|
| | |||||||
|
Welcome to the scubish.com - Scuba Diving Forum forums. You are currently viewing our boards as a guest which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content and access many other special features. Registration is fast, simple and absolutely free so please, join our community today! If you have any problems with the registration process or your account login, please contact contact us. |
| | LinkBack | Thread Tools | Display Modes |
|
| |||
| |||
| Moi, kaveri haluaisi suorittaa sukelluksen peruskurssin pääkaupunkiseudulla vielä tänä keväänä. Kertokaa vinkkejä. CMAS tai PADI, molemmat käy. /Hale |
|
| |||
| |||
| "Tero Halttunen" <tero@halttunen.poistatama.com.invalid> wrote in message news:__h%b.10360$g4.208097@news2.nokia.com... > Moi, > > kaveri haluaisi suorittaa sukelluksen peruskurssin pääkaupunkiseudulla vielä > tänä keväänä. Kertokaa vinkkejä. CMAS tai PADI, molemmat käy. > > /Hale http://www.happydivers.net Kävin itse kurssin tuolla ja toiminta on ollut kurssin jälkeenkin aktiivista, sukelluskavereita on löytynyt paljon. |
|
| |||
| |||
| Oikea termi lienee peruskurssi eikä alkeiskurssi eli CMAS P1 tai PADI OWD olisi haussa. Kaverilla on tavoite olla sukelluskelpoinen kesään mennessä ja voi aloittaa kurssin vaikka heti. Vilulle kiitos vinkistä. /Hale |
|
| |||
| |||
| Tero Halttunen <tero@halttunen.poistatama.com.invalid> wrote: > Oikea termi lienee peruskurssi eikä alkeiskurssi eli CMAS P1 tai PADI OWD > olisi haussa. Kaverilla on tavoite olla sukelluskelpoinen kesään mennessä ja > voi aloittaa kurssin vaikka heti. Valinnan varaa piisaa ja aikataulukaan ei ole liian tiukka. Katsopas kouluttajia tuolta: PADI-liikkeitä: http://www.padi.fi/divecent.htm Sukelluskouluttajia yleisesti: http://www.sukellus.info/sukellusliikkeet.shtml SUSL (CMAS- ja NAUI-koulutus): http://www.susl.fi/fi/index.cfm (-> SUSL-info -> Jäsenseurat) Matti Anttila -- http://sukellus.info/ |
|
| |||
| |||
| Kiitos vinkistä! Voi olla, että sohaisen muurahaispesää, mutta kysyn kuitenkin: Kannattaako kaverille suositella PADI-, CMAS- vai NAUI-kurssia? Itse kävin CMAS P1:n viime keväänä ja olen kyllä valmis suosittelemaan samaa, mutta ilmeisesti nämä muutkin ovat hyviä vaihtoehtoja. Mitkä ovat suurimmat erot noiden kurssien sisällössä? /Hale |
|
| |||
| |||
| Olet oikeassa, nyt sohaisit muurahaispesää. Itse jo kirjoitin tähän n. tuhannen rivin pituisen erittäin kärkkään kirjoituksen kunnes vedin henkeä ja ajattelin, että ei taas aloiteta :) Joten lyhennän sanoman: jos sukellat suomessa -> CMAS, jos sukellat etelän kirkkaissa vesissä paksulla lompakolla siunattuna -> PADI -delfu "Tero Halttunen" <tero@halttunen.poistatama.com.invalid> kirjoitti viestissä news:USj%b.10389$g4.209010@news2.nokia.com... > Kiitos vinkistä! > > Voi olla, että sohaisen muurahaispesää, mutta kysyn kuitenkin: Kannattaako > kaverille suositella PADI-, CMAS- vai NAUI-kurssia? > > Itse kävin CMAS P1:n viime keväänä ja olen kyllä valmis suosittelemaan > samaa, mutta ilmeisesti nämä muutkin ovat hyviä vaihtoehtoja. > > Mitkä ovat suurimmat erot noiden kurssien sisällössä? > > /Hale > |
|
| |||
| |||
| delfu wrote: > Joten lyhennän sanoman: jos sukellat suomessa -> CMAS, jos sukellat etelän > kirkkaissa vesissä paksulla lompakolla siunattuna -> PADI > Itse suoritin OWD:n Naui kurssina ja AOWD:n PADIn kurssina. lompakko ei ollut paksu ennen kursseja eikä juuri ohuempi kurssien jälkeen. Myöskään etelän sen enempää kuin pohjoisenkaan sukelluksissa ei ole hintaan vaikuttanut koulutustausta (CMAS sukeltajat ovat maksaneet saman kuin minä). Eli unohtaisin tuon lompakon paksuuden ja sukelluspaikan kokonaan. Valitse se mikä tuntuu sopivalta. -Kari |
|
| |||
| |||
| Itse sanoisin että PADIn OWD on ihan käypänen kurssi mutta nyt kun olen enemmän sukeltanu CMASlaisten kanssa tuntuu se järkevämmältä suomen oloihin ja luultavasti OWD ja AOWD padilla riittää ja seuraavaksi P3 kurssille! "delfu" <delfiini@POISTASPAMCUTmbnet.fi> kirjoitti viestissä news:uek%b.1399$Ez6.989@reader1.news.jippii.net... > Olet oikeassa, nyt sohaisit muurahaispesää. Itse jo kirjoitin tähän n. > tuhannen rivin pituisen erittäin kärkkään kirjoituksen kunnes vedin henkeä > ja ajattelin, että ei taas aloiteta :) > > Joten lyhennän sanoman: jos sukellat suomessa -> CMAS, jos sukellat etelän > kirkkaissa vesissä paksulla lompakolla siunattuna -> PADI > > -delfu > > "Tero Halttunen" <tero@halttunen.poistatama.com.invalid> kirjoitti viestissä > news:USj%b.10389$g4.209010@news2.nokia.com... > > Kiitos vinkistä! > > > > Voi olla, että sohaisen muurahaispesää, mutta kysyn kuitenkin: Kannattaako > > kaverille suositella PADI-, CMAS- vai NAUI-kurssia? > > > > Itse kävin CMAS P1:n viime keväänä ja olen kyllä valmis suosittelemaan > > samaa, mutta ilmeisesti nämä muutkin ovat hyviä vaihtoehtoja. > > > > Mitkä ovat suurimmat erot noiden kurssien sisällössä? > > > > /Hale > > > |
|
| |||
| |||
| "delfu" <delfiini@POISTASPAMCUTmbnet.fi> wrote in message news:uek%b.1399$Ez6.989@reader1.news.jippii.net... > Olet oikeassa, nyt sohaisit muurahaispesää. Itse jo kirjoitin tähän n. > tuhannen rivin pituisen erittäin kärkkään kirjoituksen kunnes vedin henkeä > ja ajattelin, että ei taas aloiteta :) > > Joten lyhennän sanoman: jos sukellat suomessa -> CMAS, jos sukellat etelän > kirkkaissa vesissä paksulla lompakolla siunattuna -> PADI Jotta murkut lähtisivät liikkeelle, niin höpö höpö Kurssien sisällössä ei taida niin kamalasti olla eroa ja kurssi/oppi on vieläkin mielestäni juuri niin hyvä, kuin kouluttaja siitä tekee. Padi kouluttajat sukeltavat Suomessa siinä missä cmas-kouluttajatkin ja seuratoiminnassa (jos siihen myöhemmin liittyy) opetetaan varmasti kattojärjestön (susl-cmas) turvaohjeet yms. Jos hyväksi sukeltajaksi haluaa, niin edellyttää se hyvää kouluttajaa ja omaa mielenkiintoa oppia ja hakea lisää tietoa. Näin intternetin aikakaudella tämän tiedon hankkiminen ei liene suuri ongelma. Jos kevääksi haluaa kortin, niin luultavasti kurssi löytynee paremmin Padin koulutusohjelmasta. Molemmat järjestöt antavat riittävät tiedot ja taidot upean harrastuksen aloittamiseen... - Karri - (Padin, CMAS:n ja IANTD:n kursseja käynyt) |
|
| |||
| |||
| Hmm, Mitäpä jos en vastaa kysymykseen ollenkaan alkuun vaan annan asian paistaa läpi ja itsekukin tulkitsee kuten tahtoo. Silloinhan viesti on tulkitsijan mielessä, enkä siis ole vastuussa jos murkut lähtee liikkeelle. Eli: Kannattaa jutella ja kiertää ympäri ja haistella tunnelmia seuroissa ja porukoissa. Kyllä se vaan on enimmäkseen siitä kiinni millaiset kouluttajat ja vetäjät seuroissa on. Yhteistä kaikille on se että varmasti kaikki jotka sukeltaa pitää siitä touhusta. On tapoja sukeltaa jotka suo pitkän iän ja hyvän ja antoisan harrastuksen ja sitten tietysti sukeltaminen joka antaa kicksejä ja on extremeä. Oma kokemukseni on että kicksit irtoaa ihan kivasti ilman extremeäkin. Lainatakseni erästä päiväkirjaotettani. "Kun sukelsi rinnettä alaspäin, tai siis kun sitä oli ensin ottanut muutaman potkun ulospäin rannasta ja sitten tiputtautui alaspäin oli oikeasti sellainen olo että nyt lennetään. Kauhea viittelö ja huitominen päällä, kato tota! kato tonne! hei siis onks toi pohja? hei kato tääl kasvaa puita! hei miks mun pään ympärillä lentää pieniä varpusia, jotka tahtovat keskustella kanssani maailmasta, sen tarkoituksesta ja elämästä yleensä ja mikä toi huikea koraali on joka sieluni syövereistä pyrkii pintaan laulamaan kaikelle maailmalle riemuani ääneen!" Eli lyhyestä virsi kaunis toivoisin että Suomessa koulutusohjelmasta riippumatta käytäisiin läpi asioita jotka ovat kylmiin ja pimeisiin/huononäkyvyyksisiin olosuhteisiin liittyviä. Eikä niin että menet sitten joskus fikkarikurssille. En tiedä miten muut tahot Suomessa toimivat mutta kokemukseni on että ainakin SUSLin alisteiset koulutusohjelmat pitävät tuon näkökulman huomioimista itsestäänselvyytenä. Vaikea minun on kuvitella että kukaan Suomessa toimiva kouluttaja tittelistä (CMASNAUIPADI) riippumatta ei korostaisi noita erityispiirteitä. Eli yksinkertaisesti, surffaa netissä hae ja vertaile. Yksinkertainen mittari esimerkiksi on, kuinka usein sivuilla tapahtuu jotain. Miten tiedotus on hoidettu. Kuinka paljon kursseista löytyy ajantasalla olevaa tietoa jne. Hmm. Taitaa se olla niin että tämä sukeltaminen on sellaista gentlemenien/ladyjen touhua että sukeltajilta saa melkein yhtä suoria vastauksia kysymyksiin kuin poliitikoilta konsanaan. nimim. En koskaan ole flamettanut! Patrick ---> | |> Nyt olet lähellä :) Vastuuton suorapuheisuus alkaa kohta, lue omalla vastuulla. Jos nyt scrollasit tänne asti niin henkilökohtainen mielipiteeni on järjestyksessä CMAS, NAUI, PADI johtuu varmaan siitä että olen romantikko enkä poliitikko ja kun NAUI tuntuu valtaavan SUSLissa alaa niin CMASista pidän kiinnin niin kauan kuin kynnet ja hampaat pitää :) Siten vaan seuraava antamaan oman äänestysjärjestyksensä ja sitten joku kätevä ihminen voi laskea keskiarvon ja tilaston kannatuksen suhteen eri oppisuunnille =) veikkaan mielenkiintoisia aikoja... |