|
| | |||||||
|
Welcome to the scubish.com - Scuba Diving Forum forums. You are currently viewing our boards as a guest which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content and access many other special features. Registration is fast, simple and absolutely free so please, join our community today! If you have any problems with the registration process or your account login, please contact contact us. |
| | LinkBack | Thread Tools | Display Modes |
|
| |||
| |||
| Op 20-02 heeft Arthur Gerla en bericht geplaatst over een goedkope liveaboard. Helaas kan ik hem niet persoonlijk mailen omdat hij geen email adres heeft achter gelaten. Ik ben echter benieuwd naar zijn ervaring met de genoemde organisatie. Mocht iemand anders reeds ervaring hebben opgedaan met deze organisatie dan hoor ik het graag ! Sul Hi all, Ik heb vorige week een hardstikke goedkoop weekje live-aboard geboekt op de 'Sal Sabiel' (http://www.egyptdive.com/), die de zuid-route vanuit Marsa Alam vaart op 16 maart. Ik ben natuurlijk erg benieuwd wie er al met dit schip is weggeweest en z'n ervaringen wil delen. Hoe zijn de gidsen, het eten, het materiaal? Verder: de boot vaart pas als er 12 personen meegaan en dat schijnt nog niet het geval te zijn. Dus wie komt er mee? De details: Route: Zuid, vanuit Marsa Alam. Data: Donderdag 16 t/m donderdag 23 maart. Kosten live-aboard: EUR 350 per persoon Vlucht: EUR 285 per persoon, luchthavenbelasting EUR 47, transfer Hurghada-Marsa Alam inbegrepen. Visum US$15. Verzorging: Alles inbegrepen behalve alcoholische dranken. Duiken: Op de mooiste stekken van Egypte, no limits. Ik heb 't geboekt via Henk Smit van Aquatours (www.rodezee.com), en nee, ik ben geen aandeelhouder Art |
|
| |||
| |||
| Op Sun, 2 Apr 2006 22:58:08 +0200 schreef "Sulbalou" >Op 20-02 heeft Arthur Gerla en bericht geplaatst over een goedkope >liveaboard. Helaas kan ik hem niet persoonlijk mailen omdat hij geen email >adres heeft achter gelaten. Ik ben daar gek, zo zou ik nóg meer spam krijgen :-] . Hoe dan ook, Google is je vriend: http://www.google.nl/search?q=arthur+gerla Arthur |
|
| |||
| |||
| de enige goedkoopste www.aua-stars.com "Arthur Gerla" <no.sp@m> schreef in bericht news:94l132d4unndak70uamtf8a8r1qpnh2pif@4ax.com... > Op Sun, 2 Apr 2006 22:58:08 +0200 schreef "Sulbalou" > >Op 20-02 heeft Arthur Gerla en bericht geplaatst over een goedkope > >liveaboard. Helaas kan ik hem niet persoonlijk mailen omdat hij geen > >adres heeft achter gelaten. > > Ik ben daar gek, zo zou ik nóg meer spam krijgen :-] . Hoe dan ook, > Google is je vriend: http://www.google.nl/search?q=arthur+gerla > > Arthur > > > |
|
| |||
| |||
| Hoi Arthur, er zijn denk ik wel meer mensen benieuwd naar je ervaring met deze goedkope trip. Ik in elk geval wel |
|
| |||
| |||
| Sluit ik me bij aan! Ben meestal het dubbele kwijt (maar dan is het ook allemaal perfect in orde) dus...... was het de moeite? EmPeEsUb |
|
| |||
| |||
| Okee, daar gaat 'ie dan: REISVERSLAG LIVEABOARD 'SALSABEL' Ik ga wel eens een weekje naar Egypte om even te duiken in warm water. Ik boek die reisjes via Henk Smit 'Aquatours' in Assen. Henk heeft vaak eenvoudige duikreizen naar Sharm el Sheikh voor een leuke prijs, als je tenminste flexibel genoeg bent om op korte termijn te kunnen boeken of vertrekken. Zo'n lastminute zorgt wel eens voor 'verrassingen', maar ik ben daar niet bang voor. Ik heb persoonlijk met Henk kunnen kennismaken en vertrouw de zaak wel. Op de Duikvaker beurs in februari was hij ook van de partij, en deze keer had hij iets nieuws: Een liveaboard-aanbieding, twéé voor de prijs van één. Dit kwam neer op 350 euro per persoon. Ik heb dus redelijk snel een duikmaatje gestrikt en de reis geboekt. Met de vlucht, luchthavenbelasting en dergelijke erbij konden we voor 680 euro per persoon daarheen voor een zuidsafari vanuit Marsa Alam. De eerste 'verrassing' kwam redelijk snel: Zo'n boot vaart natuurlijk pas bij een bepaald aantal boekingen, in ons geval twaalf. Ik heb me best wel even zorgen gemaakt of er wel genoeg mensen op af zouden komen en uiteindelijk maar zelf het heft in handen genomen. Ik kon twaalf leden van mijn duikclub bereid vinden om mee te gaan. Intussen legden we via internet contact met de exploitanten van de boot, een Egyptisch-Nederlands echtpaar uit El Gouna, om nadere afspraken te maken en dit zorgde al voor veel voorpret. De tweede verrassing kwam kort voor vertrek en zorgde voor meer ergernis: Er bleken problemen te zijn met de autoriteiten en de vergunningen van de boot, die erop neer kwamen dat 'ie niet kon aanmeren in Marsa Alam. Dit betekende dat we moesten uitvaren vanuit thuishaven Hurghada en dat kost je een hoop extra reistijd als je Elphinstone (traditioneel hoogtepunt van een zuidsafari) wilt aandoen. Wij zijn toch gewoon gegaan, maar de helft van de passagiers voor de week ná ons schijnt geannuleerd te hebben. We vertrokken op een donderdagmiddag om twee uur (ik heb wel eens gekkere vertrektijden meegemaakt naar Egypte, zelfs KLM vliegt bij nacht en ontij op die bestemming) en Transavia leverde ons keurig af in Hurghada waar we met een busje naar de boot werden gebracht. We strekten rond middernacht een laatste keer de benen met een wandelingetje over de boulevard en kropen in bed. De volgende morgen zouden we uitvaren. 's Ochtends ontspon zich een boeiend en typisch derde-wereld schouwspel tussen de bemanning, de eigenaar van de boot en de ambtenaar die de laatste veiligheidscontrole vóór vertrek moest verrichten. Na een uurtje of anderhalf discussie werden de trossen los gegooid en koos de boot het ruime sop. Eenmaal op open zee bleken de weergoden ons niet 100% welgezind. Er stond een stevige bries en het schip stampte een beetje. We pauzeerden enkel even bij Ras Desha voor een check dive, en stoomden daarna in één keer door naar Middle Reef bij Safaga waar we in de luwte van het rif afmeerden en een nachtduik en de eerste duik van de volgende dag maakten. Meteen daarna werd opnieuw stevig de vaart erin gezet en tegen zonsondergang ankerden we bij Ras Torombi, iets ten noorden van de nieuwe haven van Marsa Alam, Ghalib. Hier werd de dag afgesloten met -je raadt het al- een nachtduik. De lange stukken varen hadden we nu achter de rug, wat een zegen was voor de reisgenoten zonder zeebenen. Na de duik gingen we snel ter kooi en merkten niet eens dat we in midden in de nacht weer vertrokken. De volgende ochtend werden we wakker bij Elphinstone! Bij dit rif hoopten we groot wild tegen te komen. Ik had er vorig jaar juli de eer om met oceanische witpunthaaien te snorkelen, en ook in november zat er een stel van deze forse beesten boven het zuidelijke plateau die nieuwsgierig rond de liveaboards cirkelden en opstijgende groepjes duikers kwamen besnuffelen. Deze keer zouden we ook de diepte ingaan bij het noordplateau, waar 's ochtends vroeg de kans bestaat hamerhaaien te zien. Deze duik pakte echter anders uit dan verwacht, en voor het eerst maakte ik mee waarom Elphinstone een duik voor gevorderden is: Op dertig meter diepte stond een stroming naar open zee waar niet tegenin te zwemmen viel. Er zat niets anders op dan hand over hand over het koraal naar de oostzijde van het rif te klauteren en daar de duik te vervolgen voorzover de na deze inspanning resterende luchtvoorraad dat nog toestond. Gelukkig kwam er nog een rifhaaitje langs, want boven het zuidplateau zwommen deze keer alleen een paar forse barracuda's. We maakten er die dag drie schitterende duiken, maar de grote haaien lieten zich niet meer zien. De dagen hierna voltrokken zich volgens een strak schema: opstaan, duiken, eten, slapen, duiken, eten, slapen, duiken, eten, duiken en dan wat langer slapen omdat het weer nacht is. Langzaam voeren we van rif naar rif noordwaarts. Onderweg werden stekken aangedaan als Shaab Abu Dabab, Ras Shona, Abu Kefan en de Salem Express. Dit wrak, waar honderden passagiers het leven lieten, laat een diepe indruk achter. We bedoken het zonder begeleiding: Dit is een duik waar de gidsen geen zin in hebben. De bodem rond het wrak is bezaaid met de bagage van de uit Mekka terugkerende pelgrims: Koffers, radio's, een driewieler... Reddingsboten hangen opgebruikt in de davits, getuigen van de snelheid waarmee de veerboot zonk nadat hij in het holst van de nacht op het rif liep. Gelukkig begint de natuur nu, na vijftien jaar, bezit van het wrak te nemen. De romp wemelt van de zeenaalden, en harde en zachte koralen gebruiken de naden van het schip en de klinknagels in de scheepshuid als houvast. Een grote school visjes cirkelde sierlijk rond onze ankerlijn tijdens de opstijging. De watertemperatuur was ongeveer 22 graden, en door de stevige bries was het wel eens koud als we in ons natte pak weer aan boord klommen. De wind nam gelukkig in de loop van de week af, en bij Panorama reef (Safaga) dobberden we op een spiegelgladde zee. De zon scheen uitbundig, de sfeer was goed, we waren zoals men zegt 'even helemaal weg van alle dagelijkse beslommeringen'. Na ons vertrek van Elphinstone werden we op open zee bezocht door een grote groep speelse dolfijnen, hetgeen nou niet meteen een spirituele ervaring is maar toch erg leuk. Andere fauna-hoogtepunten werden geboden door schildpadden, pijlinktvissen en octopussen, grote murenes en rifhaaien. Ook het kleine spul zoals slakjes werd veelvuldig gespot en gaf ons een kans de macrostand van de in grote getale meegenomen onderwatercamera's uit te proberen. De oogst kun je hier bekijken: http://www.lakediving.nl/modules.php...4&cat=0&page=1. Op de laatste dag voeren we terug richting Hurghada voor een laatste duikje bij Aquarium. De moed zonk ons in de schoenen toen we zagen dat er zeven schepen bij dit kleine rif waren aangemeerd. Dat hadden we de hele week niet meegemaakt! Toch bleek het een waardige afsluiting van de week dankzij twee nieuwsgierige Napoleons, diverse pyamaslakjes en een enorme school geelstaartbarracuda's. De laatste dag brachten we door op het strand bij de marina van El Gouna. De Salsabel is een houten schip dat een ruim jaar geleden na een lange renovatie weer te water werd gelaten en nu vanuit Hurghada zowel de noord- als de zuid- en diep zuid-routes bevaart. Hoewel het dus niet een van de nieuwste schepen is kan ze de vergelijking met andere, duurdere liveaboards doorstaan. Als ik het afzet tegen de Asmaa, waar ik vorig jaar een week op verbleef, vallen de volgende verschillen op: - De Salsabel is ruimer, onder andere omdat het duik- en bovendek niet zijn volgebouwd met meubilair. Dit is een voordeel als je je met een fles op je rug naar het achterdek begeeft, maar het bovendek wordt minder gebruikt omdat er geen gezellige tafels en zitjes zijn. - De Asmaa wordt gerund door Emperor, een grote en professionele organisatie die europese gidsen gebruikt. Die letten dus scherp op de regels en staan bijvoorbeeld na elke duik de duiktijd, maximale diepte en resterende flesdruk te noteren. Op de Salsabel ging het er iets gemoedelijker aan toe, maar dat kan ermee te maken hebben dat onze groep hoog gebrevetteerd en goed op elkaar ingespeeld was. Wij hadden zelfs vier eigen instructeurs bij ons, en de gidsen zeiden op een zeker moment dat ze zich een beetje als het vijfde been aan het schaap voelden. Dat Yasser en Khalid egyptisch zijn wil overigens niet zeggen dat er zich onveilige toestanden voordeden. Toen we de eerste dag vroegen naar zaken als de zuurstof, EHBO, de radio en de compressoren werden die zonder tegenstribbelen getoond en door ons in orde bevonden. Ook onder water werden de diepte en duikprofielen subtiel bewaakt. Zaken waar wij als goed opgeleide duikers van gruwen, 'Russische toestanden' zeg maar, vallen bij hen nét zo verkeerd. - De Asmaa heeft twee zodiacs, de Salsabel één waar zo'n acht duikers in passen. Dat betekent dat we een paar keer in twee lichtingen met een kwartier of meer ertussen te water gingen. Ik vind zo'n kleine groep een voordeel, maar er zijn duiken denkbaar waarbij het opportuun is om allemaal tegelijk op het startpunt te worden gedropt, bijvoorbeeld als je gidsen tekort komt. - De Asmaa is wel iets luxer: Apart toilet en douche bij elke hut, een persoonlijke badjas die voor je klaar hangt na de duik, teakhouten dekmeubilair. Maar de Salsabel is een goed onderhouden schip, ze zit strak in de lak en heeft een even vriendelijke als behulpzame bemanning. De kapitein laat zien dat 'ie z'n verantwoordelijkheden serieus neemt, de kok verricht wondertjes in de piepkleine kombuis, en de perslucht is schoon en overvloedig dankzij twee electrische compressoren. Met de eigenaren valt goed te praten over de wensen van de groep. Een liveaboard is dé manier om de Rode Zee te ontdekken als je tenminste voor hard-core duiken gaat, want aan boord valt er verder weinig te beleven. Je bent er wel gegarandeerd tussen mensen met dezelfde interesse, en het eten is beter dan ik in hotels aan de wal voorgezet kreeg. Zou ik opnieuw met deze boot gaan? Absoluut. Sterker nog: We zijn ons volgende reisje al aan het beramen! Arthur Gerla |
|
| |||
| |||
| Bedankt Arthur voor dit uitgebreide verslag! Klinkt al met al als een behoorlijk positieve ervaring voor weinig geld |
|
| |||
| |||
| Bedankt voor de info Arthur. Willeke "EmPeeSub" <empee20@hotmail.com> wrote in message news:4432af7c$0$804$3a628fcd@textreader.nntp.hccne t.nl... > Thkz voor je uitgebreide verslag. > > Met een tikkie flexibiliteit kun je dus toch "veur weinig" een redelijke > live aboard vinden. > > Heb je een site of zo van die reisagent uit Assen? > > MP > |
|
| |||
| |||
| Hallo, Dankzij het positieve reisverslag van Arthur kan het wel eens heel erg druk op die boot worden. Dat hoeft geen probleem te zijn als de passagiers er vooraf rekening mee houden dat ze in Egypte op vakantie zijn. Groet, Patrick van Stijn "Sulbalou" <sulbalou@hotmail.com> schreef in bericht news:4432b4c4$0$2023$ba620dc5@text.nova.planet.nl. .. > Bedankt voor de info Arthur. > > Willeke > > "EmPeeSub" <empee20@hotmail.com> wrote in message > news:4432af7c$0$804$3a628fcd@textreader.nntp.hccne t.nl... >> Thkz voor je uitgebreide verslag. >> >> Met een tikkie flexibiliteit kun je dus toch "veur weinig" een redelijke >> live aboard vinden. >> >> Heb je een site of zo van die reisagent uit Assen? >> >> MP >> > > |
|
| |||
| |||
| Op Tue, 4 Apr 2006 19:40:13 +0200 schreef "EmPeeSub" >Heb je een site of zo van die reisagent uit Assen? http://www.rodezee.com/ Arthur |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
| |
| | ||||
| Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
| Goedkope live-aboard Rode Zee (aflevering 2) | Patrick van Stijn | (Dutch) | 4 | 04-12-2007 04:24 PM |
| Goedkope live-aboard Rode Zee | Arthur Gerla | (Dutch) | 5 | 04-12-2007 04:24 PM |
| Live aboard | Jens | (Dutch) | 8 | 04-12-2007 02:11 PM |
| Red Sea live aboard | traveler | Divers Hangout | 0 | 03-26-2007 07:30 PM |
| Live aboard | Ken G | Vacation ideas | 15 | 04-28-2006 03:16 AM |