|
| | |||||||
|
Welcome to the scubish.com - Scuba Diving Forum forums. You are currently viewing our boards as a guest which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content and access many other special features. Registration is fast, simple and absolutely free so please, join our community today! If you have any problems with the registration process or your account login, please contact contact us. |
| | LinkBack | Thread Tools | Display Modes |
|
| |||
| |||
| Hallo, In Onderwatersport van februari op p 22 een artikel over de buddylijn. Er worden een aantal voor en tegenstanders aan het woord gelaten. De tekst kan zo worden overgenomen in de NG, het enige dat dan opvalt is dat er een paar nieuwe posters bijgekomen zijn. De argumenten hebben we al eens eerder gehoord. Lezen ze soms de NG Groet, Patrick |
|
| |||
| |||
| Ik vond het artikel toch wel meer voor dan tegen de buddylijn was. Een beetje i.t.t. met wat er (als ik het me goed herinner, verbeter me als ik het fout heb) in de nieuwe opleiding geleerd wordt. Daar wordt de buddylijn vooral aangeraden om een duik veilig te beeindigen als het zicht ineens slechter is geworden. Zonder de discussie inhoudelijk opnieuw aan te willen zwengelen, krijg ik een beetje het idee dat de NOB-veiligheidscommissie het niet eens is met wat er in de opleiding gezegd wordt over de buddylijn. Maar ook niet helemaal onlogisch: het onderwerp blijft omstreden, en dus ook binnen de NOB mag men het oneens zijn :) |
|
| |||
| |||
| Jeroen wrote: > Ik vond het artikel toch wel meer voor dan tegen de buddylijn was. Een > beetje i.t.t. met wat er (als ik het me goed herinner, verbeter me als > ik het fout heb) in de nieuwe opleiding geleerd wordt. Daar wordt de > buddylijn vooral aangeraden om een duik veilig te beeindigen als het > zicht ineens slechter is geworden. > > Zonder de discussie inhoudelijk opnieuw aan te willen zwengelen, krijg > ik een beetje het idee dat de NOB-veiligheidscommissie het niet eens > is met wat er in de opleiding gezegd wordt over de buddylijn. > > Maar ook niet helemaal onlogisch: het onderwerp blijft omstreden, en > dus ook binnen de NOB mag men het oneens zijn :) > Tja er zijn ook zo weinig tegen argumenten. En waarom zou je ook als je op zo een simpele wijze je duik aangenamer kunt maken... |
|
| |||
| |||
| Maurice te Brake wrote: > Jeroen wrote: >> Ik vond het artikel toch wel meer voor dan tegen de buddylijn was. Een >> beetje i.t.t. met wat er (als ik het me goed herinner, verbeter me als >> ik het fout heb) in de nieuwe opleiding geleerd wordt. Daar wordt de >> buddylijn vooral aangeraden om een duik veilig te beeindigen als het >> zicht ineens slechter is geworden. >> >> Zonder de discussie inhoudelijk opnieuw aan te willen zwengelen, krijg >> ik een beetje het idee dat de NOB-veiligheidscommissie het niet eens >> is met wat er in de opleiding gezegd wordt over de buddylijn. >> >> Maar ook niet helemaal onlogisch: het onderwerp blijft omstreden, en >> dus ook binnen de NOB mag men het oneens zijn :) >> > Tja er zijn ook zo weinig tegen argumenten. En waarom zou je ook als je > op zo een simpele wijze je duik aangenamer kunt maken... Eeeeh... het is een artikel dat in het NOB lijfblad staat... Is het dat raar dat het meer pro BL is dan tegen ? Als het elkaar kwijtraken tijdens een duik het grootste probleem is, dan is de buddylijn niet de oplossing, maar beter buddy contact. ABS in je auto betekent ook niet dat je niet meer hoeft op te letten op je voorganger. Hetzelfde artikel in het PADI lijblad had waarschijnlijk een heel ander beeld gegeven. Wat mij betreft is het wedstrijd onbeslist. Mij zal je nooit met BL zien zwemmen want als je het mij vraagt is een BL geen oplossing maar een lapmiddel. En ik heb een broertje dood aan lapmiddelen. Cas (NOB lid en PADI opgeleid) |
|
| |||
| |||
| Ik was ook enigszins verbaasd dat in het artikel met name vóórstanders van het gebruik van de buddylijn aan het woord werden gelaten. En dan met opmerkingen als "In tegenstelling tot NOB duikers die het gebruik van de buddylijn met de paplepel krijgen ingegoten." Dat laatste getuigt toch wel erg van een bekrompen ouderwetse gedachte. Toen ik met duiken begon (1976) werd ons al geleerd dat we de buddylijn niet klakkeloos moesten gebruiken; moesten nadenken over het gebruik. Toen al was het dus niet zo dat je het gebuik met de paplepel kreeg ingegoten. (Ook als stond in het Veiligheidsreglement dat je een buddylijn MOEST gebruiken bij zicht minder dan 5 m.) Bij de invoering van de Richtlijnen voor Veilig Duiken (2003) -- ter vervanging van het VR -- is het gebruik van de buddylijn als volgt omschreven: "Bij slecht zicht onder water kan gebruik worden gemaakt van een buddylijn om met de buddy in contact te blijven. Direct contact d.m.v. hand-in-hand duiken is niet altijd nodig. Toch kan het in sommige slecht-zichtsituaties gewenst zijn contact te houden. Bij die gelegenheden is het gebruik van een buddylijn een optie indien beide buddies ermee instemmen op die wijze de duik voort te zetten." En in de nieuwe duikopleidingen (2006) wordt duikers geleerd om zélf na te denken waar, wanneer en waarom hulpmiddelen en duikuistrustingstukken te gebruiken. Ik heb dan óók sterk de indruk dat de Veiligheidscommissie van de NOB (i.c. Frank van de Vegte en Guido Selling) het niet eens is met de huidige visie van de NOB inzake het gebruik van de buddylijn. En dat op foto's bij het bewuste artikel de buddylijn wordt omschreven als "handig hulpje" om weer op de kant te komen -- 2 buddylijnen aan elkaar gekoopt... -- en om je spullen te vervoeren -- de buddylijn door de bandjes van je vinnen en je masker gehaald -- vind ik persoonlijk... eh... komisch. O ja, in het artikel kun je ook nog lezen dat je de buddylijn kunt gebruiken om onder water met je buddy te communiceren. Deed me denken dat we in 1977 of '78 inderdaad ook opeens buddylijnsignalen moesten leren. Andries Kalter (die de in deze NG meermaals gevoerde discussie ook niet nógmaals wil beginnen, maar wel een fervent tegenstander van klakkeloos gebruik van het touwtje is) www.andrieskalter.nl "Jeroen" <jeroen@aqualifeimages.com> schreef in bericht news:83cdfd4c-8f73-4645-90b6-40487e02a894@l16g2000hsh.googlegroups.com... Ik vond het artikel toch wel meer voor dan tegen de buddylijn was. Een beetje i.t.t. met wat er (als ik het me goed herinner, verbeter me als ik het fout heb) in de nieuwe opleiding geleerd wordt. Daar wordt de buddylijn vooral aangeraden om een duik veilig te beeindigen als het zicht ineens slechter is geworden. Zonder de discussie inhoudelijk opnieuw aan te willen zwengelen, krijg ik een beetje het idee dat de NOB-veiligheidscommissie het niet eens is met wat er in de opleiding gezegd wordt over de buddylijn. Maar ook niet helemaal onlogisch: het onderwerp blijft omstreden, en dus ook binnen de NOB mag men het oneens zijn :) |
|
| |||
| |||
| Dat is dus precies wat ik bedoelde - de veiligheidscommissie lijkt toch nog steeds helemaal voorstander te zijn - in de nieuwe opleidingsboeken staat echt iets heel anders, en lijkt het me vooral TEGEN de buddylijn. Maar nogmaals: het ding is klaarblijkelijk zo omstreden dat er binnen een instituut als de NOB natuurlijk best verschillende meningen kunnen zijn. Enne... die discussie heb ik ook afgeleerd :) Gewoon lekker doen wat je zelf juist vind. Ik heb er zelfs geen moeite mee om het door mijn buddy te laten bepalen. |
|
| |||
| |||
| Alleen jammer dat die "verschillende meningen" over een "klaarblijkelijk omstreden" ding dan in het bondsblad zo eenzijdig belicht worden... Andries. "Jeroen" <jeroen@aqualifeimages.com> schreef in bericht news:dc39f586-e256-4deb-9c4b-3a38cfa87820@i12g2000prf.googlegroups.com... Dat is dus precies wat ik bedoelde - de veiligheidscommissie lijkt toch nog steeds helemaal voorstander te zijn - in de nieuwe opleidingsboeken staat echt iets heel anders, en lijkt het me vooral TEGEN de buddylijn. Maar nogmaals: het ding is klaarblijkelijk zo omstreden dat er binnen een instituut als de NOB natuurlijk best verschillende meningen kunnen zijn. Enne... die discussie heb ik ook afgeleerd :) Gewoon lekker doen wat je zelf juist vind. Ik heb er zelfs geen moeite mee om het door mijn buddy te laten bepalen. |
|
| |||
| |||
| On 7 feb, 10:58, "Andries Kalter" <kal...@tip.NOT> wrote: > Alleen jammer dat die "verschillende meningen" over een "klaarblijkelijk > omstreden" ding dan in het bondsblad zo eenzijdig belicht worden... > Helemaal mee eens. Ik vond het zeer opvallend. Maar hetzelfde kun je ook zeggen over wat er in het (nieuwe) opleidingsboek staat. Ik heb dat boek niet gekocht want toen het uitkwam kon ik al duiken, maar toen ik het een keer las, vond ik dat de NOB wel ineens een grote ommezwaai had gemaakt. Als ik het me goed herinner stond er in dat je een buddylijn vooral moet zijn als hulpmiddel om een duik veilig af te maken wanneer het zicht ineens slechter wordt. Ook dat is een tamelijk eenzijdige benadering. |
|
| |||
| |||
| On Thu, 7 Feb 2008 08:32:24 -0800 (PST), Jeroen <jeroen@aqualifeimages.com> wrote: > Als ik het me goed herinner stond er in dat je >een buddylijn vooral moet zijn als hulpmiddel om een duik veilig af te >maken wanneer het zicht ineens slechter wordt. > >Ook dat is een tamelijk eenzijdige benadering. Als ik het me goed herinner (ik heb het boek hier niet bij de hand) staat er ook dat je je *af moet vragen* of je wilt gaan duiken als je de buddylijn bij het begin van de duik nodig hebt. Dat klinkt mij als een goede benadering. -- Reinoud |
|
| |||
| |||
| Tja Cas, en met jouw tempo van vinnen betekent dit dat jouw buddy jou soms helemaal niet meer ziet zwemmen .....'-) (Tenminste, dat herinner ik mij van een nachtduik ooit, toen ik jou kwijt was bij het onderwaterhuis dat toen nog aan de ketting zweefde. Gelukkig vond ik je later weer terug zonder dat je me gemist had Thomas "cas" <cas@fibre.a2001.nl-trek1af> schreef in bericht news:47aa54af$0$8736$e4fe514c@dreader24.news.xs4al l.nl... > snip< > Wat mij betreft is het wedstrijd onbeslist. Mij zal je nooit met BL zien > zwemmen ..... Cas (NOB lid en PADI opgeleid) > |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
| |
| | ||||
| Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
| 2008 | Denis JEANT | (French) | 1 | 01-17-2008 08:02 AM |
| Boot 2008 | Jo Warner | (German) | 2 | 01-10-2008 02:37 PM |
| My 2008 trips | Jason | United Kingdom of Great Britain & N. Ireland | 0 | 12-05-2007 10:30 AM |
| Buddylijn, revisited | El Mecky | (Dutch) | 42 | 07-17-2007 01:30 AM |
| Re: een middel om niet ballistisch te gaan bij gebruik van buddylijn? | Duikbootje | (Dutch) | 0 | 04-13-2007 07:04 PM |