggen ipv de gebruikelijke ? 60. Tja, wat het verschil is weet je pas als > je hebt leren duiken. > > Ron. > > |
|
| |||
| |||
| Toch knap van je dat als je diepte meter 10 meter aangeeft dat je weet dat je op 5 meter zit , jij hebt volgens mij helemaal geen diepte meter nodig ,na het lezen van dit verhaal ben ik benieuwt wat voor (echte )opleiding je zelf hebt en ervaring ?? want als ik dit zo lees is er een hele hoop aan je zelf te wijten,, of te wel grove beginner blunders ,, als je met zulke troep gaat duiken heb je in mijn ogen totaal geen ervaring,, laat staan dat je dan naar 30 meter gaat , wat dus ook veel dieper had kunnen wezen zonder dat je dit zelf hebt door gehad , kan best dus 35 meter zijn geweest , O maar dat had je dan zelf wel gemerkt natuurlijk , maar ik moet toegeven het is wel een leuk verhaal, gr AP " duik ik wel veilig ????" <Helemaal geen Spam> schreef in bericht news:K4qdnaaiROuKlszeRVnytg@zeelandnet.nl... > Nou u verhaaltje gelezen en ik kan stellen dat u er helemaal naast zit. Ik > behoor niet tot de genoemde organisatie,s en heb voldoende sterren e.d om > een decoduik te maken. Mijn duiklogboek staat vol met ervaringen, > stromingduiken , bootduiken en ook vele decoduiken. Tijdens mijn vakantie, > en daar leest u het verhaaltje niet goed, had ik niet mijn eigen spullen > bij, en daar gaat het fout. Ik was overgeleverd aan de duikschool die > enkel maar geld wilde opstrijken zonder enig oog voor de veiligheid. Dit > werd direct afgestraft met volgens mij een deco-ongeval. Daar gaat het om > en de vele fouten die de duikschool heeft gemaakt. Gaat u tijdens een > buitenlandse reis met een checklist de duikschool na als deze volledig > uitgerust is met alle diploma,s en de benodigde certificaten ???? > P.s > Het was overgens een duikschool aangesloten bij Cmas. > -- > Bij replay verwijder dan de punt. > "niemand" <nobody@invalid.com> schreef in bericht > news:Nw44f.23735$Fq2.861308@phobos.telenet-ops.be... >> >> " duikveilig" <Helemaal geen Spam> schreef in bericht >> news:6o-dnUFKqOe6fNLeRVnytA@zeelandnet.nl... >>> Nou ik had het nog nooit meegemaakt maar de diepte meter gaf enkele >>> grote afwijkingen tijdens het opstijgen. Op 5 meter aangekomen gaf mijn >>> diepte meter nog 10 meter aan, dus volgens mij niet verwijtbaar aan de >>> duiker ( ik) maar aan de duikbasis die onderhoud pleegt aan het >>> materiaal.Dit was voor de duik niet te controleren en tijdens de duik >>> ook niet opgemerkt dat er wat vreemds was aan dat ding. Wat betreft de >>> decostop, ja je bent dan toch afhankelijk van je instructeur en z,n >>> computer, of niet dan. >>> Dat ik achteraf ook fouten heb gemaakt staat voor mij ook wel vast maar >>> je bent toch afhankelijk van je duikcentrum. >> Geen eigen dieptemeter? Kan wat mij betreft, maar corrigeer me wanneer >> ik fout ben als ik dan zeg dat je waarschijnlijk geen "grote" of "ruime" >> ervaring hebt? Wat doe je dan op 30 meter? En wat doe je daar dan zo >> lang? Of ja... een duikhorloge of timer had je dus ook niet >> waarschijnlijk. Hoe zou je dan decompresseren indien de dieptemeter het >> nog wel deed? Tabellen wel bij? Of toch maar op de computer van de >> instructeur? Ik veronderstel dat je een PADI/SSI/NAUI... in elk geval >> een RSTC duiker bent (al dan niet met brevet Advanced). In dat geval >> hoor je STEEDS NODECOMPRESSIEDUIKEN TE MAKEN binnen de veiligheidscurve. >> Indien je zelf dus geen computer hebt volgens de tabellen. Heeft men je >> nooit op de cursus geleerd dat de computer een zeer persoonlijk >> decompressimodel is? >> >> Ik blijf bij mijn stelling... in de spiegel kijken voor je een ander >> beschimpt. Iedereen maakt fouten, maar leer uit je fouten (eigen >> dieptemeter/timer/tabellen/duikcomputer meenemen/huren, binnen de >> opgelegde grenzen van je federatie duiken). >> >> Belangrijker: indien je het financiëel kan, koop dan een beetje eigen >> materiaal zodat je die dingen niet hoeft te huren, weet je meteen waarmee >> je werkt en wat de kwaliteit is. >> >> Dat een duikcentrum al dan niet is aangesloten bij een grote organisatie >> garandeert niets. Er is geen enkele "slecte" duikorganisatie, maar in >> alle lessystemen zitten er slechte instructeurs. >> > > |
|
| |||
| |||
| Pffff die reacties weer hier..... Toetsen jullie ook de kredietwaardigheid van de club waar je duikt in de zomer als je aanmonstert voor een paar duikjes?? Slechte financiele situatie ruikt natuurlijk naar slecht onderhoud.....scary!!!!! niet mee duiken is het devies. Denk dat TS keurig te werk is gegaan door de automaat na te kijken en te laten repareren. Dan is het vervolgens helemaal niet ondoendlijk om 5 meter diepte te schatten in helder water en was er tijdens de duik en de opstijging eigenlijk nog niks aan de hand en de meter van de divemaster werkt prima. Dat je zelf verantwoordelijk bent voor je duik staat als een paal boven water maar ietwat volgzaam gedrag is niemand te verwijten in den vreemde. Bij mijn laatste duik in Spanje ding mijn gids tijdens de opstijging ineens weer terug naar 25, 30 meter. Onze signalen ten spijt zonder aan te kondigen. Ik en de andere master zijn blijven hangen aan de boeilijn op 5 meter tot hij terug was en daarna nog wat extra minuten in acht genomen. Niet exact maar voldoende voor de opstijging. Eenmaal boven wel even duidelijk gemaakt dat dit niet hoort, ookal heb je ergens last van altijd laten weten wat je gaat doen en liefst nog waarom. Ik had hem ook kunnen volgen, terug naar de diepte maar koos daar niet voor. Dat maakt mij niet ineens een correcte duiker maar de omstandigheden waren ernaar. En die zijn zeker in den vreemde altijd anders. TS heeft een aantal besluiten gemaakt die hij wellicht in een andere stituatie niet had gemaakt. Zijn eigen veiligheid wel voorop in die beslissingen voor zover dat kon Lijkt me niks mis mee. De master waarover ik vertelde kon niet naar boven door een obstructie in zijn oren. Daarom ging hij terug naar een diepte waar hij beter kon klaren. Daarna leek de opstijging goed te gaan.......Leek.....de dag erna was hij bij de dokter met een oorbloeding. Je doet wat je kunt doen, maar ultimo moet je toch naar boven want je bent nu eenmaal een zoogdier.....keuzes, keuzes, keuzes "appie" <apeksdin@hotmail.com> wrote in message news:4352160b$0$30899$ba620dc5@text.nova.planet.nl ... > Toch knap van je dat als je diepte meter 10 meter aangeeft dat je weet dat > je op 5 meter zit , jij hebt volgens mij helemaal geen diepte meter nodig > ,na het lezen van dit verhaal ben ik benieuwt wat voor (echte )opleiding > je zelf hebt en ervaring ?? want als ik dit zo lees is er een hele hoop > aan je zelf te wijten,, of te wel grove beginner blunders ,, als je met > zulke troep gaat duiken heb je in mijn ogen totaal geen ervaring,, laat > staan dat je dan naar 30 meter gaat , wat dus ook veel dieper had kunnen > wezen zonder dat je dit zelf hebt door gehad , kan best dus 35 meter zijn > geweest , O maar dat had je dan zelf wel gemerkt natuurlijk , > maar ik moet toegeven het is wel een leuk verhaal, > gr AP > > > " duik ik wel veilig ????" <Helemaal geen Spam> schreef in bericht > news:K4qdnaaiROuKlszeRVnytg@zeelandnet.nl... >> Nou u verhaaltje gelezen en ik kan stellen dat u er helemaal naast zit. >> Ik behoor niet tot de genoemde organisatie,s en heb voldoende sterren e.d >> om een decoduik te maken. Mijn duiklogboek staat vol met ervaringen, >> stromingduiken , bootduiken en ook vele decoduiken. Tijdens mijn >> vakantie, en daar leest u het verhaaltje niet goed, had ik niet mijn >> eigen spullen bij, en daar gaat het fout. Ik was overgeleverd aan de >> duikschool die enkel maar geld wilde opstrijken zonder enig oog voor de >> veiligheid. Dit werd direct afgestraft met volgens mij een deco-ongeval. >> Daar gaat het om en de vele fouten die de duikschool heeft gemaakt. Gaat >> u tijdens een buitenlandse reis met een checklist de duikschool na als >> deze volledig uitgerust is met alle diploma,s en de benodigde >> certificaten ???? >> P.s >> Het was overgens een duikschool aangesloten bij Cmas. >> -- >> Bij replay verwijder dan de punt. >> "niemand" <nobody@invalid.com> schreef in bericht >> news:Nw44f.23735$Fq2.861308@phobos.telenet-ops.be... >>> >>> " duikveilig" <Helemaal geen Spam> schreef in bericht >>> news:6o-dnUFKqOe6fNLeRVnytA@zeelandnet.nl... >>>> Nou ik had het nog nooit meegemaakt maar de diepte meter gaf enkele >>>> grote afwijkingen tijdens het opstijgen. Op 5 meter aangekomen gaf mijn >>>> diepte meter nog 10 meter aan, dus volgens mij niet verwijtbaar aan de >>>> duiker ( ik) maar aan de duikbasis die onderhoud pleegt aan het >>>> materiaal.Dit was voor de duik niet te controleren en tijdens de duik >>>> ook niet opgemerkt dat er wat vreemds was aan dat ding. Wat betreft de >>>> decostop, ja je bent dan toch afhankelijk van je instructeur en z,n >>>> computer, of niet dan. >>>> Dat ik achteraf ook fouten heb gemaakt staat voor mij ook wel vast maar >>>> je bent toch afhankelijk van je duikcentrum. >>> Geen eigen dieptemeter? Kan wat mij betreft, maar corrigeer me wanneer >>> ik fout ben als ik dan zeg dat je waarschijnlijk geen "grote" of "ruime" >>> ervaring hebt? Wat doe je dan op 30 meter? En wat doe je daar dan zo >>> lang? Of ja... een duikhorloge of timer had je dus ook niet >>> waarschijnlijk. Hoe zou je dan decompresseren indien de dieptemeter het >>> nog wel deed? Tabellen wel bij? Of toch maar op de computer van de >>> instructeur? Ik veronderstel dat je een PADI/SSI/NAUI... in elk geval >>> een RSTC duiker bent (al dan niet met brevet Advanced). In dat geval >>> hoor je STEEDS NODECOMPRESSIEDUIKEN TE MAKEN binnen de veiligheidscurve. >>> Indien je zelf dus geen computer hebt volgens de tabellen. Heeft men je >>> nooit op de cursus geleerd dat de computer een zeer persoonlijk >>> decompressimodel is? >>> >>> Ik blijf bij mijn stelling... in de spiegel kijken voor je een ander >>> beschimpt. Iedereen maakt fouten, maar leer uit je fouten (eigen >>> dieptemeter/timer/tabellen/duikcomputer meenemen/huren, binnen de >>> opgelegde grenzen van je federatie duiken). >>> >>> Belangrijker: indien je het financiëel kan, koop dan een beetje eigen >>> materiaal zodat je die dingen niet hoeft te huren, weet je meteen >>> waarmee je werkt en wat de kwaliteit is. >>> >>> Dat een duikcentrum al dan niet is aangesloten bij een grote organisatie >>> garandeert niets. Er is geen enkele "slecte" duikorganisatie, maar in >>> alle lessystemen zitten er slechte instructeurs. >>> >> >> > > |
|
| |||
| |||
| Gelukkig krijgt die duikveilig toch bijval. Zoals u hem stelt is het wel zo. -- Bij replay verwijder dan de punt. "DaBuzzzzz" <WQell@af^^hhf.cops> schreef in bericht news:43536527$0$11074$e4fe514c@news.xs4all.nl... > Pffff die reacties weer hier..... > > Toetsen jullie ook de kredietwaardigheid van de club waar je duikt in de > zomer als je aanmonstert voor een paar duikjes?? > Slechte financiele situatie ruikt natuurlijk naar slecht > onderhoud.....scary!!!!! niet mee duiken is het devies. > > Denk dat TS keurig te werk is gegaan door de automaat na te kijken en te > laten repareren. Dan is het vervolgens helemaal niet ondoendlijk om 5 > meter diepte te schatten in helder water en was er tijdens de duik en de > opstijging eigenlijk nog niks aan de hand en de meter van de divemaster > werkt prima. > > Dat je zelf verantwoordelijk bent voor je duik staat als een paal boven > water maar ietwat volgzaam gedrag is niemand te verwijten in den vreemde. > > Bij mijn laatste duik in Spanje ding mijn gids tijdens de opstijging > ineens weer terug naar 25, 30 meter. Onze signalen ten spijt zonder aan te > kondigen. Ik en de andere master zijn blijven hangen aan de boeilijn op 5 > meter tot hij terug was en daarna nog wat extra minuten in acht genomen. > Niet exact maar voldoende voor de opstijging. Eenmaal boven wel even > duidelijk gemaakt dat dit niet hoort, ookal heb je ergens last van altijd > laten weten wat je gaat doen en liefst nog waarom. > > Ik had hem ook kunnen volgen, terug naar de diepte maar koos daar niet > voor. Dat maakt mij niet ineens een correcte duiker maar de omstandigheden > waren ernaar. En die zijn zeker in den vreemde altijd anders. TS heeft een > aantal besluiten gemaakt die hij wellicht in een andere stituatie niet had > gemaakt. Zijn eigen veiligheid wel voorop in die beslissingen voor zover > dat kon Lijkt me niks mis mee. > > De master waarover ik vertelde kon niet naar boven door een obstructie in > zijn oren. Daarom ging hij terug naar een diepte waar hij beter kon > klaren. Daarna leek de opstijging goed te gaan.......Leek.....de dag erna > was hij bij de dokter met een oorbloeding. > Je doet wat je kunt doen, maar ultimo moet je toch naar boven want je bent > nu eenmaal een zoogdier.....keuzes, keuzes, keuzes > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > "appie" <apeksdin@hotmail.com> wrote in message > news:4352160b$0$30899$ba620dc5@text.nova.planet.nl ... >> Toch knap van je dat als je diepte meter 10 meter aangeeft dat je weet >> dat je op 5 meter zit , jij hebt volgens mij helemaal geen diepte meter >> nodig ,na het lezen van dit verhaal ben ik benieuwt wat voor >> (echte )opleiding je zelf hebt en ervaring ?? want als ik dit zo lees is >> er een hele hoop aan je zelf te wijten,, of te wel grove beginner >> blunders ,, als je met zulke troep gaat duiken heb je in mijn ogen totaal >> geen ervaring,, laat staan dat je dan naar 30 meter gaat , wat dus ook >> veel dieper had kunnen wezen zonder dat je dit zelf hebt door gehad , kan >> best dus 35 meter zijn geweest , O maar dat had je dan zelf wel gemerkt >> natuurlijk , >> maar ik moet toegeven het is wel een leuk verhaal, >> gr AP >> >> >> " duik ik wel veilig ????" <Helemaal geen Spam> schreef in bericht >> news:K4qdnaaiROuKlszeRVnytg@zeelandnet.nl... >>> Nou u verhaaltje gelezen en ik kan stellen dat u er helemaal naast zit. >>> Ik behoor niet tot de genoemde organisatie,s en heb voldoende sterren >>> e.d om een decoduik te maken. Mijn duiklogboek staat vol met ervaringen, >>> stromingduiken , bootduiken en ook vele decoduiken. Tijdens mijn >>> vakantie, en daar leest u het verhaaltje niet goed, had ik niet mijn >>> eigen spullen bij, en daar gaat het fout. Ik was overgeleverd aan de >>> duikschool die enkel maar geld wilde opstrijken zonder enig oog voor de >>> veiligheid. Dit werd direct afgestraft met volgens mij een deco-ongeval. >>> Daar gaat het om en de vele fouten die de duikschool heeft gemaakt. Gaat >>> u tijdens een buitenlandse reis met een checklist de duikschool na als >>> deze volledig uitgerust is met alle diploma,s en de benodigde >>> certificaten ???? >>> P.s >>> Het was overgens een duikschool aangesloten bij Cmas. >>> -- >>> Bij replay verwijder dan de punt. >>> "niemand" <nobody@invalid.com> schreef in bericht >>> news:Nw44f.23735$Fq2.861308@phobos.telenet-ops.be... >>>> >>>> " duikveilig" <Helemaal geen Spam> schreef in bericht >>>> news:6o-dnUFKqOe6fNLeRVnytA@zeelandnet.nl... >>>>> Nou ik had het nog nooit meegemaakt maar de diepte meter gaf enkele >>>>> grote afwijkingen tijdens het opstijgen. Op 5 meter aangekomen gaf >>>>> mijn diepte meter nog 10 meter aan, dus volgens mij niet verwijtbaar >>>>> aan de duiker ( ik) maar aan de duikbasis die onderhoud pleegt aan het >>>>> materiaal.Dit was voor de duik niet te controleren en tijdens de duik >>>>> ook niet opgemerkt dat er wat vreemds was aan dat ding. Wat betreft de >>>>> decostop, ja je bent dan toch afhankelijk van je instructeur en z,n >>>>> computer, of niet dan. >>>>> Dat ik achteraf ook fouten heb gemaakt staat voor mij ook wel vast >>>>> maar je bent toch afhankelijk van je duikcentrum. >>>> Geen eigen dieptemeter? Kan wat mij betreft, maar corrigeer me wanneer >>>> ik fout ben als ik dan zeg dat je waarschijnlijk geen "grote" of >>>> "ruime" ervaring hebt? Wat doe je dan op 30 meter? En wat doe je daar >>>> dan zo lang? Of ja... een duikhorloge of timer had je dus ook niet >>>> waarschijnlijk. Hoe zou je dan decompresseren indien de dieptemeter >>>> het nog wel deed? Tabellen wel bij? Of toch maar op de computer van >>>> de instructeur? Ik veronderstel dat je een PADI/SSI/NAUI... in elk >>>> geval een RSTC duiker bent (al dan niet met brevet Advanced). In dat >>>> geval hoor je STEEDS NODECOMPRESSIEDUIKEN TE MAKEN binnen de >>>> veiligheidscurve. Indien je zelf dus geen computer hebt volgens de >>>> tabellen. Heeft men je nooit op de cursus geleerd dat de computer een >>>> zeer persoonlijk decompressimodel is? >>>> >>>> Ik blijf bij mijn stelling... in de spiegel kijken voor je een ander >>>> beschimpt. Iedereen maakt fouten, maar leer uit je fouten (eigen >>>> dieptemeter/timer/tabellen/duikcomputer meenemen/huren, binnen de >>>> opgelegde grenzen van je federatie duiken). >>>> >>>> Belangrijker: indien je het financiëel kan, koop dan een beetje eigen >>>> materiaal zodat je die dingen niet hoeft te huren, weet je meteen >>>> waarmee je werkt en wat de kwaliteit is. >>>> >>>> Dat een duikcentrum al dan niet is aangesloten bij een grote >>>> organisatie garandeert niets. Er is geen enkele "slecte" >>>> duikorganisatie, maar in alle lessystemen zitten er slechte >>>> instructeurs. >>>> >>> >>> >> >> > > |
|
| |||
| |||
| >Gaat u tijdens een buitenlandse reis met een checklist de duikschool na als deze volledig uitgerust is met alle diploma,s en de benodigde certificaten ???? Je kunt op zijn minst vragen of iemand uberhaupt wel een CMAS, PADI of wat voor instructor dan ook is. Laat je pasje maar zien! Je kunt dan altijd een klacht indienen bijvoorbeeld bij CMAS of PADI tegen deze persoon. |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
| |
| | ||||
| Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
| Deco on the Fly | Nico | (Dutch) | 2 | 04-12-2007 05:00 PM |
| deco | Ron Hulshof | (Dutch) | 9 | 04-12-2007 05:00 PM |
| Deco sur Palm | Francois M. | (French) | 6 | 04-12-2007 12:47 PM |
| Mares M1 e deco?? | Piermichele Servi | (Italian) | 26 | 04-11-2007 02:06 PM |
| FA: OMS Deco Reg | Anon | Gear | 3 | 05-21-2006 09:42 AM |