|
| | |||||||
|
Welcome to the scubish.com - Scuba Diving Forum forums. You are currently viewing our boards as a guest which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content and access many other special features. Registration is fast, simple and absolutely free so please, join our community today! If you have any problems with the registration process or your account login, please contact contact us. |
| | LinkBack | Thread Tools | Display Modes |
|
| |||
| |||
| Olen lähdössä Tammikuussa viikoksi Abu Dhabiin Arabiemiraatteihin ja kyselisinkin onko kellään kokemuksia Persianlahdella sukeltamisesta? Pieni nettikierros osoitti että alueella on useitakin sukelluskeskuksia. Terveisin Jari Hovikorpi |
|
| |||
| |||
| Olin alkuvuodesta siellä, parhaat näkyvyydet ovat intian valtameren puolella. CMAS-pahvi ok, hyväkuntoisia laitteita, ystävällisiä operaattoreita. Olin sukeltelemassa laitteilla siinä snoopy islandin lähettyvillä. Itse snoopy islandin luona asustelee Black Tipped Reef Shark -perhe, josta näin "poikasen" snorklatessani 8-vuotiaan tyttäreni kanssa. Aika jännä tilanne, vakuuttelivat, etteivät ne ole vaarallisia... ...vähän vaan pelottaa, kun "muikun" koko alkaa lähennellä omaa kokoa. Minulla oli märkäpuvun yläosa (eli lähinnä sellainen bolero), tarkenin mukavasti. Olin ottanut myös oman jetstreamin jne konsoleineen mukaan. Jos on kolmesataset, kannattaa ottaa myös adapteri jostain lainaan, ne jenkkistandardin liittimet ovat yleisempiä. Mulla oli enkä katunut. Dinilläkin pulloja yleensä saa... Gulfin puoli on sameampivetistä ja eliöstö ei niin hienoa, korallit ovat ison meren puolella. Gulfin puolella on kuulemma hienoja hylkysukelluksia, mutta perhe- matka... ...ei voi vain sukeltaa ;). Piti käydä yksi päivä Rub-al- khalissakin... ....tosin maasturi + hiekka ei ole paha. Kovin rankkoihin paikkoihin ei uskallettu, kytkin kuulemma on hiekoilla kulutustavaraa. Muuten kaikki olivat rehellisiä ja mukavia, mutta yksi autovuokraamo meinasi kusettaa ja maksattaa jo autossa olleesta vanteen kolhusta sen verran rahaa, että sillä olisi saanut sikäläisillä hinnoilla koko rengassarjan. Pienen kinaamisen jälkeen asia kuitenkin ratkesi. Kun otat vuokra-autoa vastaan, tarkista myös itse että auto on kunnossa, puskurit kunnolla kiinni jne. Kannattaa uhrata auton kuvaamiseen myös muutama valokuva, (siis ainakin 1/suunta) mieluiten niin, että ainakin osassa kuvista näkyy vuokrausliikkeen henkilökuntaa... ...yksityiskohdat ratkaisevat... ..ota hyvälaatuisia kuvia!! Jos vuokraat, niin ÄLÄ AJA YLINOPEUTTA, se on kallista. Laskuttavat luottokorttiyhtiön kautta jälkikäteen. Halvemmat vuokrat saat itse kyselemällä, luulen, että oppaat saa halvempia vuokrauksia kun suosittelevat jotain :( Muista myös, ettei kuskilla kannata olla tippaakaan alkoholia veressä!!! Suomalainen ajokortti käy. Huumeista tulee kuolemanrangaistus (eli pään lyhennys parillakymmenellä sentillä). Älä siis kuljettele toisten laukkuja tullin yli... Jos ajaa intian valtameren puolelle, matkalla (palatessa) kannattaa pysähtyä friday markettiin, mikäli perjantai-iltana sattuu palaamaan. Netistä löytyy kartta, itsellä saattaa olla GPS-trackkikin tallessa. Alkoholi on muslimeilta kielletty, mutta ei-muslimit saavat tuoda sitä kyllä maahan. Viunaa saa joistain kalliista ravintoloista, mutta me kun ei niissä käyty, vaan kaiken maailman ihme paikoissa. Erilaisia etnisiä ruokaloita on pilvin pimein. Intialaiset ovat hyviä, eniten arabialaista ruokaa saa joko ihan pienistä kuppiloista (sikahalpaa!!! viisi ekee viiden hengen keitto+pääruoka oli halvin. Ja hyvä), tai "Lebanese" restauranteista (usein melko samanhintaisia kuin suomessa). Juomavesi vain pullosta.. ..on halpaa. Mangomehu on hyvää, siihen käy myös gini ja valkoinen rommi ;) Kyseessä on YHDISTYNEET arabiemiraatit, osassa emiraateissa alkoholi on KOKONAAN kielletty. Ota selvää, ota selvää myös tuontirajoista äläkä ylitä niitä. Choitram on yllättävä kauppaketju, osa ruoka- aineista on sikakallista osa taas sikahalpaa. Leivät ja sämpylät kaikkialla erinomaisia. Siellä intian valtameren rannalla ostettiin yhdestä leipomosta sämpylöitä. Annoin mielestäni sen verran, että pitäisi kymmenkunta sämpylää tulla. Vähän ehkä hämmästyin, kun tuli iso muovikassillinen. Kannattaa maistaa tamish-leipiä, joita paistetaan avonaisissa pyöreissä uuneissa. Soukit on upeita paikkoja, tosin parhaat kaupat tulee tehtyä varmasti isojen kaupunkien ulkopuolella (=on paljon halvempaa). Ei kannata kävellä, taksi on tajuttoman halpaa. Esimerkiksi hotellin ilmainen kuljetus rannalle oli aina täytreen ammuttu, me mentiin aina taksilla, lähdettiin myöhemmin (=milloin haluaa) JA MATKUSTETTIIIN VÄLJEMMIN ilmastoidussa autossa. Taksit kusettaa, mutta vain sen verran, että ottavat yötaksan lähtötaksana. Silti ei jaksanut valittaa, vaan yleensä antoi hiukan lisää. Älä oleta, että kuski osaa yhtään minnekkään, varsinkin jos toiselle puolelle kaupunkia aiot. Minulla oli GPS ja pystyin sen avulla antamaan sen verran ohjeita kulille, että perille yleensä päästiin;=) Kannattaa ottaa mukaan, jos omistaa. Rokotukset eivät ole aivan välttämättömiä, mutta en voi olla suosittelematta vähintään keltatautia (Havrix (a) tai jopa jos on rahaa enemmän Twinrix(a ja b). Voi olla paljon huolettomampi, kahden piikin rokotuksella saa 20 vuoden suojan! Suoja havrixilla alkaa heti eka piikistä, toinen tönästään 1/2 - 1 vuoden kuluttua ekasta... otin koko perheelle. Hepatiitin kun voi saada vaikka kotimaasta huonosti pestyistä vihanneksista!! Elektroniikka on vähintään alv:n verran halvempaa, itse ostin digikameran puoleen suomen hinnasta. Tinkiminen on viisasta, jopa välttämätöntä. Vertailla kannattaa myös. Tammikuussa on hyvin lämmintä. Kannattaa käyttää polvihousuja. Päiväaikaan ehkä lyhyemmätkin kävisi, muttei ole oikein tyylikästä... vähän niin kuin keskellä Helsinkiä kävelisi ilman paitaa... Illalla oikeastaan asiaa olisi pitemmät lahkeet. Naisilla ei oikeastaan kannata olla mitään napapaitoja, ehkä pikkuisen väljemmät vaatteet olisivat enemmän asiaa. Olkapäätkään ei tulisi jäädä näkyviin :( Rannalla tietenkin ranta-asuissa = uikkareissa, mutta kaupungilla... Mitä pienempi paikkakunta, sen enemmän kannattaa paljasta ihoa peittää. Itsellä oli oikeastaan koko matkan hieman polven alle yltävät polvihousut... Tässä vähän pureskeltavaa.... Hauskaa matkaa... JSa On Mon, 1 Sep 2003 17:32:10 +0300, Jari Hovikorpi <jari.hovikorpi@lut.fi> wrote: > Olen lähdössä Tammikuussa viikoksi Abu Dhabiin Arabiemiraatteihin ja > kyselisinkin onko kellään kokemuksia Persianlahdella sukeltamisesta? > > Pieni nettikierros osoitti että alueella on useitakin sukelluskeskuksia. > > Terveisin Jari Hovikorpi > > > > -- ******************** replyssä korjaa osoite |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
| |
| | ||||
| Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
| Sukeltaminen Kreikassa | Roof | (Swedish) | 2 | 04-12-2007 04:36 PM |
| Sukeltaminen Helsingissä? | JR | (Swedish) | 14 | 02-25-2006 04:58 AM |
| Sukeltaminen Langkawilla | TTU@luukku.com | (Swedish) | 84 | 12-31-2005 01:14 PM |
| Sukeltaminen Kyproksella | Tommi | (Swedish) | 35 | 12-13-2005 05:49 AM |
| Sukeltaminen Goassa | Pekka Hanni | (Swedish) | 14 | 11-29-2005 02:17 PM |